Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2008) 0614 Bilag 12
Offentligt
976566_0001.png
Til medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
29. marts 2011
EU's kommende Forbrugerettighedsdirektiv kan blive dødsstødet for europæisk e-handel
Kære medlemmer af Europaudvalget
Vi skriver til jer for at få hjælp til at ændre det betænkningsudkast til Forbrugerrettighedsdirektiv, der
torsdag blev godkendt af Europa-Parlamentet.
DET HASTER. Rådets arbejdsgruppe om forbrugerrettighedsdirektivet mødes onsdag den 30. marts 2011, og
det er afgørende for os, at der fra dansk side IKKE gives tilsagn om, at EPs betænkningsudkast kan danne
grundlag for fortsatte drøftelser.
Det indeholder bestemmelser, som vil være absolut ødelæggende for e-handel i EU, og dermed også i
Danmark, der er EU's førende nation på området.
Kommissionen har i flere sammenhænge peget på, e-handlen skal være løftestang for at nå målet om det
indre marked. For at fremme det mål, vil man styrke forbrugernes rettigheder ved e-handel, og der er
derfor udfærdiget et udkast til et nyt forbrugerbeskyttelsesdirektiv.
Det udkast har nu været behandlet i parlamentet, og ændringerne kæntrer efter FDIHs opfattelse
fuldstændig balancen mellem forbrugere og e-handlende.
De værste ændringer sker i artiklerne 14-16 om
Tilbagebetaling og returnering.
Der åbnes for en udvidet fortrydelsesret og længere returfrist for forbrugerne samtidig med, at e-
forretningerne pålægges så kort en frist til at tilbagebetale købesummen,at der skal betales inden varerne
er modtaget.
Forbrugeren får fremover 14 dages fortrydelsesfrist + yderligere 14 dage til at returnere varen i efter
han/hun har givet besked om brug af fortrydelsesret. Butikken forpligtes til at returnere betaling inden for
samme 14 dages frist mod dokumentation fo,r at varen er sendt retur.
FDIH mener, at det åbner en ladeport for kriminelle. De kan altså returnere varer (=æske med samme
vægt) og modtage en kvittering for forsendelsen hos en fragtmand – hvorefter e-butikken skal sende
pengene retur, INDEN de har varen i hånden!
Ydermere har EP indført en bestemmelse om, at e-butikkerne fremover skal betale returportoen for varer
med en værdi over 40 euro, når udnytter sin fortrydelsesret.
Her står vi i FDIH helt uforstående over for, hvad den bestemmelse skal gøre godt for.
Endelig har vi noteret os, at teksten i EPs betænkningsudkast implicit peger på, at e-forretninger i EU er
forpligtet til at handle med borgere i alle EU's medlemsstater.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
976566_0002.png
Vi må på det kraftigste advare mod, at man via lovgivning forsøger at diktere, hvem man skal handle med.
Alene de problemer, der ligger i sprogmæssige problemer, vil umuliggøre en implementering af en sådan
bestemmelse.
FDIHs forslag
I FDIH er vi indstillet på, at der løbende sker ændringer, som passer til udviklingen inden for e-handel og
forbrugerbeskyttelse. Men i dette tilfælde er ”kæden hoppet af” for EP, der alene har haft øje at beskytte
forbrugerne mod hændelser, der ikke giver anledning til problemer i den virkelige verden.
FDIH er indforstået med, at der skal være en fornuftig fortrydelsesfrist, ligesom kunden har krav på hurtigt
at få sine penge retur, når man bruger fortrydelsesretten.
Vi ser en balanceret løsning i,
Fristerne tilpasses, så kunden inden for en 14 dages fortrydelsesfrist skal give butikken besked om,
at man vil bruge fortrydelsesretten.
Senest 7 dage efter den besked skal varen sendes retur.
Herefter skal e-butikken være forpligtet til at returnere beløbet til kunden senest 7 dage efter
modtagelsen af varen.
Bestemmelsen om at butikkerne skal til at betale returportoen skal helt udgå.
Det skal klart fremgå af direktivet, at e-butikkerne har frihed til at vælge, om de alene vil sælge
nationalt, og hvis de sælger til andre lande, at de så også har valgfrihed til at vælge disse lande.
Vi opfordrer kraftigt til, at Europaudvalgets medlemmer hjælper til med at nå en afbalanceret løsning, som
tjener såvel forbrugernes som e-handlens interesser.
Det nuværende forslag vil i sin ordlyd betyde, at det bliver uforholdsmæssigt bøvlet og alt for
omkostningstungt at drive e-handel i EU. Alene omkostningerne ved de nævnte forslag vil øge
omkostningerne i en grad, så det er tvivlsomt om, det overhovedet er muligt at sælge varer via e-handel.
Og de varer, der sælges, vil blive dyrere, hvilket der i sidste ende kun er en part til at betale – nemlig de
lovlydige forbrugere.
SÅ Europa-Parlamentets betænkningsudkast rammer først e-handlen og derefter forbrugerne.
Det må kunne gøres bedre – og vi håber på jeres hjælp til det.
Med venlig hilsen
Administrerende direktør
FDIH – Foreningen for Distance- og Internhandel
Cc/ direktivtekst