Folketinget
Att.: Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
11. februar 2010
Dansk Erhvervs reviderede holdning til direktivet om forbrugerrettigheder
Dansk Erhverv har siden høringssvaret fra december 2008 revideret sin holdning til
direktivet om forbrugerrettigheder, KOM(2008)614. Den reviderede holdning skyl-
des, at ekspertvurderinger samt dommene om direktivet om urimelig handelspraksis,
C-C-261/07 og C-299/07 har medført betydelig usikkerhed om, hvorvidt det er muligt
at gennemføre en totalharmonisering af medlemslandenes forbrugerrettigheder på
nuværende tidspunkt.
Dansk Erhverv ønsker fortsat fuld harmonisering af forbrugerrettighederne på et højt
– minimum dansk – niveau, idet dette vil være til fordel for både forbrugere og virk-
somheder. Siden vores høringssvar har forudsætningerne herfor ændret sig i betyde-
lig grad, så vi i dag må konstatere, at målet desværre ikke kan nås gennem det aktuel-
le forslag.
Som anført i Dansk Erhvervs tidligere høringssvar løser totalharmonisering ikke det
problem, at de enkelte medlemslande fortsat kan stille vidt forskellige krav til de na-
tionale forbrugsmarkeder. Det skyldes, at aftaleretlige og køberetlige spørgsmål ikke
er omfattet af direktivforslaget.
Direktivforslaget løser ikke lovvalgsproblemet. Dette forhold, sammenholdt med EF-
domstolens vidtgående fortolkning af direktivet om urimelig handelspraksis i april
2009 og den substantielle kritik, juridiske eksperter siden direktivforslagets fremsæt-
telse har rejst, har gjort klart, at en vedtagelse af direktivforslaget vil indebære en stor
uklarhed om retsstillingen. Dette har ført til, at Dansk Erhverv ikke længere bakker
op om direktivforslaget.
Samtidig er forslaget med de mange ændringer, der nu er kommet til under Rådets og
Parlamentets behandling blevet langt mindre stringent, og dermed tabes en væsentlig
del at de forenklinger, der var tilsigtet for erhvervslivet. Gevinsten ved i nogen grad at
opnå harmonisering af reglerne for grænseoverskridende handler indebærer samtidig
retsusikkerhed for det langt større antal indenlandske transaktioner. Denne retsusik-
kerhed er en uacceptabel pris at betale for en meget lille harmoniseringsgevinst.
LQB/CAL
Side 1/4