Europaudvalget
11. maj 2010
Benedicte Federspiel
Dok. 100946/ps
Forslag til direktiv om forbrugerrettigheder
Forbrugerrådet har tidligere henvendt sig til Europaudvalget vedrørende Kommis-
sionens forslag til Rådets og Europa-Parlamentets direktiv om forbrugerrettigheder,
der skal drøftes igen på Rådsmødet (Konkurrenceevne) den 25. maj 2010.
Indledningsvis skal Forbrugerrådet præcisere, at det umiddelbart største problem i
forbindelse med forslaget til direktiv om forbrugerrettigheder er, at de fire gælden-
de direktiver om købelov, internet, dørsalg og urimelige aftalevilkår er minimums-
direktiver, mens det nye forslag er et maksimumsdirektiv (totalharmonisering),
hvilket betyder, at medlemslandene hverken kan beholde eller indføre bestemmel-
ser, der fraviger reglerne i direktivforslaget.
Kommissionen har konstant påpeget, at de forskellige forbrugerregler gør det van-
skeligere for de erhvervsdrivende, som ønsker at afsætte varer og tjenesteydelser på
tværs af grænserne, at overholde de forskellige regler, ligesom Kommissionen på-
peger, at forbrugerne på grund af de forskellige regler har ringe tillid til grænse-
overskridende handel, herunder internethandel, hvilket er skadeligt for dem selv og
det indre marked.
Alle forbrugerorganisationer har imidlertid påpeget, at EU-undersøgelser har vist,
at forskellig lovgivning ikke er hovedårsagen til, at forbrugerne ikke handler over
grænserne og benytter internettet. Tværtimod har undersøgelser vist, at det, som
forbrugerne mest bekymrer sig om, er, om de kan få deres penge igen, hvis der
opstår problemer, hvordan de kan få en vare repareret eller byttet, hvis den er købt i
et andet land, ligesom sprogproblemer og bekymring for data og økonomisk sik-
kerhed spiller en stor rolle.
Nu er der imidlertid opstået en helt ny situation. Den nye kommissær for området,
næstformand Viviane Reding, har i foråret fraveget det standpunkt, som Kommis-
sionen ellers har gjort gældende, og ønsker nu ikke længere at stå bagved et mak-
simumsdirektiv, der skal omfatte hele området. Hun foreslår, at man opdeler køb i
dem, som sker ansigt til ansigt, hvor der skal gælde minimumsharmonisering, og
dem, som sker ved fjernsalg, dvs. over nettet, som skal dækkes af maksimumsreg-
ler.
1/3