Miljøministeriet
Skov- og Naturstyrelsen
jofvi/clj/anrbj, 26. november 2008
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg (FEU).
Kommissionens forslag til Europaparlamentets og Rådets forordning om fastsættelse af
krav til virksomheder, der markedsfører træ og træprodukter.
KOM (2008) 644 endelig
Resume:
Med forslaget pålægges virksomheder,der markedsfører træ og træprodukter på EU’s marked, en
pligt til at udvise påpasselighed (”due dilligence”) i forhold til at sikre sig, at træet er lovligt fældet i
oprindelseslandet. Virksomhederne skal etablere sporings- og kontrolmekanismer, som med
tilstrækkelig sikkerhed kan spore træet til en kilde, hvor der er ringe risiko for, at det er ulovligt
fældet. Forpligtelsen vil alene gælde den virksomhed, som første gang markedsfører et
træprodukt på EU’s marked. Forslaget vil supplere den allerede vedtagne frivillige licensordning for
import af træprodukter til EU: dels vil den være generel og omfatte både importeret træ og EU’s
eget træ, dels vil den omfatte en bredere vifte af træ- og træbaserede produkter. Medlemslandene
skal udpege kompetente myndigheder, som skal administrere ordningen. Som led heri skal
myndighederne godkende overvågningsorganisationer, som har etableret en
”påpasselighedsordning” og som certificerer virksomheder til at følge dette. Der åbnes herved
mulighed for at bygge på allerede etablerede ordninger, der tjener det formål at verificere lovligt
fældet træ.
1. Status
Kommissionen har den 20. oktober 2008 sendt ovennævnte forslag til Rådet.
Forslaget har hjemmel i TEF artikel 175, og skal derfor vedtages med kvalificeret flertal efter
proceduren om fælles beslutningstagen i TEF artikel 251.
Samlenotat er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 24.oktober 2008 og nærhedsnotat er
oversendt den 4. november 2008.
Der er ikke tidligere oversendt grundnotat om sagen til FMPU og FEU
Europaparlamentet har endnu ikke behandlet forslaget.
Kommissionen præsenterede forslaget på rådsmødet (land og fisk) den 27. – 28. oktober 2008.
2. Formål og indhold
Det overordnede formål med forslaget er at supplere og understøtte EU’s nuværende politik og
støtte den internationale kamp mod ulovlig skovhugst og den dertil knyttede handel.
Forslagets hovedsigte er at forhindre, at ulovligt fældet træ markedsføres på EU’s marked,
herunder at opstille fælles krav til virksomheder, der markedsfører træ og træprodukter i EU.
Et generelt formål med forslaget er at bane vej for en mere bæredygtig drift af verdens skove.
Ulovlig tømmerhugst bidrager således flere steder i verden til ubæredygtig drift med skovrydning
og skovødelæggelse og store afledte skadevirkninger: Offentlige kasser mister hugstafgifter og
skatter, korruption stimuleres og der opstår unfair konkurrence på træmarkedet. CO2-udslippet og