Europaudvalget 2008-09
KOM (2008) 0650 Bilag 1
Offentligt
609142_0001.png
NOTAT
Foreløbigt nærhedsnotat om forslaget til ændring af
direktiv 2002/15 om arbejdstid i vejtransportsekto-
ren
Til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg
30. oktober 2008
J.nr. 2008-0003861
JAIC/AKL
Baggrund
Kommissionen har den 15. oktober 2008 fremsat forslag om ændring af direktiv
2002/15 om tilrettelæggelse af arbejdstid for personer, der udfører mobile vejtrans-
portaktiviteter (KOM(2008)650). Forslaget blev modtaget i en dansk sprogversion
den 22. oktober 2008.
Direktiv 2002/15, der er implementeret ved lov nr. 395 af 1. juni 2005, som hører
under Beskæftigelsesministeriets ressort, indeholder i artikel 2 en bestemmelse om,
at Kommissionen senest 2009 skal fremsætte et forslag om, hvordan direktivets be-
stemmelser kan anvendes i forhold til selvstændige chauffører eller om, at selv-
stændige chauffører ikke skal være omfattet af direktivet. Desuden er det i artikel 7
i direktivet anført, at bestemmelsen om natarbejde skal evalueres, og at der om
nødvendigt skal fremsættes ændringsforslag til direktivet i den henseende.
Dette notat angår forslagets overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet, idet
det understreges, at der alene er tale om en foreløbig vurdering, da der er behov for
nærmere afklaring i relation til flere aspekter af forslaget.
Hjemmelsgrundlag
Forslaget har hjemmel i Traktatens artikel 71 og artikel 137, stk. 2.
Ændringsdirektivforslagets indhold
Ifølge forslaget skal selvstændige chauffører ikke omfattes af direktivet. I stedet fo-
reslås definitionerne ændret, så ”falske selvstændige chauffører”omfattes af direk-
tivet for derved at imødegå omgåelse af bestemmelserne i direktivet. I forlængelse
heraf foreslås en ny artikel 11a om håndhævelse indsat i direktivet. Endelig er der
visse tekniske ændringer samt en ændring af definitionen af ”natarbejde”.
Kommissionens subsidiaritetsvurdering
Kommissionen finder, at forslaget er i overensstemmelse med subsidiaritetsprin-
cippet. Det begrundes med, at forslaget i alt væsentligt sigter mod at tydeliggøre
rækkevidden af eksisterende fællesskabsregler og forbedre håndhævelsen heraf,
hvilket ikke kan opnås ved en indsats i hver medlemsstat for sig. Desuden sigter
forslaget mod at forbedre udvekslingen af oplysninger mellem de håndhævende
myndigheder i medlemsstaterne. Kommissionen finder regulering på fællesskabs-
plan nødvendig, da problemerne med det eksisterende direktiv angiveligt ikke kan
løses af medlemsstaterne enkelt- eller gruppevis.
Beskæftigelsesministeriets subsidiaritetsvurdering
Overordnet er forslaget efter Beskæftigelsesministeriets opfattelse i overensstem-
melse med subsidiaritetsprincippet. Såvel konkurrencehensyn som hensynet til ar-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
bejdsmiljø og trafiksikkerhed taler for, at der er ensartede regler i medlemsstaterne
for så vidt angår arbejdstidsregler i vejtransportsektoren..
Ministeriet finder dog behov for at foretage en nærmere vurdering af konsekven-
serne af, at der indføres en fællesskabsretlig definition af ’falske selvstændige’ og i
forlængelse heraf en ny artikel 11a om håndhævelse.
2