Grundnotat vedrørende forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af di-
rektiv 2002/15 om tilrettelæggelse af arbejdstid for
personer, der udfører mobile vejtransportaktiviteter
(KOM (2008) 650 af 15. oktober 2008)
1. Resumé
I henhold til det gældende sektordirektiv 2002/15 om arbejdstid i vejtransportsek-
toren skal Kommissionen inden 2009 komme med et forslag i relation til anvendel-
sen af arbejdstidsbestemmelserne på selvstændige chauffører, hvilket er sket ved
nærværende forslag. Det foreslås, at arbejdstidsbestemmelserne ikke skal finde an-
vendelse på selvstændige chauffører, men at der indføres en definition af ”falske
selvstændige” i direktivet og i forlængelse heraf en bestemmelse om håndhævelse
gennem inspektion. Desuden foreslås definitionen af natarbejde ændret og endelig
indeholder ændringsdirektivforslaget mindre ændringer af teknisk karakter.
2. Baggrund
Kommissionen har den 15. oktober 2008 fremsat forslag om ændring af direktiv
2002/15 om tilrettelæggelse af arbejdstid for personer, der udfører mobile vejtrans-
portaktiviteter (KOM(2008)650). Forslaget blev modtaget i en dansk sprogversion
den 22. oktober 2008.
Direktiv 2002/15, der er implementeret ved lov nr. 395 af 1. juni 2005, indeholder i
artikel 2 en bestemmelse om, at Kommissionen senest 2009 skal fremsætte et for-
slag om, hvordan direktivets bestemmelser kan anvendes i forhold til selvstændige
chauffører eller om, at selvstændige chauffører ikke skal være omfattet af direkti-
vet. Desuden er det i artikel 7 i direktivet anført, at bestemmelsen om natarbejde
skal evalueres, og at der om nødvendigt skal fremsættes ændringsforslag til direkti-
vet i den henseende.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget har hjemmel i Traktatens artikel 71 og artikel 137, stk. 2.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen finder, at forslaget er i overensstemmelse med subsidiaritetsprin-
cippet. Det begrundes med, at forslaget i alt væsentligt sigter mod at tydeliggøre
rækkevidden af eksisterende fællesskabsregler og forbedre håndhævelsen heraf,
hvilket ikke kan opnås ved en indsats i hver medlemsstat for sig.
Overordnet er forslaget efter Beskæftigelsesministeriets opfattelse i overensstem-
melse med subsidiaritetsprincippet. Såvel konkurrencehensyn som hensynet til ar-
bejdsmiljø og trafiksikkerhed taler for, at der er ensartede regler i medlemsstaterne
for så vidt angår arbejdstidsregler i vejtransportsektoren..