Europaudvalget 2008-09
KOM (2008) 0650 Bilag 2
Offentligt
618262_0001.png
Grundnotat vedrørende forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af di-
rektiv 2002/15 om tilrettelæggelse af arbejdstid for
personer, der udfører mobile vejtransportaktiviteter
(KOM (2008) 650 af 15. oktober 2008)
1. Resumé
I henhold til det gældende sektordirektiv 2002/15 om arbejdstid i vejtransportsek-
toren skal Kommissionen inden 2009 komme med et forslag i relation til anvendel-
sen af arbejdstidsbestemmelserne på selvstændige chauffører, hvilket er sket ved
nærværende forslag. Det foreslås, at arbejdstidsbestemmelserne ikke skal finde an-
vendelse på selvstændige chauffører, men at der indføres en definition af ”falske
selvstændige” i direktivet og i forlængelse heraf en bestemmelse om håndhævelse
gennem inspektion. Desuden foreslås definitionen af natarbejde ændret og endelig
indeholder ændringsdirektivforslaget mindre ændringer af teknisk karakter.
2. Baggrund
Kommissionen har den 15. oktober 2008 fremsat forslag om ændring af direktiv
2002/15 om tilrettelæggelse af arbejdstid for personer, der udfører mobile vejtrans-
portaktiviteter (KOM(2008)650). Forslaget blev modtaget i en dansk sprogversion
den 22. oktober 2008.
Direktiv 2002/15, der er implementeret ved lov nr. 395 af 1. juni 2005, indeholder i
artikel 2 en bestemmelse om, at Kommissionen senest 2009 skal fremsætte et for-
slag om, hvordan direktivets bestemmelser kan anvendes i forhold til selvstændige
chauffører eller om, at selvstændige chauffører ikke skal være omfattet af direkti-
vet. Desuden er det i artikel 7 i direktivet anført, at bestemmelsen om natarbejde
skal evalueres, og at der om nødvendigt skal fremsættes ændringsforslag til direkti-
vet i den henseende.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget har hjemmel i Traktatens artikel 71 og artikel 137, stk. 2.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen finder, at forslaget er i overensstemmelse med subsidiaritetsprin-
cippet. Det begrundes med, at forslaget i alt væsentligt sigter mod at tydeliggøre
rækkevidden af eksisterende fællesskabsregler og forbedre håndhævelsen heraf,
hvilket ikke kan opnås ved en indsats i hver medlemsstat for sig.
Overordnet er forslaget efter Beskæftigelsesministeriets opfattelse i overensstem-
melse med subsidiaritetsprincippet. Såvel konkurrencehensyn som hensynet til ar-
bejdsmiljø og trafiksikkerhed taler for, at der er ensartede regler i medlemsstaterne
for så vidt angår arbejdstidsregler i vejtransportsektoren..
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ministeriet finder dog behov for at foretage en nærmere vurdering af konsekven-
serne af, at der indføres en fællesskabsretlig definition af ’falske selvstændige’ og i
forlængelse heraf en ny artikel 11a om håndhævelse.
5. Formål og indhold
Ifølge forslaget skal selvstændige chauffører ikke omfattes af direktivet. I stedet fo-
reslås definitionerne ændret, så ”falske selvstændige chauffører” omfattes af direk-
tivet for derved at imødegå omgåelse af bestemmelserne i direktivet. I forlængelse
heraf foreslås en ny artikel 11a om håndhævelse ved arbejdsinspektører indsat i di-
rektivet. Endelig er der visse tekniske ændringer samt en ændring af definitionen af
”natarbejde”.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Forslaget er fremsat medio oktober 2008, og der foreligger derfor ikke indikationer
omkring parlamentets opfattelse af forslaget eller forhandlingssituationen. Trakta-
tens artikel 251 om fælles beslutningstagen skal iagttages.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Det bemærkes, at den retlige definition af henholdsvis arbejdstagere og selvstændi-
ge erhvervsdrivende i Danmark fastlægges ud fra et samspil mellem ansættelsesret-
lige regler og skatteretlige regler. I dansk ret skal en række elementer være opfyldt,
for at en person anses for at være lønmodtager og dermed også har lønmodtagerret-
tigheder. En lønmodtager er i dansk ret almindeligvis karakteriseret ved at være en
person, der i kraft af en arbejdsaftale har pligt til personligt at udføre erhvervsmæs-
sigt arbejde efter arbejdsgivernes instruktioner, regning og risiko, under arbejdsgi-
verens tilsyn og i arbejdsgiverens navn og mod betaling af vederlag.
Der er i Danmark praksis for, at domstolene (herunder Arbejdsretten) afgør tvister i
relation til, om en person er selvstændig, eller om vedkommende reelt er i et ansæt-
telsesforhold med en arbejdsgiver. Herved imødegås også problemerne, hvor eksi-
sterende lovgivning søges omgået.
Hvis ændringsdirektivforslaget vedtages i den foreliggende form, vil det rejse tvivl
om, hvorvidt den ovenfor beskrevne praksis vil kunne opretholdes, for så vidt an-
går vejtransportsektoren. I den forbindelse kan det nævnes, at forslaget om indfø-
relse af en ny artikel 11a om håndhævelse ved arbejdsinspektører vil være en ny-
skabelse i forhold til nuværende dansk praksis. Det er dog endnu ikke afklaret,
hvad den foreslåede artikel 11a præcist vil have af konsekvenser. Hvis forslaget
vedtages, skal der under alle omstændigheder gennemføres ændringer i lov nr. 395
af 1. juni 2005.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet
Hvis forslaget om håndhævelse ved arbejdsinspektører vedtages, vil dette have
økonomiske konsekvenser for det offentlige. Der er ikke grundlag for at komme
med nærmere vurderinger af forslagets konsekvenser på nuværende tidspunkt.
9. Høring
Forslaget er sendt i høring til organisationerne med sæde i Beskæftigelsesministeri-
ets Specialudvalg. Der er endnu ikke modtaget høringssvar.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er umiddelbart skeptisk overfor forslaget om, at ”falske selvstændige”
skal defineres på EU-niveau. Det kan ikke afvises, at indførelse af en sådan defini-
tion vil kunne få afsmittende virkning på fremtidige direktivforslag. Regeringen er
også umiddelbart skeptisk i relation til den forslåede artikel 11a om håndhævelse
via arbejdsinspektører. De øvrige elementer i ændringsdirektivforslaget er regerin-
gen mere positiv overfor.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger endnu ikke oplysninger om andre landes syn på ændringsdirektiv-
forslaget. Regeringen forventer, at lande med et arbejdsmarked, der i nogen grad
ligner det danske, vil have nogenlunde samme syn på direktivets forskellige ele-
menter som den danske regering.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke været forelagt før.
3