Erhvervsudvalget 2008-09
KOM (2008) 0704 Bilag 2
Offentligt
628595_0001.png
GRUNDNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
5. december 2008
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om kredit-
vurderingsbureauer.
KOM(2008)704
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til en forordning, der kræver registre-
ring og tilladelse til at drive kreditvurderingsvirksomhed i EU. Forslaget
indeholder regler om registrering af virksomheder samt til virksomheder-
nes organisering for at sikre vurderingernes uafhængighed.
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen har den 12. november 2008 fremsat forslag til forordning
om kreditvurderingsbureauer.
KOM(2008)704.
1
Forslaget har hjemmel i
Traktatens art. 95 og skal vedtages under den fælles beslutningstagning.
Hvad er kreditvurderingsbureauer?
Kreditvurderingsbureauer skal levere uvildige vurderinger (ratings) af
sandsynligheden for, at virksomheder, myndigheder og bred vifte af fi-
nansielle instrumenter misligholder deres forpligtelser. Forslaget foreslår
regler om registrering og intern organisation i kreditvurderingsbureauer
for at undgå interessemodsætninger.
Forslaget omfatter ikke metoder med mere ved udarbejdelsen af de enkel-
te vurderinger ("ratings"). Forslaget giver heller ikke tilsynsmyndighe-
derne indflydelse på udformning og indholdet af vurderingerne.
Forslagets formål
Forslaget tager sigte på at genskabe tilliden på de finansielle markeder og
sikre, at investorerne beskyttes. Kreditvurderinger har stor indflydelse på
låntagernes/udstedernes mulighed for at optage lån og prisen på disse lån.
Kommissionen mener, at kreditvurderingsbureauer i høj grad har været
medansvarlige for de aktuelle problemer på finansmarkederne. De har
undervurderet risikoen for, at udstedere af bestemte mere komplicerede
finansielle instrumenter måske ikke vil være i stand til at indfri deres
gæld. Kommissionen mener, at eftersom bureauerne gav den højest muli-
ge rating til mange af disse innovative instrumenter, følte uerfarne inve-
storer sig tilskyndet til at investere i dem uden først at vurdere risikoen
ordentligt.
1
http://ec.europa.eu/internal_market/securities/agencies/index_en.htm
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
628595_0002.png
2/5
Kommissionen mener, at kreditvurderingsbureauerne undlod at lade deres
ratings afspejle de forværrede markedsvilkår. Denne forsømmelse fra
kreditvurderingsbureauers side blev ledsaget af uforsigtighed fra investo-
rernes side. Dette medførte, at der blev ydet lån, selv når de grundlæg-
gende finansielle forhold ikke berettigede det.
Forslaget er primært foreslået for at regulere de internationale kreditvur-
deringsbureauer - Fitch, Standard & Poor´s og Moody´s - virksomhed i
EU. Disse bureauer tegner sig for mere end 94 pct. af markedet for ra-
tings. Efter forslaget skal de enkelte selskaber i koncernerne behandles
som en enhed og arbejde på grundlag af en tilladelse, der omfatter alle
EU-lande.
Forslaget omfatter også kreditvurderinger foretaget af andre virksomhe-
der, hvis vurderingerne er omfattet af definitionerne af kreditvurderings-
virksomhed.
Forslaget har til formål at
stille krav om registrering af alle kreditvurderingsbureauer, der
ønsker, deres ratings benyttes af banker og forsikringsselskaber i
EU som led i opgørelsen af deres solvenskrav
indføre en række konkrete bestemmelser om, hvordan et kredit-
vurderingsinstitut skal håndtere interessekonflikter og sikre, at de-
res ratings er af høj kvalitet, og at gennemsigtigheden i forhold til
brugerne forbedres
indføre et offentligt tilsyn med kreditvurderingsbureauer.
Kommissionen fremsætter forslaget i form af en forordning for at sikre
samme retsgrundlag for tilsynet med kreditvurderingsbureauer i hele EU.
Anvendelsesområdet
Forordningen finder anvendelse på kreditvurderinger, der anvendes i re-
guleringsøjemed eller til andre formål af finansielle virksomheder
2
,
og
som offentliggøres eller distribueres pr. abonnement. Finansielle virk-
somheder er i denne forbindelse kreditinstitutter, investeringsselskaber,
forsikrings-, livsforsikrings- og genforsikringsselskaber, institutter for
kollektiv investering i værdipapirer og arbejdsmarkedsorienterede pensi-
onskasser.
Der kan kun anvendes kreditvurderinger i reguleringsøjemed, hvis disse
vurderinger er afgivet af et kreditvurderingsbureau, som er godkendt i
2
Dvs. af kreditinstitutter som defineret i direktiv 2006/48/EF, investeringsselskaber som
defineret i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/39/EF, forsikringsselskaber,
der er omfattet af Rådets direktiv 73/239/EØF, livsforsikringsselskaber som defineret i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/83/EF, genforsikringsselskaber som defi-
neret i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/68/EF, institutter for kollektiv in-
vestering i værdipapirer (UCITS) som defineret i direktiv [2009/XX/EF] eller arbejds-
markedsorienterede pensionskasser som defineret i Europa-Parlamentets og Rådets di-
rektiv 2003/41/EF.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
628595_0003.png
3/5
medfør af forordningen, etableret i Fællesskabet og registreret i henhold
til denne forordning.
Forordning finder ikke anvendelse på private kreditvurderinger eller på
kreditvurderinger, der udarbejdes af offentlige "organer m.m.", hvis kre-
ditvurderinger ikke offentliggøres og ikke betales for af den kreditvurde-
rede enhed.
I EU findes bestemmelser om ratings i Markedsmisbrugsdirektivet
3
, Kre-
ditinstitutdirektivet
4
og i direktivet om kapitalkrav for kreditinstitutter
5
.
Investeringsselskaber og kreditinstitutter må ikke udføre ordrer på deres
kunders vegne med hensyn til finansielle instrumenter, der er blevet vur-
deret, medmindre den pågældende kreditvurdering er blevet afgivet af et
kreditvurderingsbureau, der er registreret i overensstemmelse med denne
forordning.
Tilladelse
Kreditvurderingsbureauer skal søge om tilladelse til at drive virksomhed
hos tilsynsmyndigheden i deres hjemland. For grupper af bureauer skal an-
søgningen omfatte alle selskaber i gruppen og indgives til myndighederne i
det land, hvor de væsentligste aktiviteter udøves.
EU-landenes samarbejdsorganisation for tilsynsmyndigheder CESR delta-
ger i koordineringen af registreringsproceduren og i koordineringen af tilsy-
net med bureauerne.
Tilladelse til at drive virksomhed som kreditvurderingsbureau betyder ret til
at drive denne type virksomhed i hele EU (europæisk pas).
Krav til den interne organisering i kreditvurderingsbureauer - uaf-
hængighed
Forordningen indeholder krav om uafhængighed og forebyggelse af interes-
sekonflikter i bureauerne, adskillelse af analysefunktioner og bureauernes
markedsføring og salg af deres ydelser, offentliggørelse af vurderingsmeto-
der samt aflæggelse af en årlig rapport om åbenhed og klarhed. Bureauerne
skal løbende gennemgå og opdatere deres procedurer.
Bilagene til udkastet til forordning indeholder en række detaljerede krav til
opbygning af og organiseringen af arbejdet i bureauerne. F.eks. skal navne-
ne på kunder, der udgør mere end 5 pct. af omsætningen, kunder hvis om-
sætning med bureauerne vokser med mere end 150 pct. af stigningen i bu-
reauernes omsætning oplyses.
3
Direktiv 2003/6/EF, EUT L 96, af 12. april 2003 s. 16.
4
Direktiv 2006/48/EF, EUT L 177 af 30. juni 2006 s. 1.
5
Direktiv 2006/49/EF, EUT L 177 af 30. juni 2006 s. 33.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
628595_0004.png
4/5
Kommissionen foreslår, at de gennemførelsesforanstaltninger, som med-
lemslandene skal gennemføre, skal træde i kraft 6 måneder efter forordnin-
gen ikrafttræden.
Forordningen skal erstatte en meddelelse om kreditvurderingsbureauer fra
Kommissionen fra 2006.
6
2.
Nærhedsprincippet
Kommissionen ønsker at sikre, at de ratings, der benyttes i EU, er uvildi-
ge, objektive og af den højeste kvalitet. Fælles retlige rammer skal an-
vendes på ensartet vis i samtlige medlemsstater. Det vil resultere i et mere
velfungerende indre marked inden for finansielle tjenester og sikre sam-
me investorbeskyttelsesniveau i hele EU.
Regeringens vurdering er, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
3.
Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet har endnu ikke startet behandlingen..
4.
Gældende dansk ret
Forslagets krav om udelukkende at måtte anvende ratings fra godkendte
kreditvurderingsbureauer omfatter virksomheder, der er reguleret i med-
før af lov om finansiel virksomhed, værdipapirhandelsloven og lov om
investeringsforeninger eller bekendtgørelser udstedt i medfør af disse lo-
ve. Der er ikke lovgivet om registrering og godkendelse af kreditvurde-
ringsbureauer i Danmark.
5.
Høring
Forslaget er sendt i høring i EU-Specialudvalget for den finansielle Sektor.
Høringen er endnu ikke afsluttet.
6.
Andre landes holdning
De øvrige medlemslandes holdning er endnu ikke afklaret.
7.
Foreløbig dansk holdning
Forordningens indholdsmæssige afgrænsning af endnu ukendt.
Danmark støtter et fælles europæisk regelsæt om kreditvurderingsbureauer,
der sigter mod at sikre reel uafhængighed og kvalitet i kreditvurderingerne.
Betingelser for autorisation og akkreditering af kreditvurderingsbureauerne
bør være en del af kravene.
8.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Forordningens bestemmelser om registrering af kreditvurderingsbureauer
betyder, at der i Danmark skal lovgives om registreringsproceduren. De
statsfinansielle konsekvenser kan endnu ikke opgøres, da forordningens
6
EUT C 59 af 11. marts 2006 s. 2.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
628595_0005.png
5/5
anvendelsesområde endnu ikke er afklaret. Eventuelle udgifter i forbin-
delse med tilsyn af kreditvurderingsbureauer, der godkendes i Danmark,
forudsættes afholdt af virksomhederne indenfor rammerne af Finanstilsy-
nets eksisterende bevillinger.
9.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
En høj tillid til kvaliteten af vurderingsbureauernes ratings er en forudsæt-
ning for, at de finansielle markeder kan fungere effektivt.
Konsekvensanalysen nævner ikke danske virksomheder under opregningen
af virksomheder, som driver kreditvurderingsvirksomhed, og som forventes
omfattet af forslaget.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Der er fremsendt nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg den 5. de-
cember 2008.