Det Energipolitiske Udvalg 2008-09
KOM (2008) 0775 Bilag 1
Offentligt
628666_0001.png
N Æ R H E D S N O T AT
18. december 2008
J.nr. 090301/40010-0027
Ref. NCL/AMLP
Side 1/2
Kommissionens forslag til Rådets direktiv om forpligtelse for medlemsstaterne til at op-
retholde minimumslagre af mineralolie og/eller mineralolieprodukter KOM (2008) 775
Notatet er parallelfremsendt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Energipolitiske
Udvalg.
1. Formål med forslaget
Forslaget er vedtaget af Kommissionen den 13. november 2008, og er modtaget fra Rådet i
dansk sprogversion den 20. november 2008.
Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-Traktatens artikel 100, hvilket betyder, at det skal
vedtages efter høringsproceduren.
Det Europæiske Råd understregede i marts 2007 vigtigheden af at forbedre forsyningssikker-
heden for EU og for den enkelte medlemsstat ved at udvikle mere effektive krisehåndterings-
mekanismer. Rådet fremhævede endvidere, at det var nødvendigt at revidere EU's olieoplag-
ringsmekanismer og henviste til, at olien skulle være tilgængelig i tilfælde af krise.
Ifølge Kommissionen lider den nuværende ordning af mangler i tilfælde af forsyningsafbry-
delse i EU. Det er således ikke sikkert, at de eksisterende ordninger kan garantere, at de olie-
lagre, der opbevares til nødsituationer, er disponible eller kan frigøres til at opfylde behovene.
EU råder ikke over samordnede interventionsprocedurer, hvilket i praksis gør det meget van-
skeligt at træffe hurtige beslutninger og effektive foranstaltninger, som er afgørende i tilfælde
af krise. En bedre tilpasning til Det Internationale Energi Agentur’s (IEA) internationalt aner-
kendte regler er også ønskelig, da det vil gøre det muligt at forbedre bidraget fra EU's lagre til
IEA's indsats.
Erfaringerne viser, at anvendelse af oliesikkerhedslagre er den letteste og hurtigste metode til
at bringe store mængder ekstra mineralolie eller mineralolieprodukter til et underforsynet
marked, hvilket nedbringer knapheden og de skadelige følger for økonomien.
Formålet med forslaget er at styrke den eksisterende ordning og samtidig optimere medlems-
staternes administrative forpligtelser. Beredskabsordningen skal i højere grad være i overens-
stemmelse med EU's behov, hvad angår kapaciteten til i givet fald at reagere effektivt og fuld-
stændig samordnet på olieforsyningsafbrydelser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I forslaget foreslås regler, som kan styrke kontrollen med medlemsstaternes olielagre, således
at medlemsstaterne leverer tilstrækkelige informationer om lagrenes placering og ejerforhold
med henblik på at sikre, at disse lagre virkelig er tilgængelige. Det fremsatte forslag vil erstat-
te de tre eksisterende retsakter på området.
2. Kommissionens vurdering af nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at en indsats på fællesskabsplan vil være et effektivt redskab til at
imødekomme forsyningskriser i EU. Kommissionen vurderer endvidere, at en fælles samord-
ning er det bedste middel til at opretholde et højt olieforsyningssikkerhedsniveau i EU.
Det indre marked vil sikre, at ethvert olielager i tilfælde af en krise frit kan bringes i omsæt-
ning i hele EU, hvilket vil være en fordel for fællesskabet. På grund af oliemarkedernes inter-
nationale dimension vil forstyrrelser i olieforsyningen – hvad enten de forekommer i én eller
flere medlemsstater eller i et tredjeland – få konsekvenser for samtlige medlemsstater. I så in-
tegrerede økonomier som i det indre marked vil den enkelte medlemsstats beredskabsniveau
påvirke beredskabsniveauet i EU som helhed. Ved således at indføre minimumskrav for olie-
lagre på EU-plan bliver det lettere at forebygge problemer og overvinde forsyningskriser.
3. Regeringens foreløbige vurdering af nærhedsprincippet
Regeringen finder på det foreløbige grundlag, at nærhedsprincippet må anses for overholdt, da
formålet med forslaget er at effektivisere og ensarte et fælles beredskab ved hjælp af mini-
mumskrav til at imødekomme forsyningskriser i EU.
Side 2/2