Det Energipolitiske Udvalg 2008-09
KOM (2008) 0775 Bilag 2
Offentligt
638965_0001.png
G R U N D N O T AT T I L F O L K E T I N G E T
E U R O P AU D V AL G
22. januar 2009
J. nr. 2403/1428-004
Ref. AMLP
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om forpligtelse for
medlemsstaterne til at opretholde minimumslagre af mineralolie og/eller
mineralolieprodukter.
KOM(2008)775 endelig
Notat er også oversendt til Energipolitisk Udvalg
Resumé
Som led i 2. strategiske energiredegørelse (SER2) fremsatte Europa - Kommissionen den
13. november 2008 direktivforslag om forpligtelse for medlemsstaterne til at opretholde
minimumslagre af mineralolie og/eller mineralolieprodukter. Forslaget har til formål at
styrke EU´s forsyningssikkerhed for olie. Forslaget indebærer bl.a. en tilnærmelse til det
Internationale Energi Agenturs (IEA) tilsvarende regelsæt om medlemsstaters
lagringspligt. Regeringen er enig med Kommissionen i, at de angivne målsætninger i
direktivforslaget bedst kan opnås gennem en fælles regulering, som det har været tilfældet
hidtil. Det er dog usikkert, om direktivforslaget reelt opnår de angivne mål og om det sker
på en hensigtsmæssig måde. Desuden indebærer forslaget store og unødvendige
omkostninger samt tilsvarende administrative byrder.
1. Baggrund
Kommissionen beskriver mineralolie som EU's vigtigste energiressource. Økonomien er
helt afhængig af en kontinuerlig og pålidelig forsyning af olie til en rimelig pris. På
baggrund af den store og stigende afhængighed af import er forsyningssikkerhed af største
vigtighed. De seneste år er risikoen for afbrydelse af olieforsyningen af flere årsager blevet
større. Den aktuelle tendens på verdensplan og den interne udvikling i EU (successive
udvidelser, gennemførelse af det indre marked, faldende indenlandsk produktion m.v.) gør
det nødvendigt at ajourføre EF-lovgivningen om oplagring, der blev indført for 40 år siden.
Kommissionen anfører, at EU skal kunne kompensere for eller i det mindste reducere
enhver negativ virkning af eventuelle forsyningsforstyrrelser. Erfaringerne viser, at
ibrugtagning af oliesikkerhedslagre er den letteste og hurtigste metode til at bringe store
ekstra mængder olie til et underforsynet marked. Dette nedbringer både knapheden på
produkter samt de skadelige følger for økonomien.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ifølge Kommissionen lider den nuværende ordning af mangler i tilfælde af
forsyningsafbrydelse i EU. Der er usikkerhed om hvorvidt den eksisterende ordning kan
garantere, at de olielagre, der opbevares til krisesituationer, er disponible eller kan frigøres
til at opfylde behovene. Det Europæiske Råd understregede i marts 2007 vigtigheden af at
forbedre forsyningssikkerheden for EU og for den enkelte medlemsstat ved at udvikle
mere effektive krisehåndteringsmekanismer. Rådet fremhævede endvidere, at det var
nødvendigt at revidere EU`s olieoplagringsmekanismer og henviste til, at olien skulle være
tilgængelig i tilfælde af en krise. EU råder ikke over samordnede interventionsprocedurer,
hvilket i praksis gør det meget vanskeligt at træffe hurtige beslutninger og effektive
foranstaltninger, som er afgørende i tilfælde af en krise. En bedre tilpasning til IEA´s
regler er ønskelig, da det vil gøre det muligt at forbedre bidraget fra EU´s lagre til en
indsats fra IEA.
Kommissionen forsøgte for nogle år siden at ændre direktivet, men dette blev ikke
gennemført på grund af stor modstand imod forslaget. Denne gang har man derfor været
igennem en langvarig forberedelsesproces for det aktuelle forslag, men forslaget
indeholder alligevel en del detaljer, som forekommer kontroversielle.
2. Hjemmelsgrundlag
Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-traktatens artikel 100, hvilket betyder, at den skal
vedtages efter høringsproceduren.
3. Nærhedsprincippet
Ifølge Kommissionen vil en indsats på fællesskabsplan af følgende grunde være et mere
effektivt redskab til at nå forslagets mål: I kraft af det indre marked kan fordelene ved at
bringe lagre på markedet i tilfælde af krise ikke begrænses til et enkelt land. Det indre
marked sikrer, at ethvert lager, der bringes i omsætning, frit kan købes i hele den
europæiske union. Fordelene ved at bringe lagrene i omsætning vil ikke kun være til gavn
for et enkelt land, men for hele EU. Derfor risikerer de krisemekanismer, som de enkelte
medlemsstater indfører, at være mindre effektive og skabe et snylterproblem, hvis de er alt
for forskellige og sikrer forskellige beredskabs- og pålidelighedsniveauer. På grund af
oliemarkedernes internationale dimension vil alle forstyrrelser i olieforsyningen – hvad
enten de forekommer i en eller flere medlemsstater eller i et tredjeland – få konsekvenser
for samtlige medlemsstater. I så integrerede økonomier, som dem i det indre marked, vil
den enkelte medlemsstats beredskabsniveau endvidere påvirke beredskabsniveauet i EU
som helhed. Ved at indføre minimumskrav på EU-plan kan det blive lettere at forebygge
problemer og overvinde kriser. I øvrigt bemærkes det, at flere medlemsstater ikke er
medlemmer af IEA, som har kompetence til at træffe foranstaltninger i tilfælde af en
verdensomspændende krise. Europa-Kommissionen deltager i agenturets arbejde, men hele
EU´s deltagelse i en IEA-foranstaltning kan kun sikres inden for rammerne af en
fællesskabsmekanisme, som alle medlemsstater, der ikke er medlemmer af IEA, tilslutter
sig..
.
Regeringen er enig med Kommissionen i, at de angivne målsætninger i direktivforslaget
bedst kan opnås gennem en fælles regulering,som det har været tilfældet hidtil.
4. Formål og indhold
Side 2/9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forslaget er fremsat af Europa-Kommissionen den 13. november 2008, og er modtaget fra
Rådet i dansk sprogversion den 20. november 2008.
Formålet med forslaget er at sikre et højt niveau for olieforsyningssikkerheden i
Fællesskabet gennem pålidelige og gennemsigtige mekanismer baseret på solidaritet
mellem medlemsstaterne, og at opretholde minimumslagre af mineralolie og/eller
mineralolieprodukter, samt at indføre de nødvendige procedurer til at afhjælpe en eventuel
alvorlig knaphed.
Der foreslås regler, der styrker kontrollen med medlemsstaternes olielagre, således at
medlemsstaterne leverer tilstrækkelige informationer om lagrenes placering og ejerforhold
med henblik på at sikre, at disse lagre virkelig er tilgængelige.
I forslaget opereres der med følgende lagerdefinitioner:
1. Sikkerhedslagre af råolie eller olieprodukter, som er lagre alle medlemsstater skal
opretholde på baggrund af enten forbrug eller import alt efter hvilken mængde, der
er størst. Danmark skal efter denne regel opretholde lagre, der svarer til 70 dages
forbrug med 10 % fradrag, hvilket giver en samlet lagerforpligtelse på 77,8 dage
(før fradrag). Fradraget for reduktion findes i IEA’s regelsæt og indføres som
konsekvens af ønsket om tilnærmelse mellem de to regelsæt. I dag har Danmark en
lagringspligt over for EU svarende til 67,5 dages forbrug, mens lagringspligten
over for IEA er 0, da den er baseret på nettoolieimport.
2. Specifikke lagre af produkter, som er en mulighed, dog under ret restriktive
betingelser. Det er valgfrit om disse specifikke lagre etableres, og der skal
foretages en revision af ordningen efter tre år. De specifikke lagre skal ejes af
medlemsstaterne eller af den centrale oplagringsenhed. De specifikke lagre kan
være lagre, som ikke indgår i sikkerhedslagrene.
3. Kommercielle lagre er lagre, som hverken er sikkerhedslagre eller specifikke lagre,
og som ejes af de økonomiske aktører (de lagringspligtige selskaber).
Referenceåret er det år, som forbruget udregnes efter.
Nøglemålsætningerne i forslaget er opsummerende:
- En harmonisering med IEA systemet
- Øget lagertilgængelighed i tilfælde af kriser samt fysisk tilgængelighed
- Øget transparens - også vedrørende kommercielle lagre
- Simplificering
Nøgleelementerne i forslaget er følgende:
- Et lagringspligt for medlemsstaterne på 90 dages nettoimport eller 70 dages forbrug,
alt efter hvilken mængde der er størst.
- Indførelse af et10 % fradrag i lagrene for at være på linje med IEA´s regler.
- Øget lagertilgængelighed samt forbud mod at lagrene belastes med nogen form for
juridisk eller finansiel byrde.
- Medlemsstaterne skal indføre beredskabsprocedurer.
- Ugentlige rapporteringer vedrørende kommercielle lagre fra medlemsstaterne til EU.
- Oprettelse af centrale oplagringsenheder, som kan overtage medlemsstaternes
lagerpligt vedrørende sikkerhedslagre ved delegering. Medlemsstaterne kan også
delegere forpligtelsen til de økonomiske aktører, som kan subdelegere forpligtelsen
Side 3/9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
638965_0004.png
-
-
-
tilbage til en central oplagringsenhed i egen eller en anden medlemsstat. Disse
bestemmelser er meget komplicerede, kontroversielle og omkostningskrævende.
Oprettelse af specifikke lagre som valgfrit. Såfremt de oprettes skal de ejes af
medlemsstaten. Hvis de oprettes, er oprettelsen uigenkaldelig. Det er usikkert, om den
foreslåede ordning vil blive anvendt af medlemsstaterne, da ordningen ikke findes i
IEA-systemet
Mere kontrol og tilsyn med lagrene, herunder kontrol med lagrenes placering.
Kommissionen har tilsynskompetence med medlemsstaternes sikkerhedslagre og
specifikke lagre.
Biobrændstoffer skal kunne medregnes i beregningen af lagringspligt og i
lageropgørelserne, dog først når de er blandet sammen med mineralolieprodukter.
De centrale oplagringsenheder tillægges visse kompetencer. En medlemsstat kan oprette
sin centrale oplagringsenhed overalt i fællesskabet. I dag svarer den centrale
oplagringsenhed i Danmark til Foreningen Danske Olieberedskabslagre (FDO). Det er
usikkert om FDO kan bestå som den centrale oplagringsenhed i forhold til forslaget uden
nogen form for administrative ændringer. Det vigtigste formål for de centrale
oplagringsenheder er at erhverve, opretholde og sælge olielagre på den medlemsstats
nationale område, som har etableret den. Forslaget har betydelige konsekvenser for FDO
og dermed for oliebranchen, som finansierer FDO.
Efter forslaget kan en økonomisk aktør, som er pålagt sikkerhedslagerpligt af sin
medlemsstat, delegere sine opgaver til pågældende medlemsstats centrale
oplagringsenhed.. Denne bestemmelse er meget vidtgående og potentielt
omkostningskrævende.
De centrale oplagringsenheder er forpligtede til at offentliggøre fuldstændige oplysninger
efter produktkategori om de lagerbeholdninger, den kan opretholde for de økonomiske
aktører, samt at offentliggøre mindst 6 måneder forud de betingelser, hvormed den tilbyder
disse tjenesteydelser.
5. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Området dækkes i dag af følgende retsakter:
Lov nr. 1275 af 20. december 2000 om pligtige lagre af mineralolie og
mineralolieprodukter.
Bekendtgørelse nr. 318 af 12. maj 2005 om pligtige lagre af mineralolie og
mineralolieprodukter.
Direktivforslaget vil indebære behov for ændring af den nuværende lovgivning.
7. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Statsfinansielle konsekvenser
Direktivforslaget vurderes at indebære væsentlige forøgelser i data- og kontrolarbejdet.
Side 4/9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
638965_0005.png
Direktivforslaget stiller krav om yderligere oplysninger om lagring, herunder lagrenes
fysiske placering, hvilket ikke oplyses i det nuværende system. Desuden skærpes kravene
til kontrol betydeligt. Medtagelse af biobrændstoffer i lageropgørelser og
lagerpligtberegninger udgør også en udvidelse af det eksisterende system. Opgørelse af
ugentlige kommercielle lagre er ligeledes udvidelse af det eksisterende system. Dels er der
tale om ugeoplysninger, dels er der tale om kommercielle lagre, som ikke er omfattet af det
eksisterende system.
På det foreliggende grundlag vurderes foreløbigt, at direktivforslaget vil medføre behov
for yderligere personaleforbrug i Energistyrelsen svarende til 2 årsværk samt en udvidelse
af det eksisterende databasesystem. Sidstnævnte vurderes at indebære en
engangsomkostning på 500.000 kr., ekskl. moms til konsulenthjælp (timesats: 600 kr.).
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har konsekvenser for Foreningen Danske Olieberedskabslagre (FDO), der som
central lagerorganisation vil skulle dække den danske olielagringspligt i endnu højere grad
end i dag. FDO har foreløbigt anslået, at forslaget kan indebære yderligere omkostninger
for FDO (og dermed for oliebranchen) på et 3-cifret millionbeløb. Der er herved alene set
på et muligt behov for forøgelse af lagrene (køb af olie) p.g.a. selskabernes ret til at
delegere deres lagringspligt til den centrale lagerorganisation. Dertil kan komme
omkostninger til etablering og drift af yderligere lagerkapacitet i tilfælde af en sådan
delegering. Den nævnte delegering kan således, hvis den udnyttes, blive særdeles
omkostningskrævende til køb og salg af olie og tilhørende lagerkapacitet. Energistyrelsen
er enig i FDO’s foreløbige vurdering, som vil skulle konkretiseres i takt med, at
direktivforslaget tydeliggøres gennem forhandlingerne.
Forslaget har endvidere konsekvenser for olieselskaber, der som økonomiske aktører har
en lagringspligt efter dansk lovgivning.
For begge parter vil omkostningerne i sidste ende formentlig skulle dækkes af de danske
forbrugere af olieprodukter.
Der er ved ovennævnte vurdering ikke taget hensyn til forslagets forøgelse af den danske
lagringspligt fra de nuværende 67,5 dages forbrug til reelt 77,8 dages forbrug. Det
forventes dog, at forslaget modificeres betydeligt på dette punkt i de videre forhandlinger.
I modsat fald vil en sådan forøgelse medføre meget store omkostninger til indkøb af olie
og etablering af lagerkapacitet, forudsat, at der som hidtil lægges vægt på at have en
overdækning på 20 % i forhold til den basale lagringspligt over for EU. Denne
overdækning skyldes ønsket om, at man i en krisesituation kan udskyde det tidspunkt, hvor
det bliver nødvendigt at indføre forbrugsbegrænsende foranstaltninger som led i
krisehåndteringen. Behovet for denne overdækning ændres derfor ikke af direktivforslaget.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget om ugentlige indberetninger om lagerstørrelser vil indebære en belastning af
erhvervslivet, afhængigt af hvordan denne rapportering planlægges gennemført.
Side 5/9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
638965_0006.png
Forslaget vil endvidere indebære administrative byrder for Foreningen Danske
Olieberedskabslagre (FDO), som vil få en anden rolle og en række nye opgaver efter
forslaget.
Miljømæssige konsekvenser
Forslaget forventes ikke at få miljømæssige konsekvenser.
8. Høring
Forslaget har været sendt i høring den 9. december 2009 med høringsfrist den 14. januar
2009.
Foreningen Danske Olieberedskabslagre (FDO) har fremsendt høringssvar på egne vegne
og på vegne af de lagringspligtige selskaber. FDO vil som en central oplagringsenhed
blive påvirket af forslaget i betydelig grad. Selve oliebranchen som hele vil også blive
påvirket.
FDO har følgende generelle kommentarer: FDO´s overordnede synspunkt er, at det er
vanskeligt at se, at intentionen i forslaget opfyldes med dette direktiv, og på den baggrund
mener branchen, at det bør tages helt af bordet.
På overfladen ser det ud til, at forslaget skal tilnærme sig EU lovgivningen med IEA, samt
øge kontrollen med lande, som man vurderer i dag ikke har styr på deres lagre. I realiteten
sker der er række yderligere ændringer, som intet har med IEA regler at gøre, og som vil
stille krav om, at der i alle lande findes et Agency, som i øvrigt vil få en række nye
opgaver.
De nye opgaver og krav vil i stort omfang risikere at få negativ indflydelse på de enkelte
centrale oplagringsenheders økonomi, samt vil risikere at forringe det eksisterende
beredskab. Det fremgår heller ikke klart, om FDO kvalificerer til at være/blive en central
oplagringsenhed. En løs vurdering af den økonomiske effekt i Danmark alene ud fra en
mulig øgning af lagrene p. gr. af selskabers ret til få dækket volumener i den lokale
centrale oplagringsenhed, kan let give ekstra omkostninger på et 3-cifret millionbeløb til
FDO. I andre lande, hvor også bygning af nye lagre kan komme på tale, vil effekten kunne
løbe op i meget højere tal. Ud fra disse betragtninger er FDO modstandere af at ændre det
eksisterende system, som i deres øjne på en hensigtsmæssig måde leverer den beskyttelse,
som systemet sigter på.
Såfremt det ikke kan forhindres at forslaget udmøntes i EU-lovgivning, mener FDO at der
bør arbejdes med at få ændret mange af de nuværende artikler i forslaget.
FDO mener f.eks. ikke, at ticketsystemet (lagerdækningsaftaler mellem to selskaber) skal
afskaffes, som det reelt bliver med dette forslag.
Med det nuværende forslag vil Danmarks lagringspligt reelt stige med 15%. Da der er en
klar holdning i kommissionen til at nettoeksportørers situation skulle være uændret med
dette forslag, er det væsentligt at få det korrigeret. Hvis der ikke lykkes at reducere i
Danmarks lagerpligt (som vil stige fra 67,5 dage til 78 dage), er der dog ingen grund til at
øge lagringspligten i Danmark fra det nuværende niveau på 81 dage. Der sker jo ikke en
forringelse af Danmarks beredskab blot fordi de statistiske indberetninger ændrer på
volumenet i forhold til i dag. Danmark vil stadig ligge med de samme volumener som i
dag.
Konkrete kommentarer til forslaget:
Side 6/9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Definitioner af ”økonomiske aktører” i forhold til forslaget mangler. Hertil er definitionen
af lageråret i forhold til referenceåret uklar.
FDO forslår at lagerpligten sættes ned til 60 dages forbrug, idet lagerpligten således ikke
ændres væsentligt for Danmark. Det er uklart om lagrene skal beregnes i kubikmeter eller
tons, hvilket har indflydelse på beregning af vægten på et produkt. Der bør arbejdes for at
få dels en klar definition af beregningen samt at få reduceret faktoren for produkter både
ved beregning af lagringspligten og ved beregning af lagerniveau. Ved at gange med 1.2
og samtidig fradrage 4 % i naftaudbytte sker der en reduktion af råoliens værdi.
Angående mekanismerne for frigivning af lagrene påpeges det, at olien/olieprodukterne på
grund af flaskehalse ved udskibning, pumpning, pipelines m.v. ikke vil kunne/skulle
frigives på en gang. Der bør derfor ikke være så stramme regler angående fysisk
tilgængelighed og rådighed. FDO foreslår en løbende tilgængelighed over 3-6 måneder.
Angående oprettelse af centrale oplagringsenheder foreslås den nationale begrænsning
ophævet, så disse kan operere frit i andre medlemsstater udenfor egne grænser og således
ikke behøver at gå igennem et andet lands oplagringsenhed for at oplagre produkter i en
anden medlemsstat.
Der mangler klarhed angående udtryk som ”detaljeret oversigt” og ”til stadighed føres
ajour”. Hvad indebærer disse begreber?
FDO foreslår en reduktion af 6 – måneders kravet til offentliggørelse af de betingelser de
centrale oplagringsenheder tilbyder de økonomiske aktører deres ydelser under nedsat til 3
måneder.
I dag kan man på månedsbasis træffe aftaler om overdragelse af lagringspligt mellem en
økonomisk aktør og FDO. Forslaget lægger op til at disse aftaler træffes for et helt år, samt
næsten tre måneder på forhånd. Dette vil fjerne den fleksibilitet som findes i dag.
Uigenkaldeligheden angående de specifikke lagre bør fjernes.
Markedsandelen foreslås ændret til 70 % eller mindre i stedet for 80 % for at øge
fleksibiliteten. Samtidig bør der gives mulighed for at inkludere råolie som specifikt lager,
samt mulighed for at differentiere antal dage mellem de valgte produkter.
Det bør være muligt for en central oplagringsenhed at eje produkter i et andet land og lagre
det hos en økonomisk aktør, hvilket er muligt i dag. Det skal klargøres, hvem der ejer
lagrene, når de delegeres.
De ugentlige statistikker foreslås fjernet. Hvis de ikke matcher de månedlige statistikker
medfører de kun forvirring. Sikkerhedslagrene skal fratrækkes fra de kommercielle lagre
idet disse er blandet sammen, hvilket udgør en administrativ omkostning.
Endelig forslås det, at også biobrændstoffer bør kunne medregnes, såfremt de er på lager
beregnet til iblanding i mineralolieprodukter, idet det af hensyn til forbrugeren er
hensigtsmæssigt at iblandingen sker så tæt på forbrugeren som muligt.
Hertil argumenterer FDO for opretholdelse af ticket systemet, som forslaget ellers vil
forkaste. I dag indgås lagerdækningsaftaler medlemsstaterne imellem på baggrund af
Side 7/9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
638965_0008.png
overordnede bilaterale aftaler, som danner grundlag for aftaler mellem de lagringspligtige
selskaber i de forskellige medlemsstater(de såkaldte tickets).
FDO udtrykker tillige, at der mangler en definition af i hvilke forhold produkterne skal
ligge på sikkerhedslagrene, som der er i dag. Det giver en stor fleksibilitet for selskaber
samt FDO, at dette ikke er defineret, men er nok ikke hensigtsmæssigt under en
forsyningskrise.
Dansk Energi gør opmærksom på at indrapporteringerne i forslaget kan medføre
administrative ændringer.
Danske Havne mener at forslaget er bureaukratisk især i forhold til de statistiske
opgørelser. Danske Havne henviser til såvel EU som regeringens politik om reducering af
de administrative byrder for erhvervslivet.
Dansk
Erhverv
er
positive
overfor
Kommissionens
fokus
EU´s
energiforsyningssikkerhed særligt set i lyset af den tiltagende globale positionering i
forhold til at sikre sig adgang til de stadig knappere ressourcer på området. Dansk Erhverv
mener at forslaget ser fornuftigt ud set i sammenhæng med øvrige tiltag for at udbygge den
europæiske forsyningssikkerhed.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Den danske regerings generelle holdning er at støtte, at forsyningssikkerhed er en af
søjlerne i den 2. Strategiske Energiredegørelse (SER2). Fra dansk side kan man således
støtte det overordnede formål med direktivforslaget om at styrke forsyningssikkerheden
for olie, herunder at tilnærme EU’s regelsæt til de tilsvarende IEA-regelsæt, at øge
transparensen på oliemarkedet og at styrke kontrollen med lagrene.
Samtidig er det vurderingen, at forslaget i en række henseender ikke når dette mål, at
forslaget indebærer store, unødvendige omkostninger og administrative byrder for
oliebranchen og for myndighederne samt at forslaget indebærer en del unødig bureaukrati.
Umiddelbart synes der derfor at være en risiko for, at forslaget indebærer en forringelse af
forsyningssikkerheden ved et højere omkostningsniveau, bl.a. fordi der i højere grad end
hidtil åbnes mulighed for at lagre olie i form af råolie, som ikke er umiddelbart anvendelig
på forbrugssiden og fordi mulighederne for at olieselskaber kan delegere deres
lagringspligt til den centrale lagerorganisation kan indebære store omkostninger for denne.
Disse forhold vil skulle vurderes nærmere i takt med, at direktivforslaget tydeliggøres
gennem forhandlingerne.
Direktivforslaget er grundlæggende anderledes end det eksisterende direktiv. Det er
samtidig uklart i en del henseender og det er vanskeligt at gennemskue konsekvenserne af
forslaget.
Som eksempler på de væsentligste problemstillinger kan nævnes følgende, som i særlig
grad bør indgå i det videre arbejde med direktivforslaget:
Den angivne tilnærmelse af EU’s regelsæt til det tilsvarende IEA-regelsæt foretages
med samtidig indførelse af en række nye EU-særregler, som reducerer og i nogle
Side 8/9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
henseender fjerner denne tilnærmelse. Derved fremkommer nye og vanskeligt
gennemskuelige problemstillinger om samspillet mellem de to regelsæt, f.eks.
bestemmelserne om specifikke lagre, bestemmelserne om delegering og
bestemmelserne om etablering af centrale lagerorganisationer, idet disse bestemmelser
ikke findes i IEA-regelsættet
Forslaget bør generelt tydeliggøres. Der mangler klare definitioner. Der er usikkerhed
knyttet til en række bestemmelser. Den danske udgave bør forbedres sprogligt.
Danmarks lagerforpligtelse i forhold til EU svarer p.t. 67,5 dages forbrug. Efter IEA-
regelsættet, som er baseret på dages nettoolieimport, har Danmark 0 dages
lagringspligt. Det forekommer hensigtsmæssigt, at Danmarks lagerforpligtelse ikke
reduceres til 0 dage, ikke mindst med det perspektiv, at Danmark inden for en kortere
årrække på ny vil blive nettoolieimportør. Men det forekommer ikke rimeligt, at
lagerforpligtelsen hæves i forhold til det nuværende niveau.
De centrale lagerorganisationers rolle og opgaver ændres væsentligt i forhold til den
nuværende situation uden at dette forekommer velbegrundet. Samtidig kan dette
indebære væsentlige ulemper og omkostninger for lagerorganisationerne og dermed for
samfundene.
Derudover er der en række mere tekniske forhold, som der bør arbejdes videre med for at
undgå uhensigtsmæssige konsekvenser:
Indførelsen af såkaldte specifikke lagre, som ikke findes i IEA-regelsættet.
Bestemmelserne om lagrenes tilgængelighed.
Sikring af at der som hidtil kan foretages integration af forskellige former for olielagre.
Sikring af at forslaget ikke nødvendiggør etablering af unødvendig ny lagerkapacitet.
Bestemmelserne om internationale og nationale lagerdækningsaftaler.
Bestemmelserne om tilsyn og kontrol.
Indførelse af ugentlig rapportering om lagermængder.
Bestemmelserne om biobrændstoffer, som er baseret på forslaget om at beregne
lagringspligt på basis af nettoimport af olie. For Danmark (og andre olieproducerende
lande) beregnes lagringspligten dog på basis af olieforbruget og det giver det problem,
at biobrændstoffer indgår i forbruget og dermed i lagringspligtberegningen, men at
lagrene af biobrændstoffer, som typisk ikke er iblandet, ikke kan medgå til
lagringspligtens dækning.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes at andre medlemsstater også vil have problemer med de forventede
økonomiske og administrative ændringer direktivforslaget vil medføre.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forlagt Folketingets Europaudvalg.
Side 9/9