Færdselsstyrelsen
Bilteknisk Afdeling
Dato:
11. december 2008
J. nr.:
FS712-000021
Nærhedsnotat vedrørende
-
Europa-kommissionens forslag af 17. november 2008 til EUROPA-
PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV om mærkning af dæk med
brændstofeffektivitet og andre vigtige parametre, KOM (2008) 779
Notatet er parallelfremsendt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Trafikudvalg.
Målet med direktivet er at øge brændstofeffektiviteten inden for vejtransport ved at
fremme brændstofbesparende dæk.
Direktivet opstiller rammerne for formidling af oplysninger om dækparametre (rulle-
modstand, vejgreb og dækstøj) ved mærkning.
Forslagets formål kan ifølge Europa-kommissionen ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af
medlemsstaterne af følgende årsager:
Som det er fremhævet i forbindelse med gennemførelse af direktivet om mærkning af
personbiler, er de eksisterende 27 forskellige mærkningsordninger en betydelig belast-
ning for fabrikanterne, da de er nødt til at klassificere deres produkt forskelligt alt efter,
hvilket land de sælger det i, og det virker ikke fremmende for et skift på markedet. For-
skellige klassificeringer af produkter er med til at skabe forvirring hos forbrugerne og
sætter dem ud af stand til at træffe et kvalificeret valg. Desuden har medlemsstaterne,
forbrugerorganisationerne og dækbranchen givet udtryk for at de bakker op om en har-
moniseret mærkningsordning.
Målene med forslaget kan ifølge Europa-kommissionen bedre nås med en indsats på
fællesskabsplan af følgende årsager:
En harmoniseret mærkningsordning vil mindske medlemsstaternes og dækbranchens
administrative byrder. Den vil forhindre fragmentering af det indre marked og skabe lige
vilkår for alle.
Forslaget består kun i harmonisering af produktoplysningerne, mens gennemførelsen og
overvågningen af markedet er medlemsstaternes ansvar.
Forslaget er derfor i overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet.
Regeringen finder på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet er overholdt, idet
en harmoniseret mærkningsordning og dermed tilvejebringelse af muligheden for at
vælge brændstofbesparende dæk bedst kan løses på fællesskabsniveau.