Det Energipolitiske Udvalg 2008-09
KOM (2008) 0780 Bilag 1
Offentligt
642181_0001.png
N Æ R H E D S N O T AT
9. februar 2009
J.nr. 3206/1318-001
Ref. nml/asj
Området for energieffektivitet og
internationalt samarbejde
Side 1/2
Kommissionens forslag til omarbejdning af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2002/91/EF af 16. december 2002 om bygningers energimæssige ydeevne
(bygningsdirektivet) (KOM(2008)780)
Notatet er parallelfremsendt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Energipolitiske
Udvalg.
1. Formål med forslaget
Forslaget er fremsat af Kommissionen den 19. november 2008, og er modtaget fra Rådet i
dansk sprogversion den 15. januar 2009.
Ligesom det eksisterende bygningsdirektiv har forslaget hjemmel i traktatens artikel 175(1).
Formålet med en omarbejdning af bygningsdirektivet er at tydeliggøre og forenkle visse
bestemmelser, at udvide direktivets anvendelsesområde, at styrke nogle af dets bestemmelser,
så de får større virkning, og at give den offentlige sektor mulighed for at gå i spidsen.
Omarbejdningen vil efter Kommissionens vurdering gøre det lettere at gennemføre
bygningsdirektivet i national ret og i praksis, således at en betydelig del af de tilbageværende
omkostningseffektive muligheder for at spare energi i bygningssektoren kan realiseres. Det
nuværende direktivs mål og principper fastholdes, og det overlades som før til
medlemsstaterne at afgøre, hvordan kravene skal konkretiseres og gennemførelsen i øvrigt
tilrettelægges.
Ifølge Kommissionen findes der – uanset den indsats, der allerede er gjort – fortsat store og
omkostningseffektive, men uudnyttede sparemuligheder i bygningssektoren. Dette betyder, at
en masse potentielle sociale, økonomiske og miljømæssige fordele i de enkelte medlemsstater
og på EU-plan går til spilde. Det skyldes ikke kun, at sektoren er kompleks, og at markedet
svigter, men også begrænsninger i formuleringen af nogle af bestemmelserne i det nuværende
bygningsdirektiv og deres anvendelsesområde. Herudover eksisterer et ringe ambitionsniveau
for gennemførelsen af disse bestemmelser i nogle medlemsstater.
Den konsekvensanalyse, som Kommissionen har foretaget blandt medlemsstaterne, viser
ifølge Kommissionen tydeligt, at bygningsdirektivet må ændres på visse punkter, hvis EU’s
politiske mål skal opfyldes, herunder særligt 20 pct. energieffektiviseringsmålsætningen. Dels
bør tvetydige formuleringer afklares, dels bør hovedsøjlerne i det nuværende direktiv
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forstærkes på følgende områder: krav til den energimæssige ydeevne i nye bygninger og i
eksisterende bygninger, der renoveres; energiattester; eftersyn af varme- og køleanlæg.
Forslaget skal ligeledes ses i lyset af den omfattende klima- og energipakke som der blev
opnået enighed om på Det Europæiske Råd i december 2008 med 20 pct./30 pct. mål for
nedskæring af drivhusgasemissionerne og forøgelse af andelen af vedvarende energi, alt
sammen senest i 2020. Målene blev vedtaget på baggrund af det stadigt stigende
videnskabelige belæg for klimaændringer, høje energipriser og voksende afhængighed af
importeret energi og de geopolitiske følger, det kan medføre. En nedsættelse af
energiforbruget kan bidrage væsentligt til at disse mål nås.
2. Kommissionens vurdering af nærhedsprincippet
Det er Kommissionens vurdering, at forslagets mål om øget energieffektivitet ikke vil kunne
opfyldes på nationalt niveau alene, men at det er nødvendigt at gøre en indsats på
fællesskabsplan for at lette iværksættelsen af aktiviteter på nationalt plan. Byggevarer, udstyr
og tjenester, der er knyttet til bygninger, udgør en stor del af EU's indre marked. Uden
sikkerhed for, at markedsforholdene ligger fast på langt sigt i hele EU, er det ikke særlig
sandsynligt, at virksomhederne vil reagere hurtigt på den stigende efterspørgsel efter
tjenesteydelser, der øger energieffektiviteten. Bygningsarbejderes øgede mobilitet og det
stigende antal virksomheder, der driver forretning på tværs af grænserne i EU betyder
endvidere, at foranstaltninger, der gør reguleringen af byggemarkedet mere sammenlignelig
på tværs af grænserne, vil mindske den administrative byrde og øge deres muligheder for at
opnå produktivitetsgevinster.
3. Regeringens foreløbige vurdering af nærhedsprincippet
Regeringen finder på det foreløbige grundlag, at nærhedsprincippet må anses for overholdt.
Formålet med forslaget er således at styrke bygningsdirektivets anvendelsesområde og
gennemslagskraft. Vægten ligger fortsat på etablering af en fælles fremgangsmåde som
grundlag for sammenhængende og gensidigt forstærkende mekanismer for forbedring af
energieffektiviteten, øget bæredygtighed og afbødning af klimaændringerne, samtidig med at
medlemsstaterne fastholder kontrollen med, hvor de enkelte krav sættes, og hvordan de
gennemføres.
Side 2/2