Notat
Kemikalier
J.nr. MST-652-00064
Ref. likjo/doble/Kirst
Den 7. juli 2009
Grundnotat om Kommissionens forslag til omarbejdning af Europa Parlamentets og Rådets
direktiv om begrænsning af anvendelsen af visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk
udstyr (RoHS). KOM (2008) 809 final
Resume
Kommissionen har lavet et udkast til omarbejdning af direktivet om begrænsning af anvendelsen af
visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr (RoHS). Den bagvedliggende årsag er, at an-
vendelsesområdet i det nuværende direktiv er uklart, og dermed har forårsaget forskellige fortolk-
ninger i medlemsstaterne. Konkret har det betydet, at et produkt lovligt kunne markedsføres i nogle
medlemsstater og ikke i andre. Samtidig har der været mange produkter på markedet, som ikke har
overholdt direktivets bestemmelser. Kommissionens formål med omarbejdningen er derfor, at har-
monisere anvendelsesområdet og fremme håndhævelsen af direktivet. Hertil kommer, at der i
RoHS er indskrevet en klausul om, at Kommissionen inden den 13. februar 2005 skulle påbegynde
en revision af direktivet for at opdatere det til den tekniske udvikling.
Kommissionen foreslår med udkastet, at anvendelsesområdet totalharmoniseres så produktområ-
det nu beskrives med udtømmende produktlister inden for forskellige produktkategorier. Som en del
af totalharmoniseringen foreslås endvidere, at produkter, der er omfattet af RoHS, skal CE-mærkes
og at der stilles kvalitative krav til håndhævelsen.
I udkastet foreslås endvidere, at medicinsk udstyr og måle- og overvågningsudstyr bliver en del af
RoHS’ anvendelsesområde, og at forbuddet gradvis træder i kraft fra 2014.
Der er ikke foreslået nye stoffer til direktivet, men der henvises til, at den bromerede flammehæm-
mer HBCDD og blødgørerne/ftalaterne DEHP, BBP og DBP, er under vurdering i REACH, og at
det, når vurderingen foreligger, er muligt at optage stofferne i RoHS, hvis der er en risiko for men-
nesker eller miljø ved anvendelsen i elektronik.
Hvis forslaget bliver vedtaget med sit nuværende indhold, vil det kræve en mindre ændring af ke-
mikalieloven for at kunne implementere direktivet i Danmark. Det skyldes primært, at udkastet stiller
enkelte krav til erhvervslivet, som der ikke på nuværende tidspunkt er hjemmel til i loven.
Forslaget har kun en marginal indirekte effekt på statens udgifter. Det kan således blive en anelse
dyrere for det offentlige sundhedsvæsen at anskaffe medicinsk udstyr, som er omfattet af direktiv-
forslaget. Disse omkostninger vurderes dog til at ligge inden for den normale prisudvikling og udgif-
ter i forbindelse med normal teknologisk udvikling.