Notat
Jord & Affald
J.nr. MST-704-00081
Ref. mocar/jagru/lived
Den 9. februar 2009
Grundnotat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
affald af elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE) - (omarbejdning)
KOM (2008) 810 endelig
Resume
Med baggrund i de hidtidige erfaringer med direktivet om elektronikaffald, anfører Kommissionen, at der
er tre hovedformål med de foreslåede ændringer: At nedbringe de erhvervs administrative omkostninger
og byrder, der følger af direktivet uden herved at anfægte beskyttelsesniveauet, at sikre en mere effektiv
gennemførelse af direktivet, samt at skærpe direktivets miljøeffekter.
Som de væsentligste ændringsforslag kan det fremhæves:
Kommissionen ønsker at tydeliggøre WEEE- og RoHS-direktivernes anvendelsesområde og ensrette
dette for alle medlemsstaterne, bl.a. ved at opstille udtømmende og bindende lister over de produkter,
som direktiverne opfatter. Listerne vil blive suppleret gennem en komitologiproducere, idet det foreslås, at
listerne fremover skal høre under RoHS-direktivet, der er et totalharmoniseringsdirektiv efter traktatens
artikel 95, og som regulerer indholdet af farlige stoffer i elektroniske produkter.
Der stilles endvidere forslag om en WEEE-indsamlingsprocent på 65 %, og målsætningen skal gælde for
alle typer elektrisk og elektronisk udstyr (EEE). Indsamlingsprocenten fastsættes som funktion af indsam-
let WEEE i forhold til mængden af EEE markedsført de to foregående år. Den foreslåede indsamlingspro-
cent skal opnås hvert år og første gang i 2016. De økonomiske konsekvenser for Danmark af den forhø-
jede målsætning vurderes til ca. 20 mio. kr. årligt til en mere borgernær indsamling af småt elektronikaf-
fald, og yderligere udgift på 7 mio. kr. i de år, hvor der gennemføres informationskampagner. De øgede
udgifter forventes afholdt af producenterne.
Producenter af EEE foreslås herudover at blive defineret og registreret på samme måde i alle medlems-
stater. En producent skal kunne indberette alle krævede oplysninger for hele EU i en enkelt medlemsstats
producentregister, som efterfølgende skal udveksle de nødvendige oplysninger med de øvrige medlems-
stater. Hermed ønsker kommissionen at mindske den administrative byrde for producenterne. Kommissi-
onen forventer, at forslaget vil udgøre en samlet besparelse for producenterne i EU.
1. Status
Kommissionen oversendte den 8. december 2008 ovennævnte forslag til Rådet og Parlamentet. Rådsse-
kretariatet udsendte forslaget til medlemsstaterne den 16. december 2008, og forslaget forelå i dansk
oversættelse den 22. december 2008. Forslaget har hjemmel i TEF artikel 175, og skal derfor vedtages af
Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren om fælles beslutningstagen i TEF artikel 251.
Et nærhedsnotat om forslaget blev oversendt til Folketingets Europaudvalg den 20. januar 2009.
Europa Parlamentet har endnu ikke behandlet forslaget.
Forslaget er endnu ikke sat på dagsordenen for et rådsmøde. Arbejdet med forslaget forventes påbe-
gyndt under tjekkisk formandskab. Politiske forhandlinger om forslaget i Rådet(miljø) forventes dog først
påbegyndt i 2. halvår 2009.