Trafikudvalget 2008-09
KOM (2008) 0817 Bilag 1
Offentligt
637308_0001.png
Udkast
NOTAT
DEPARTEMENTET
Dato
Dok.id
J. nr.
16. janaur 2009
554-2
Center for Kollektiv Trafik
Berit Gohr Kaptain
Telefon 23 30 3
[email protected]
Grundnotat vedr. Kommissionens forslag til Europa- Parlamentets
og Rådets forordning om buspassagerers rettigheder og om ændring
af forordning (EF) nr. 2006/2004 om samarbejde mellem nationale
myndigheder med ansvar for håndhævelse af lovgivning om forbru-
gerbeskyttelse KOM (2008) 817
Notatet er parallelfremsendt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Tra-
fikudvalg.
Resumé
Forslaget indebærer fastsættelse af rettigheder for buspassagerer, bl.a. regler
om ikke-diskriminering med hensyn til de befordringsvilkår, som busselska-
berne tilbyder passagerer, herunder ikke-diskriminering af og obligatorisk assi-
stance til handicappede og bevægelseshæmmede passagerer. Desuden indehol-
der forslaget regler om busselskabernes erstatningsansvar i tilfælde af ulykker,
busselskabernes forpligtelser i forbindelse med aflysninger og forsinkelser samt
mindstekrav til oplysning til passagerer. Derudover indeholder forslaget regler
om klagebehandling og håndhævelse af passagerers rettigheder.
1. Baggrund og indhold
Kommissionens forslag blev fremsat den 4. december 2008.
Forslaget til forordning er fremsat under henvisning til traktatens artikel 71 og
det skal derfor vedtages ved fælles beslutningsprocedure.
Forslaget tager sigte på at sikre tilstrækkelig beskyttelse af buspassagerers ret-
tigheder, herunder handicappede og bevægelseshæmmede passagerer. Forsla-
get skal finde anvendelse på busselskabernes befordring af passagerer på faste
ruter. Medlemsstaterne kan fritage bustransporttjenester, der varetages i byer,
forstæder og regionalt fra forordningens anvendelsesområde, dog kun hvis
denne transport er omfattet af offentlige tjenesteydelseskontrakter, der sikrer
passagerer samme rettigheder som dem, der fremgår af forordningen.
Forslaget indeholder regler inden for fem overordnede områder:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
637308_0002.png
Busselskabers erstatningsansvar over for passagerer og deres bagage.
Der
fastsættes et beskyttelsesniveau og harmoniserede regler om busselskabers
erstatningsansvar. Selskabernes erstatningsansvar er ubegrænset. Det fastsæt-
tes desuden, at selskaberne på visse betingelser og indtil et bestemt maksi-
mumbeløb ikke må anfægte deres pligt til at udbetale skadeserstatning i tilfæl-
de af en eventuel ulykke. Passagerer, der kommer ud for en ulykke, har ret til
forskudsbeløb med henblik på at afbøde de økonomiske vanskeligheder, som
de eller deres familier ellers vil opleve som følge af tilskadekomst, eller som de-
res familier vil opleve, hvis den pågældende passager dør. Der fastsættes også
regler om erstatning af bortkommet eller beskadiget bagage. Det maksimale er-
statningsbeløb herfor er 1.800 EUR.
Handicappede og bevægelseshæmmedes adgang til bustransport.
Der fastsæt-
tes regler, der forhindrer diskrimination på grund af handicap eller nedsat mo-
bilitet i forbindelse med bestilling af en busrejse eller ombordstigning. Der er
dog visse undtagelser, navnlig af hensyn til behørigt lovfæstede sikkerhedsbe-
stemmelser. Medlemsstaterne skal udpege et antal busterminaler, hvor der skal
ydes assistance til handicappede og bevægelseshæmmede. Der fastsættes be-
stemmelser om, hvilken form for assistance, der skal ydes i busterminalerne og
om bord i busserne. Assistancen ydes gratis på den betingelse, at passageren
har meddelt sit behov for assistance på forhånd og ankommer til busterminalen
på et nærmere aftalt tidspunkt forud for den køreplanmæssige afgangstid. Bus-
selskabernes personale og personalet i busterminalen bør have den nødvendige
viden med henblik på at yde assistance til handicappede.
Busselskabernes forpligtelser i tilfælde af rejseafbrydelser, aflysninger eller
forsinkelser.
I tilfælde af aflysninger og hvis der er tale om køreplanmæssige
rejser af mindst tre timers varighed, hvis afgang er mere end to timer forsinket,
er busselskaberne forpligtet til at tilbyde acceptable alternative transporttjene-
ster inden for en rimelig frist eller, hvis dette ikke er muligt, at oplyse passage-
rerne om andre selskabers tjenester. Busselskaber, der ikke overholder dette
krav, skal betale kompensation på op til 100 % af billetprisen.
Informering af passagerer og behandling af klager.
Busselskaberne og bus-
terminalernes forvaltningsorganer skal sikre, at passagerer senest ved afrejsen
og under rejsen modtager passende og forståelige oplysninger om deres ret-
tigheder i henhold til forordningen. Busselskaberne skal indføre en klageord-
ning vedrørende de rettigheder, der fremgår af forordningen.
Håndhævelse og sanktioner.
Medlemsstaterne skal udpege et organ, der har
ansvaret for at håndhæve forordningen. Medlemsstaterne fastsætter regler for,
hvilke sanktioner, der skal anvendes ved overtrædelse af forordningen
Forordningen skal i henhold til forslaget finde anvendelse et år efter ikrafttræ-
den.
Side 2/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
637308_0003.png
Side 3/6
2. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Lov om trafikselskaber (lov nr. 582 af 24. juni 2005 med senere ændringer),
regulerer, at det i Danmark er trafikselskaberne, der varetager opgaven offent-
lig servicetrafik, herunder individuel handicapkørsel, inden for det enkelte tra-
fikselskabs område. Desuden fastsætter loven, at trafikselskaberne skal samar-
bejde om offentlig servicetrafik, der krydser grænsen mellem to trafikselska-
bers område. Loven regulerer desuden tilladelser til rutekørsel, herunder tilla-
delser til fjernbuskørsel, som er kørsel over mere end to trafikselskabers områ-
de eller mere end trafikselskabet på Sjællands område. Fjernbuskørsel er et li-
beraliseret erhverv.
I lov om trafikselskaber er der ikke angivet noget om buspassagerers rettighe-
der. Bestemmelser om buspassagerers rettigheder fremgår af det enkelte trafik-
selskabs rejseregler, som den enkelte operatør bliver underlagt i forbindelse
med indgåelse af kontrakt med et trafikselskab.
I medfør af lov om trafikselskaber er der i Danmark en ordning med individuel
handicapkørsel for svært bevægelseshæmmede. Det er en ordning, der har væ-
ret lovpligtig siden 1992. Ordningen indebærer, at trafikselskaberne har pligt til
at tilbyde svært bevægelseshæmmede over 18 år individuel handicapkørsel,
som rækker ud over transport til behandling, terapi og lignende.
Handicapkørselsordningen indgår som en del af trafikselskabernes almindelige
forpligtelse til at udføre offentlig servicetrafik i form af almindelig rutekørsel.
Principperne for den individuelle handicapkørsel
for svært bevægelseshæm-
mede skal således i tilpasset form svare til principperne bag de offentlige
kollektive ordninger i modsætning til private individuelle ordninger, som fx
taxikørsel. Den tidsmæssige placering af kørslen skal derfor være inden for
normal køreplantid. Loven forskriver en række minimumskrav til den indi-
viduelle handicapkørsel, bl.a. at handicapkørslen som minimum pr. år skal
omfatte 104 enkeltture så tæt til gadedøren som muligt og foregå i et egnet
køretøj.
Omkring 44.000 svært bevægelseshæmmede benytter sig af ordningen og
ordningen giver de svært bevægelseshæmmede en bedre service, end de ret-
tigheder som forordningsforslaget giver handicappede og bevægelseshæm-
mede, bl.a. fordi kørslen foregår fra den handicappedes bopæl og helt til de-
stinationen, i modsætning til almindelig rutekørsel som foregår mellem
busstationer og stoppesteder. Ordningen kolliderer således ikke med for-
ordningsforslaget og Danmark vil kunne oprette ordningen med individuel
handicapkørsel.
Forordningsforslaget vil kræve en ændring af lov om trafikselskaber, idet
det vil være nødvendigt at fastsætte bestemmelser om sanktioner for over-
trædelse af forordningens bestemmelser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
637308_0004.png
Side 4/6
3. Høring
Forslaget er den 17. december 2008 sendt til høring hos medlemmer af EU-
specialudvalg for transport med svarfrist den 20. januar 2009. Et supplerende
grundnotat vil herefter blive udarbejdet.
4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske, administrative og miljø-
mæssige konsekvenser og beskyttelsesniveau
Forslaget vil i den foreliggende form medføre forøgede kommunale og regiona-
le udgifter til bustrafikken og dermed kan der forventes krav om Dut-
kompensation for udgiftsstigningen. Udgiftsstigningen er primært begrundet i
stigende udgifter til entreprenørkontrakter, grundet at langt flere busser vil
skulle være indrettet handicapvenligt, samt at en del busstationer vil skulle ind-
rettes handicapvenligt. Der vil være tale om væsentlige ekstra udgifter grundet
forordningen.
Forslaget har ingen samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget har ingen administrative konsekvenser bortset fra, at busselskaberne
og busterminalernes forvaltningsorganer pålægges en forpligtelse til at infor-
mere buspassagererne om deres rettigheder.
Forslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
Forslaget vil medføre, at beskyttelsesniveauet for buspassagerer gøres ensartet i
alle medlemsstater. Forslaget tager således sigte på at gøre det mere attraktivt
at rejse med bus og at højne tilliden til bustransport. Det er desuden hensigten
at skabe lige konkurrencevilkår for transportvirksomhederne fra de forskellige
medlemsstater og mellem de forskellige transportmåder, idet der allerede er
gennemført forordninger om passagerers rettigheder inden for lufttransport og
jernbane. Det er således naturligt, at de passagerrettigheder, der er erhvervet
inden for luftfart og jernbane udvides til også at omfatte bustransport.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionens begrunder forslaget med, at det er vigtigt at sikre, at buspassa-
gerer nyder godt af samme beskyttelsesniveau og ensartede regler i hele EU.
Passagerbeskyttelse er som led i det indre marked og den fælles transportpoli-
tik et spørgsmål, der vedrører hele EU, og som kræver en løsning på EU-
niveau. Markedsliberalisering og hensyntagen til forbrugernes interesser, navn-
lig de handicappede og bevægelseshæmmede, er to komplementære aspekter af
det indre marked. Uden harmonisering vil passagerer i bedste fald nyde godt af
forskellige rettigheder, i værste fald slet ikke være retsbeskyttet. Uden harmo-
nisering vil det desuden være svært at kende sine rettigheder i de forskellige
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
637308_0005.png
medlemsstater, og derfor være vanskeligt at gøre dem gældende. Fællesskabet
har desuden allerede valgt en forordning som retligt instrument for at beskytte
luft- og jernbanepassagerers rettigheder.
Regeringen finder på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet er over-
holdt, idet en harmoniseret beskyttelse af rettighederne for buspassagerer
bedst kan løses på fællesskabsniveau, i hvert fald for så vidt angår de internati-
onale busrejser i EU. Derimod finder regeringen, at der er så store lokale, regi-
onale og nationale forskelle i håndteringen og organiseringen af bustrafik og
handicappedes adgang hertil, at den præcise måde at sikre buspassagerers ret-
tigheder på i videre omfang bør overlades til de enkelte medlemslande end den
foreliggende forordning giver mulighed for.
6. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er enig, at det er vigtigt, at handicappede og bevægelseshæmmede
får mulighed for at benytte offentlig servicetrafik i videst muligt omfang og at
kollektive transportmidler i videst muligt omfang indrettes handicapvenligt.
Regeringen vurderer, at den gældende danske ordning med individuel handi-
capkørsel for svært bevægelseshæmmede giver mulighed for en særlig tilpasset
dør-til-dør transport for bevægelseshæmmede, som vurderes at være betydelig
mere attraktiv end de af Kommissionen foreslåede krav til handicappede og be-
vægelseshæmmede adgang til bustransport. Regeringen er i den sammenhæng
opmærksom på, at det kan være vanskeligt at foretage en stringent sammenlig-
ning med den individuelle handicapkørsel og Kommissionens forslag.
Det er endvidere forbundet med store omkostninger at gøre busser og busstati-
oner handicapvenlige, og det er derfor vurderingen, at midlerne kan bruges
bedre ved i stedet at bibeholde den danske særordning med individuel handi-
capkørsel. Regeringen vil derfor arbejde for en opblødning af kravene på han-
dicapområdet, således at medlemslande, der allerede har særordninger for
handicappede vil kunne opfylde kravene til at give handicappede bedre ret-
tigheder, ved at bibeholde de nuværende ordninger og eventuelt justere disse
ordninger, fx kunne justeringen for så vidt angår den danske ordning bestå i en
justering af målgruppen for ordningen.
Desuden finder regeringen generelt, at de tiltag, der foreslås i forordningen vil
kræve længere tid at implementere end et år. Mange af de foreslåede tiltag på
handicapområdet vil i vidt omfang kræve nyt og kostbart udstyr, som vil belaste
økonomien i den kollektive trafik.
Regeringen vil arbejde for, at der indføjes lignende fritagelses- og dispensati-
onsmuligheder, som de muligheder, der er i forordningen om jernbanepassage-
rers rettigheder og forpligtelser. Disse dispensations- og fritagelsesmuligheder
indebærer, at indenlandsk personbefordring med jernbane kan fritages fra for-
ordningen i 5 år med mulighed for yderligere fritagelse i yderligere fem år to
Side 5/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
637308_0006.png
gange. Samt at der er mulighed for permanent at fritage personbefordring i by-
er, forstæder og regioner fra forordningens anvendelsesområde.
For så vidt angår de øvrige tiltag i forordningen, dvs. kravene om kompensation
ved forsinkelse, erstatningsansvar overfor passagerer og deres bagage, informe-
ring af passagerer og behandling af klager samt håndhævelse og sanktioner, er
regeringen umiddelbart positivt indstillet.
Regeringen noterer sig dog, at kravene om kompensation ved forsinkelser på
busrejser af en varighed over 3 timer, i en dansk kontekst stort set alene er re-
levant for fjernbusruter. Disse drives kommercielt som et frit erhverv, og rege-
ringen vil derfor udtrykke bekymring over at introducere en ny – og potentielt
omkostningsforøgende – regulering af erhvervet.
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget er endnu ikke blevet behandlet i Rådets transportarbejdsgruppe.
Det er regeringens vurdering, at forslaget i den foreliggende form vil medføre
betragtelige udgifter og investeringer i de fleste medlemslande. På den bag-
grund forventes det, at en række lande vil udtrykke ønske om at ambitions- og
detaljeringsniveauet i forslaget nedtones.
Det er yderligere forventningen, at der også vil være andre lande der finder, at
deres nationale særordninger giver de handicappede en bedre service og at der
bør åbnes op for at sådanne særordninger vil kunne træde i stedet for forord-
ningens krav.
8. Europa-Parlaments udtalelse
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
9. Tidligere forelæggelse i Europaudvalget
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Europaudvalget.
Side 6/6