Til
Transportminister Hans Christian Schmidt,
Folketingets Trafikudvalg og
Folketingets Europaudvalg
Hvidovre, den 7. maj 2010
Sag 10/394 – Dok. 4295/10 SL/
JEF/kft
DH’s synspunkter vedr. de aktuelle forhandlinger i Europa-
Parlamentet og ministerrådet om forordningen vedr. buspas-
sagers rettigheder
Vi henvender os fra Danske Handicaporganisationers (DH’s) side vedr. de aktuelle forhand-
linger om Europa-Parlamentets og ministerrådets forordning om buspassagerers rettigheder
og om ændring af forordning (EF) nr. 2006/2004.
Der er i dag meget store nationale forskelle på tilgængelighedsniveauet og den service, der
leveres for at sikre mennesker med handicap lige adgang til bustransport. Det er derfor me-
get vigtigt for DH og handicaporganisationerne på tværs af Europa, at der vedtages europæ-
isk lovgivning på transportområdet, der sikrer den samme mobilitet for mennesker med
handicap, som for alle andre EU-borgere, med henblik på at kunne leve et aktivt liv, få ad-
gang til uddannelse, adgang til arbejdsmarkedet m.v.
Vi har i seks punkter opsummeret de udfordringer, som det foreliggende udkast til forord-
ningen ikke adresserer, men som vi mener, det er vigtigt at finde løsninger på i de afslutten-
de forhandlinger:
1. Mere end 75 % af alle rejser med bus foregår regionalt og lokalt. Derfor er det vig-
tigt, at forordningens anvendelsesområde kommer til at dække rejser med bus både
internationalt og nationalt, såvel som rejser regionalt og lokalt.
2. Det er vigtigt, at forordningen formuleres således, at det ikke er i strid med lovgiv-
ningen, at medlemslande vælger at indføre befordringstilbud for personer med handi-
cap, der lægger sig på et højere niveau end minimumsrettighederne i forordningen.
3. Det er nødvendigt, at der fastlægges en forpligtigelse til den kollektive bustransport
om at stille den nødvendige assistance til rådighed, så personer med handicap uden
problemer, trygt og sikkert kan komme med bussen. Det forudsætter såvel uddannet
personale til at yde den korrekte assistance, som nødvendigheden af at have det nød-
vendige udstyr til at sikre adgang til bussen. Det sidste er desværre ikke tilstrækkeligt
understreget i forordningens tekst, som den foreligger på nuværende tidspunkt.