Grundnotat om meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Euro-
pa-Parlamentet om Handlingsplan for udbygning af intelligente
transportsystemer i Europa (KOM(2008)886)
Resumé
Kommissionens meddelelse beskriver en handlingsplan for en synkronise-
ret udbygning af intelligente transportsystemer (ITS) inden for EU's vej-
transport. Handlingsplanen har som mål at fremskynde, harmonisere og
koordinere udbygningen af ITS på vejområdet og etablere kontaktflader
til ITS anvendt inden for andre transportformer. Handlingsplanen har
seks indsatsområder med specifikke foranstaltninger og en klar tidsplan,
der samlet løber fra 2009-2014. Kommissionen aflægger rapport om gen-
nemførslen i 2012. Målet er via en harmoniseringsindsats på fællesskabs-
niveau at skabe større interoperabilitet i EU’s ITS-portefølje og dermed
muliggøre, at ITS kan spille en fremtrædende rolle i sikringen af bæredyg-
tig, effektiv og konkurrencedygtig mobilitet.
1. Baggrund og indhold
Meddelelsen er fremsat af Kommissionen den 16. december 2008. Kom-
missionen har i sin midtvejsevaluering af 28. juni 2006 (KOM (2006) 314)
af den transportpolitiske hvidbog fra 2001 fremhævet, at innovation vil
spille en vigtig rolle med hensyn til at indfri EU’s transportpolitiske mål om
bæredygtig, effektiv og konkurrencedygtig mobilitet.
Europas transportsystem står over for en række udfordringer, hvoraf
trængsel, transportrelaterede CO2-emissioner og trafiksikkerhed er nogle af
de største. Det står imidlertid klart, at traditionelle løsningsmodeller, som
f.eks. udbygningen af vejnettet, ikke vil kunne gennemføres i tilstrækkeligt
omfang og inden for den tidsramme, som udfordringerne nødvendiggør, og
at der derfor er behov for nye løsninger.
Det er Kommissionens vurdering, at Intelligente transportsystemer (ITS),
herunder trafikledelsessystemer, førerstøttesystemer, multimodale rute-
planlæggere m.v. vil kunne bidrage til at løse en række af transportsyste-
mets udfordringer, men at ITS i dag tages i brug for ukoordineret og uden
klar harmonisering på tværs af medlemslandene.
Inden for andre transportformer er der etableret overordnede rammer for
ITS-anvendelsen (SESAR-systemet kommer således til at danne ramme for
en ny generation af lufttrafikstyring; RIS, River Information Services, er
etableret for bedre at kunne styre udnyttelsen af vandvejene, og på jernba-
neområdet er man i færd med at indføre det europæiske banetrafikstyrings-
system ERTMS), men inden for vejtransporten er der endnu ikke etableret
en sammenhængende europæisk ramme for ITS-anvendelsen.