Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
Dato:
15. oktober
Sagsnr.:
0900829/0907942
Sagsbeh.: hcf
Dok nr:
114692
Notat til Folketingets Europaudvalg om status for forhandlinger-
ne om direktivforslaget vedrørende patientrettigheder i forbindel-
se med grænseoverskridende sundhedsydelser
Nedenfor redegøres for status i forhandlingerne om direktivforslaget vedrørende
patientrettigheder i forbindelse med grænseoverskridende sundhedsydelser – KOM
(2008) 414.
Notatet baserer sig på formandskabets kompromisforslag af 31. juli 2009, som
fortsat drøftes på arbejdsgruppeniveau. Formandskabet har under drøftelserne fore-
lagt nye udkast til udvalgte bestemmelser med henblik på at kunne forelægge et
samlet revideret kompromisforslag. Dette reviderede kompromisforslag ventes
præsenteret inden udgangen af oktober og vil danne grundlag for de videre drøftel-
ser frem mod rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyt-
telse) den 1. december 2009, hvor formandskabet sigter efter at opnå politisk enig-
hed.
Det skal således understreges, at der fortsat vil kunne forekomme justeringer af de
skitserede løsninger. Det er dog regeringens forventning, at det endelige resultat af
Rådets førstebehandling af direktivet i det væsentlige vil kunne baseres på det fore-
liggende kompromisforslag.
Europaudvalget vil i forbindelse med forelæggelsen af rådsmødet den 1. december
blive orienteret om status i forhandlingerne og herunder om eventuelle ændringer i
kompromisforslaget af betydning i forhold til de danske synspunkter.
1. Generelt om baggrunden for Kommissionens forslag
EF-Domstolen har i en række domme afsagt siden 1998 fastslået, at en sundheds-
ydelse modtaget i et andet EU-land er en tjenesteydelse i EF-traktatens forstand og
derfor omfattet af EF-traktatens regler om fri bevægelighed, herunder artikel 49 om
fri bevægelighed for tjenesteydelser.
Eventuelle begrænsninger i den frie udveksling af sundhedstjenesteydelser skal
kunne begrundes i tvingende almene hensyn og må ikke overskride, hvad der er
objektivt nødvendigt med henblik på formålet, og det samme resultat må ikke kun-
ne opnås med mindre indgribende regler.
Domstolen har endvidere fastslået, at visse objektive hensyn efter omstændighe-
derne kan retfærdiggøre en begrænsning af den frie udveksling af sundhedstjene-
steydelser:
beskyttelse af folkesundheden, herunder opretholdelse af et stabilt læge- og
hospitalsvæsen, som alle har adgang til, og som bidrager til et højt niveau for
beskyttelse af sundheden ved opretholdelse af behandlingsmuligheder eller en