Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Enhed:
INTRET
Sagsbeh.: hcf
Sags nr.: 1004300
Dok. nr.: 247877
Dato:
18. juni 2010
Notat vedrørende direktivforslaget om grænseoverskridende
sundhedsydelser – KOM (2008) 414
Der spørges til konsekvenser for national lovgivning, patientklagesystem og den
enkelte patient, hvis forslaget til direktiv om patientrettigheder i forbindelse med
grænseoverskridende sundhedsydelser vedtages i sin nuværende form.
Notatet baserer sig på den version af direktivforslaget, som blev drøftet på råds-
mødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 8. juni
2010. På rådsmødet blev der opnået politisk enighed om formandskabets kom-
promisforslag og Rådets førstebehandlingsholdning ventes endeligt vedtaget på et
kommende rådsmøde (A-punkt). Herefter vil forslaget blive oversendt til Europa-
Parlamentet med henblik på den kommende andenbehandling. Direktivforslaget
ventes først at kunne vedtages endeligt i løbet af 2011.
Direktivets endelige indhold vil således bero på de kommende forhandlinger med
Parlamentet. Såfremt der i den forbindelse skulle ske væsentlige ændringer i for-
hold til de tidligere fastlagte danske forhandlingsprioriteter, vil sagen blive forelagt
for Folketingets Europaudvalg igen, om nødvendigt med henblik på fornyet for-
handlingsoplæg.
Konsekvenser for den enkelte patient og for dansk lovgivning generelt
Direktivforslaget indebærer, at patienterne på visse betingelser får ret til at modta-
ge betalt behandling i andre EU-lande, forudsat at der er tale om en ydelse, som
patienten har ret til i sit hjemland. Udgifterne refunderes med et beløb svarende til,
hvad hjemlandet skulle have betalt for behandlingen, hvis den var ydet i hjemlan-
det system. Dog kan refusionen ikke overstige de faktiske omkostninger ved den
modtagne behandling.
Direktivet giver med andre ord ikke danske patienter ret til at få refunderet udgifter
for en behandling i et andet EU-land, som de ikke i forvejen ville have ret til at få i
Danmark. Det vil heller ikke være muligt for patienterne at ”tjene” på at blive be-
handlet i et andet land.
Medlemslandene kan efter det foreliggende forslag stille krav om forhåndsgodken-
delse til sygehusbehandling, som involverer mindst én overnatning, og til højt spe-
cialiseret behandling. Medlemslandene er kun forpligtet til at give forhåndstilladel-
se, hvis en tilsvarende behandling ikke kan tilbydes rettidigt i hjemlandets system,
dvs. inden for en lægefagligt forsvarlig tidsfrist.
Det foreliggende forslag overlader det til medlemslandene at beslutte, om patien-
terne skal lægge ud for behandlingen med efterfølgende refusion, eller om der skal
ske direkte afregning mellem myndighederne i behandlingslandet og patientens
hjemland. Efter nugældende dansk ret vil danske patienter, som vælger at gøre
brug af direktivets regler for at modtage behandling i andre EU-lande, selv skulle
lægge pengene ud og efterfølgende søge refusion hos de danske myndigheder.