Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
Dato:
23. november 2009
Sagsnr.:
0908678/ 0900829
Sagsbeh.: hcf / SJUC
Dok nr:
141125
Notat til brug for besvarelsen af spørgsmål 7 fra Folketingets Eu-
ropaudvalg vedrørende direktivforslaget om patientrettigheder i
forbindelse med grænseoverskridende sundhedsydelser
Der ønskes et notat, der redegør uddybende for, hvilke samfundsøkonomiske kon-
sekvenser regeringen forventer, der vil være som følge af udgifter i forbindelse
med diagnosticering af patienter i et andet EU-land.
Udvalgets spørgsmål forstås således, at der sigtes til eventuelle merudgifter, som
direktivet kan medføre, hvis en dansk-sikret patient vælger at få foretaget undersø-
gelse og diagnosticering i et andet EU-land i stedet for i Danmark.
Som det er fremgået af det materiale Folketingets Europaudvalg løbende har mod-
taget om direktivforslaget, er det et grundlæggende princip i direktivforslaget, at
retten til betalt behandling i en anden medlemsstat er afgrænset til at omfatte de
ydelser, som patienten har ret til i sit hjemland. Direktivet giver således ikke ret til
andre undersøgelser eller behandlinger, end dem patienten er berettiget til i Dan-
mark.
I direktivforslaget sondres ikke mellem undersøgelse, diagnosticering og behand-
ling. Der sondres derimod mellem ikke-hospitalsbehandling og hospitalsbehand-
ling.
Udgifterne til ikke-hospitalsbehandling, f.eks. ydelser hos en praktiserende special-
læge refunderes med et tilskud, der svarer til taksten/honoraret for en tilsvarende
ydelse, når denne gives hos en praktiserende speciallæge i Danmark.
Udgifterne til hospitalsbehandling, herunder undersøgelse, diagnosticering og be-
handling i en anden medlemsstat skal refunderes af patientens hjemland – i tilfæl-
de, hvor patienten ikke kan opnå rettidig behandling i hjemlandet og har opnået en
forhåndsgodkendelse. Direktivforslaget fastlægger, at patienter, som har fået en
forhåndsgodkendelse til hospitalsbehandling/højt specialiseret behandling, kan få
refunderet et beløb svarende det beløb, som samme behandling ville have kostet i
hjemlandet. En eventuel difference skal patienten selv betale. I Danmark refunde-
res i dag et beløb svarende til DRG-taksten, som er den takst, regionerne afregner
indbyrdes, når de behandler hinandens patienter.
Refusionen kan ikke overstige de faktiske omkostninger ved den modtagne be-
handling.
Direktivet giver med andre ord ikke patienterne ret til at få refunderet udgifter for
undersøgelse, diagnosticering og behandling i en anden medlemsstat, som de ikke i
forvejen ville have ret til at få i deres hjemland, og refusionen vil ikke overstige det
beløb, som det offentlige ville have haft, hvis undersøgelsen og behandlingen blev
foretaget i Danmark.