Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
Dato:
23. november 2009
Sagsnr.:
0908678/ 0900829
Sagsbeh.: hek/ SJUC
Dok nr:
135334
Notat til brug for besvarelsen af spørgsmål 8 fra Folketingets Eu-
ropaudvalg vedrørende direktivforslaget om patientrettigheder i
forbindelse med grænseoverskridende sundhedsydelser
Der efterspørges en omfattende redegørelse for, hvilke samfundsøkonomiske kon-
sekvenser regeringen forventer, der vil være i forbindelse med gennemførelsen af
direktivet om patientrettigheder i forbindelse med grænseoverskridende sundheds-
ordninger.
Som det er fremgået af det materiale Folketingets Europaudvalg løbende har mod-
taget om direktivforslaget, f.eks. notatet om status i forhandlingerne af 15. oktober
2009, er hovedformålet med forslaget at omsætte Domstolens praksis i en klar ret-
lig ramme for grænseoverskridende sundhedsydelser i EU. Da direktivforslaget
dermed baserer sig på rettigheder, som patienterne allerede har i henhold til Trakta-
ten, er det vurderingen, at direktivet i den foreliggende form ikke i sig selv vil have
væsentlige samfundsøkonomiske eller statsfinansielle konsekvenser.
Det hænger bl.a. sammen med, at direktivforslaget i den foreliggende form fasthol-
der det grundlæggende princip, at medlemsstaterne selv beslutter, hvilke ydelser
der tilbydes inden for rammerne af det nationale sundhedsvæsen, og dermed hvilke
ydelser patienterne har ret til efter direktivet. Det hænger også sammen med, at
direktivforslaget fastlægger, at patienterne kan få refunderet udgifter til behandling
i udlandet med et beløb svarende det beløb, som samme behandling ville have ko-
stet i hjemlandet. Endelig hænger det sammen med, at direktivforslaget i den fore-
liggende form giver medlemsstaterne mulighed for generelt at stille krav om for-
håndsgodkendelse i forhold til hospitalsbehandling og specialiseret ikke-
hospitalsbehandling og mulighed for at meddele afslag, når behandlingen kan til-
bydes rettidigt i hjemlandet, dvs. inden for en lægefagligt forsvarlig tidsfrist.
Som det også fremgår af ovennævnte notat, vil de vigtigste ændringer, som en ved-
tagelse af direktivet i den foreliggende form vil indebære for danske patienter, rela-
tere sig til spørgsmålene om medicintilskud og adgangen til tilskud til almen læge-
hjælp i et andet EU-land. De økonomiske udeståender ved det foreliggende kom-
promisforslag vurderes på den baggrund primært at knytte sig til disse spørgsmål.
Som det fremgår af svaret på spørgsmål 7, kan direktivet indebære, at udgifterne til
medicintilskud vil stige, i det omfang nogle patienter får ordineret mere eller dyrere
tilskudsberettiget medicin hos praktiserende læger i udlandet. I modsat retning
trækker, at incitamentet til at købe lægemidlerne i udlandet nok ofte er, at de er
billigere end i Danmark, hvorved regionerne sparer udgifter til medicintilskud,
f.eks. hvis kroniske patienter vælger at få ekspederet deres danske recept på et apo-
tek i et andet EU-land, hvor medicinen er billigere, og hvor det offentlige tilskud
dermed reduceres. Det er vurderingen, at direktivforslaget samlet set vil have be-
grænset betydning for regionernes udgifter til tilskudsberettigede lægemidler. For-
slaget vil imidlertid medføre udgifter til administration.
Det forventes, at direktivforslaget vil indebære, at danske gruppe 1-sikrede kan få
tilskud til almen lægehjælp i andre medlemsstater. Dette kunne potentielt lette ad-
gangen til visiterede ydelser og receptpligtig medicin og dermed føre til en stigning