Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2008) 0614
Offentligt
976276_0001.png
Lovafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
23. marts 2011
Formueretskontoret
2011-7220/21-0071
TRM41026
Notat
om
lovgivningsmæssige konsekvenser
(forbedringer og forringelser af forbrugerbeskyttelsen)
af Rådets generelle indstilling af 24. januar 2011 vedrørende
forslaget til et forbrugerrettighedsdirektiv
1. Indledning
Kommissionen fremsatte den 8. oktober 2008 forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om forbrugerrettigheder (KOM(2008)
614 endelig).
På et rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 24. januar 2011 vedtog Rådet
en generel indstilling vedrørende forslaget på grundlag af Rådets revide-
rede version af 10. december 2010. Den generelle indstilling vil danne
grundlag for Rådets kommende forhandlinger med Europa-Parlamentet
om forslaget.
Den reviderede version af forslaget lægger op til at erstatte direktiv
85/877/EØF om aftaler indgået uden for fast forretningssted og direktiv
97/7/EF om aftaler vedrørende fjernsalg. I modsætning til de to direkti-
ver, der er minimumsharmoniseringsdirektiver, lægges der med direktiv-
forslaget (fortsat) op til totalharmonisering. På visse punkter får med-
lemslandene dog mulighed for at opretholde og fastsætte nationale regler,
der giver forbrugeren en bedre beskyttelse.
I det følgende beskrives kort en række punkter, hvor det foreliggende di-
rektivforslag vil medføre henholdsvis forbedringer og forringelser af for-
brugerbeskyttelsen. Det er dog væsentligt at være opmærksom på, at der
er tale om et ”øjebliksbillede”, idet der fortsat udestår forhandlinger med
Europa-Parlamentet (Europa-Parlamentet forventes at stemme om forsla-
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
get den 24. marts 2011). Det endelige udkast til direktiv må derfor for-
ventes i et vist omfang at ville adskille sig fra den foreliggende revidere-
de version af forslaget.
Det bemærkes i øvrigt, at den endelige vurdering af de lovgivningsmæs-
sige konsekvenser for dansk ret vil skulle foretages i forbindelse med
gennemførelsen af det vedtagne direktiv.
Som det fremgår nedenfor, indebærer det foreliggende direktivforslag en
række forbedringer af forbrugerbeskyttelsen i forhold til i dag, men på
visse punkter også forringelser af forbrugerbeskyttelsen. Der kan i den
forbindelse være anledning til at understrege, at der – som tidligere til-
kendegivet over for Folketingets Europaudvalg – fra regeringens side
lægges stor vægt på, at direktivforslaget samlet set vil styrke forbruger-
beskyttelsen her i landet.
2. Forbedringer af forbrugerbeskyttelsen
-
Udvidet definition af begrebet ”fjernsalgsaftale”
Efter forslaget defineres en ”fjernsalgsaftale” som enhver købs- eller tje-
nesteydelsesaftale, hvor den erhvervsdrivende og forbrugeren ikke mødes
fysisk, og hvor der til og med aftalens indgåelse udelukkende anvendes
én eller flere fjernkommunikationsteknikker (f.eks. postordresalg, tele-
fonsalg, internetsalg mv.).
I modsætning til gældende dansk ret er det ikke et krav, at der skal fore-
ligge et såkaldt ”system for fjernsalg” (det vil sige, at den erhvervsdri-
vende som led i sin markedsføring har etableret et system til indgåelse af
aftaler ved brug af fjernkommunikationsteknikker, f.eks. en hjemmeside,
hvor der kan afgives en ordre, eller et system med postordresalg). En for-
bruger vil efter forslaget således kunne udnytte sin 14-dages fortrydelses-
ret også i tilfælde, hvor forbrugeren ringer op til en erhvervsdrivende og
indgår en aftale, selvom den erhvervsdrivende i sin markedsføring ikke
lægger op til denne form for aftaleindgåelse.
-
Udvidet definition af begrebet ”aftale indgået uden for fast forret-
ningssted”
De gældende danske regler om den erhvervsdrivendes oplysningspligt og
forbrugerens fortrydelsesret gælder ikke, når en aftale indgås på f.eks.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forbrugerens bopæl, og aftalen angår en vare eller tjenesteydelse, i anled-
ning af hvilken forbrugeren udtrykkeligt har anmodet den erhvervsdri-
vende om besøg.
Efter forslaget vil også sådanne tilfælde være omfattet af direktivets reg-
ler om aftaler indgået uden for fast forretningssted. En forbruger, der
f.eks. telefonisk har anmodet en erhvervsdrivende om at aflægge forbru-
geren et besøg med henblik på indgåelse af en aftale om køb af en støv-
suger, vil derfor kunne udnytte sin 14-dages fortrydelsesret for så vidt
angår den aftale, der indgås med den erhvervsdrivende i forbrugerens
hjem.
De gældende danske regler om den erhvervsdrivendes oplysningspligt og
forbrugerens fortrydelsesret gælder endvidere ikke ved køb på en udstil-
ling, et offentligt sted eller en messe mv., hvis varen og købesummen
udveksles samtidig med aftalens indgåelse.
Efter forslaget vil reglerne om den erhvervsdrivendes oplysningspligt og
forbrugerens fortrydelsesret finde anvendelse også i sådanne tilfælde,
medmindre den erhvervsdrivende udøver sin erhvervsaktivitet det pågæl-
dende sted på sædvanlig basis.
-
Udvidelse af den erhvervsdrivendes oplysningspligt
Efter gældende dansk ret skal den erhvervsdrivende i forbindelse med
aftaler indgået uden for fast forretningssted alene oplyse om forbrugerens
fortrydelsesret og navn og adresse på den person eller virksomhed, over
for hvem fortrydelsesretten kan gøres gældende.
Forslaget indebærer en udvidelse af den erhvervsdrivendes oplysnings-
pligt i forbindelse med aftaler indgået uden for fast forretningssted. Efter
forslaget vil den erhvervsdrivende således fremover bl.a. skulle give for-
brugeren oplysninger om varens eller tjenesteydelsens vigtigste egenska-
ber, varens eller tjenesteydelsens samlede pris og vilkårene for betaling
og levering.
-
Den erhvervsdrivendes tilsidesættelse af sin oplysningspligt
Efter gældende dansk ret udløber forbrugerens fortrydelsesfrist i fjern-
slagsaftaler 3 måneder efter, at forbrugeren har fået varen i hænde, eller
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
976276_0004.png
aftalen om levering af en tjenesteydelse er indgået, når den erhvervsdri-
vende ikke har opfyldt sin oplysningspligt.
Forslaget indeholder en bestemmelse, hvorefter fortrydelsesfristen, hvis
den erhvervsdrivende ikke har opfyldt sin oplysningspligt om bl.a. for-
trydelsesret, varens vigtigste egenskaber eller varens pris, i fjernsalgsaf-
taler først udløber 6 måneder efter, at forbrugeren har fået varen i hænde,
eller aftalen om levering af en tjenesteydelse er indgået.
-
Fremgangsmåden ved forbrugerens udnyttelse af fortrydelsesretten
Efter gældende dansk ret er det ved fjernsalg af en vare ikke tilstrække-
ligt, at forbrugeren inden for fortrydelsesfristen på 14 dage giver den er-
hvervsdrivende meddelelse om, at fortrydelsesretten udnyttes, idet det er
en yderligere betingelse, at forbrugeren
tilbagesender
(eller tilbageleve-
rer) varen til den erhvervsdrivende inden fortrydelsesfristens udløb.
Forslaget indebærer, at forbrugeren for at udøve sin fortrydelsesret skal
give den erhvervsdrivende
meddelelse
herom inden udløb af 14-
dagesfristen. Herefter har forbrugeren en frist på 14 dage til at tilbage-
sende (eller tilbagelevere) varen til den erhvervsdrivende. Denne 14-
dagesfrist regnes fra den dato, hvor forbrugeren har givet den erhvervs-
drivende besked om, at aftalen fortrydes.
-
Fortrydelsesret efter påbegyndt levering af en tjenesteydelse
Efter gældende dansk ret kan forbrugeren ikke fortryde købet af en tjene-
steydelse, efter at arbejdet er påbegyndt med forbrugerens samtykke.
Forslaget indeholder en bestemmelse, hvorefter forbrugeren kan fortryde
en aftale om levering af en tjenesteydelse, efter at udførelsen af tjeneste-
ydelsen er påbegyndt. Udnyttelsen af fortrydelsesretten forudsætter, at
forbrugeren betaler et beløb til sælgeren, der er proportionalt med de
ydelser, der allerede er leveret. Dette gælder dog kun, hvis den erhvervs-
drivende over for forbrugeren har oplyst, at forbrugeren har en 14-dages
fortrydelsesret, og at forbrugeren – hvis denne fortryder – skal betale et
beløb, der står i forhold til de allerede leverede ydelser. Herudover skal
forbrugeren på et varigt medium have anmodet den erhvervsdrivende om
at påbegynde udførelsen af tjenesteydelsen inden fortrydelsesfristens ud-
løb.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
Den erhvervsdrivendes tilbagebetaling af købesummen
Efter gældende dansk ret skal den erhvervsdrivendes tilbagebetaling af
købesummen i tilfælde, hvor forbrugeren udnytter sin fortrydelsesret, ske
snarest muligt og ved fjernsalg af varer senest 30 dage efter, at den er-
hvervsdrivende har modtaget varen retur, mens den erhvervsdrivendes
tilbagebetaling ved køb af varer uden for fast forretningssted skal ske se-
nest 30 dage efter, at den erhvervsdrivende har modtaget underretning fra
forbrugeren om, at fortrydelsesretten udnyttes.
Forslaget indeholder en bestemmelse, hvorefter den erhvervsdrivende
uden unødigt ophold og senest 14 dage efter den dato, hvor den er-
hvervsdrivende har modtaget meddelelse fra forbrugeren om, at fortry-
delsesretten udnyttes, skal refundere alle betalinger, som den erhvervs-
drivende har modtaget fra forbrugeren. Den erhvervsdrivende kan dog
tilbageholde betalingen, indtil varen er modtaget eller, hvis dette tids-
punkt ligger tidligere, indtil forbrugeren har fremsendt dokumentation
for, at varen er afsendt.
3. Forringelser af forbrugerbeskyttelsen
-
Beregningen af fortrydelsesfristen
Efter gældende dansk ret skal fortrydelsesfristen i princippet regnes i ka-
lenderdage, men dog således, at hvis den sidste dag for udøvelse af for-
trydelsesretten falder på en helligdag, en lørdag, grundlovsdag, den 24.
december eller den 31. december, så udløber fortrydelsesfristen først den
følgende hverdag.
Efter forslaget skal fortrydelsesfristen regnes i kalenderdage.
-
Tilsidesættelse af den erhvervsdrivendes oplysningspligt
Efter gældende dansk ret begynder fortrydelsesfristen på 14 dage ved en
aftale indgået uden for fast forretningssted først at løbe, når forbrugeren
fra den erhvervsdrivende har modtaget oplysning om bl.a. fortrydelsesfri-
sten. Der gælder dog efter dansk ret en almindelig passivitetsgrundsæt-
ning, som vil kunne indebære, at en forbruger efter omstændighederne på
et tidligere tidspunkt afskæres fra at benytte sin fortrydelsesret.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Som anført under pkt. 2 indeholder forslaget en bestemmelse, hvorefter
fortrydelsesfristen først udløber 6 måneder efter, at forbrugeren har fået
varen i hænde, eller aftalen om leveringen af tjenesteydelsen er indgået,
hvis den erhvervsdrivende ikke har opfyldt sin oplysningspligt.
-
Forbrugerens returnering af en vare ved køb uden for fast forret-
ningssted
Efter gældende dansk ret skal forbrugeren – når denne udnytter sin for-
trydelsesret – ved en aftale indgået uden for fast forretningssted alene
stille varen til rådighed for den erhvervsdrivende, der således selv må
afhente varen hos forbrugeren.
Forslaget indebærer, at forbrugeren ikke blot ved fjernsalgsaftaler, men
også ved køb af en vare uden for fast forretningssted, for egen regning
skal returnere varen, hvis forbrugeren ønsker at gøre brug af fortrydelses-
retten. Det kan dog aftales, at den erhvervsdrivende skal betale for retur-
neringen af varen. Endvidere skal den erhvervsdrivende betale for om-
kostningerne ved returneringen af en vare, hvis aftalen er indgået uden
for fast forretningssted, og varen efter sin art ikke normalt kan sendes pr.
post.
-
Fortrydelsesret ved køb af specialfremstillede varer
Efter gældende dansk ret gælder fortrydelsesretten ved fjernsalg og afta-
ler uden for fast forretningssted også i tilfælde, hvor aftalen angår køb af
en vare, der skal fremstilles eller tilpasses efter forbrugerens individuelle
behov, idet fortrydelsesretten dog bortfalder, når den erhvervsdrivende
med forbrugerens samtykke påbegynder fremstillingen af varen.
Forslaget indeholder en bestemmelse, hvorefter forbrugeren ikke har for-
trydelsesret, når aftalen angår en vare, der er fremstillet eller tilpasset ef-
ter forbrugerens individuelle behov.
-
Hæveadgang ved forsinkelse
Efter gældende dansk ret kan forbrugeren ved en fjernsalgsaftale om en
vare hæve købet i tilfælde af forsinkelse. Det gælder, selvom forsinkelsen
er uvæsentlig.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Efter forslaget skal forbrugeren i tilfælde af forsinkelse over for den er-
hvervsdrivende fastsætte en yderligere passende frist for levering af va-
ren, og først hvis denne frist overskrides, kan forbrugeren hæve købet.
Forbrugeren kan dog hævet købet straks (det vil sige uden at fastsætte en
frist), hvis den erhvervsdrivende har nægtet at levere varen, eller hvis
forbrugeren inden aftalens indgåelse har oplyst den erhvervsdrivende om,
at det er afgørende for forbrugeren, at levering ikke sker senere end den
aftalte dato.
7