Erhvervsudvalget 2008-09
KOM (2008) 0704
Offentligt
640899_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
Finansministeren
02. februar 2009
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 1 af 16. januar2009 (Alm.
del) stillet efter ønske fra Anne Grete Holmsgaard (SF).
Spørgsmål:
Ministeren bedes - som lovet på Europaudvalgets møde den 14. januar 2009 -
oversende et notat, som beskriver, hvilke sanktioner der kan sættes i værk over for
kreditvurderingsbureauer, som sjusker eller svindler med kreditvurderinger eller
som ikke følger reglerne i den kommende forordning om
kreditvurderingsbureauer (KOM (2008) 704), samt hvilke sanktioner, der kan
sættes i værk over for virksomheder, som ikke lader sig kreditvurdere.
Svar:
Udkastet til forordningen om registrering af kreditvurderingsbureauer bygger på
de samme principper, som findes i de øvrige direktiver og forordninger om finan-
sielle tjenesteydelser, herunder også med hensyn til spørgsmålet om sanktioner.
Forordningen om kreditvurderingsbureauer indeholder en sædvanlig straffebe-
stemmelse - art. 31. Medlemslandene skal fastsætte sanktioner for overtrædelse af
forordningen. Det er medlemslandenes nationale straffebestemmelser, der fast-
lægger indholdet af sanktionerne.
I overensstemmelse med de øvrige EU-regler om finansielle tjenesteydelser er det
kun det lands myndigheder, der har givet en tilladelse, der kan sanktionere forhold
i forbindelse med overtrædelse af bestemmelserne i forordningen. Andre lande
kan kun straffe, hvis der er begået noget strafbart på deres område, og dette straf-
bare er noget andet end overtrædelse af forordningens regler. Hvis f.eks. Finans-
tilsynet deltager i en tilsynsgruppe for et vurderingsbureau, der er godkendt i UK,
og mener, at der er tale om en overtrædelse af forordningen, så skal Finanstilsynet
give det britiske tilsyn besked.
I henhold til forordningens artikel 31 skal sanktionerne mindst omfatte overtræ-
delser i form af grov embedsforseelse og manglende rettidig omhu. Ifølge forord-
ningen skal sanktionerne være effektive, stå i et rimeligt forhold til overtrædelser-
nes grovhed og have afskrækkende virkning. I Danmark vil vi indføre sanktioner
svarende til de sanktioner, der indgår i lov om finansiel virksomhed, som i sidste
ende vil indebære en inddragelse af tilladelsen til at føre vurderingsvirksomhed.
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
I forordningen er der foreslået en bestemmelse om, at sanktioner for overtrædelse
af forordningen kan offentliggøres, medmindre det vil give anledning til for-
holdsmæssig stor skade på de finansielle markeder. Bestemmelsen har det præven-
tive formål, at skærpe kreditvurderingsbureauernes opmærksomhed om overhol-
delsen af reglerne i forordningen.
Med hensyn til spørgsmålet om hvilke sanktioner, der kan sættes i værk over for
virksomheder, som ikke lader sig kreditvurdere, bemærkes, at når en virksomhed
vælger at lade sig kreditvurdere, er årsagen normalt, at en rating betyder, at dens
værdipapirer er mere attraktive for investorerne.
I det omfang, der er en pligt eller tilskyndelse til at lade værdipapirer kreditvurde-
re, fremgår dette af de enkelte direktiver om finansielle tjenesteydelser. Forord-
ningen specificerer ikke i sig selv, at der indføres en særskilt pligt til, at et selskab
skal lade sine værdipapirer kreditvurdere, og indebærer derfor ikke regulerings-
mæssige sanktioner i den forbindelse. Forordningen specificerer imidlertid, at
hvis der som følge af andre direktiver om finansielle tjenesteydelser foreligger et
krav om vurdering af værdipapirer, skal vurderingen foretages af godkendte vur-
deringsbureauer.
Med venlig hilsen
Lars Løkke Rasmussen