Lovforslaget, som vi behandler, skal bl.a. medvirke til at sikre, at visumreglerne bedst muligt stemmer overens med erhvervslivets behov, og hensigten er derfor, at der ikke skabes unødvendige barrierer for danske virksomheders samhandel med udenlandske virksomheder, herunder besøg af forretningsforbindelser. At danske virksomheder får de bedst tænkelige betingelser for at drive god forretning, kan Dansk Folkeparti støtte. Det er med det udgangspunkt, at Dansk Folkeparti har læst lovforslaget, og vi ser positivt på forslaget, inden vi går ind i udvalgsbehandlingen.
Det foreslår at indføre en ordning, der gør det muligt for danske virksomheder at blive forhåndsgodkendt til at modtage forretningsbesøg af personer fra visumpligtige lande. De gældende krav for udstedelse af forretningsvisum bibeholdes, men den foreslåede ordning indebærer, at ansøgning om visum med henblik på forretningsbesøg hos den godkendte virksomhed umiddelbart vil kunne imødekommes, sådan at danske virksomheder så hurtigt og uproblematisk som muligt kan få forretningsvisum.
Det indebærer alt andet lige en administrativ lettelse både for det offentlige og for den enkelte forhåndsgodkendte virksomhed, og det er selvfølgelig også væsentligt at understrege, at misbrug af ordningen først vil medføre en advarsel og senere medføre, at forhåndsgodkendelsen tilbagekaldes. Det er dermed op til den enkelte virksomhed at udvise god moral og dømmekraft. Udvises der dårlig dømmekraft, eller er der tale om direkte misbrug, inddrages virksomhedens tilladelse.
De gældende regler om indgivelse af ansøgning om asyl under visumophold fastholdes, sådan at der fortsat vil være en sanktion over for den enkelte person og/eller virksomhed, såfremt reglerne blev misbrugt. Det har selvfølgelig været væsentligt for Dansk Folkeparti at sikre en videreførelse af den nuværende praksis på det her område, og vi noterer med tilfredshed, at praksis videreføres vedrørende misbrug af visum til ansøgning om asyl.
Som led i indsatsen for at tiltrække kvalificeret arbejdskraft foreslås det at ændre reglerne om karensperioden ved indgivelse af en ansøgning om opholdstilladelse, og det kan Dansk Folkeparti umiddelbart tilslutte sig, men naturligvis under den forudsætning, at ministeriet holder et vågent øje med eventuelt misbrug. Tilsvarende skal en udenlandsk forfatter, der under et visumophold her i landet ansøger om opholdstilladelse på grundlag af fribyordningen, ikke tildeles en karensperiode, og det hænger jo så fint sammen med tidligere vedtaget lovgivning i Folketinget.
Derudover vil det som i dag være sådan, at der vil være en vurdering af risikoen for misbrug. For at imødegå misbrug bedst muligt vil det i alle tilfælde være sådan, at der kommer en karensperiode, altså en karantæneperiode, hvis der er grund til at antage, at det afgørende formål med ansøgningen er at forlænge opholdet i landet, og at det er åbenbart, at ansøgningen ikke kan føre til meddelelse af opholdstilladelse, altså at man bl.a. sætter ind over for snyd.
Dansk Folkeparti kan som sagt umiddelbart støtte ændringerne, under forudsætning af at området bliver fulgt tæt af Integrationsministeriet, sådan at der bliver grebet ind med skærpede tiltag, såfremt udviklingen må anses for uholdbar.
Derudover er der en række ændringer, som indebærer, at en person på visumophold, der eksempelvis besøger sin familie i Danmark, ikke rammes af sanktioner, hvis visummet overskrides med få dage og den pågældende person kan godtgøre, at der er tale om et uforskyldt uheld. Er der tale om bevidst snyd og gentagne overtrædelser af reglerne, vil der som i dag være en sanktion. Med andre ord sikrer den foreslåede ændring en bedre balancegang, hvor snyd straffes og hændeligt uheld og misforståelser i første omgang blive irettesat af myndighederne.
Der også en række nye tiltag, som kan gennemføres uden lovændring, men jeg vil alligevel afslutningsvis komme ind på et par af dem. På baggrund af en visumarbejdsgruppe er der på denne gruppes anbefalinger blevet godkendt en forsøgsvis etablering af turistordninger for Indien, Kina og Ukraine, hvorefter statsborgere fra de pågældende lande i en nærmere afgrænset periode kan meddeles visum med henblik på et turistbesøg her i landet. Statsborgerne fra de pågældende lande vil i en forsøgsperiode alene kunne meddeles turistvisum, hvis de opfylder nogle nærmere fastlagte kriterier, bl.a. skal de pågældende have købt en pakkerejse, som mindst omfatter transport tur-retur og hotelreservationer.
Forsøgsordningen indeholder kontrolmekanismer, så den vil køre et stykke tid, og så vil man evaluere og se på, hvordan det går med de ordninger.
Så er der også en række andre tiltag omkring lempelse af eksempelvis karensperioden, altså den periode, man ikke kan søge om visum til Danmark, hvis man har snydt, men det er ikke dem alle, jeg kan nå at komme ind på her.
Overordnet set ser Dansk Folkeparti dette lovforslag som en balancegang mellem den fornuftige og nødvendige stramme udlændingepolitik på den ene side og på den anden side samfundets forventninger, erhvervslivets og turistbranchens muligheder for ophold for f.eks. forretningsforbindelser, familiebesøg og tilgangen af nye turister til Danmark, der kan skabe og fastholde arbejdspladser til danskerne.
Med disse bemærkninger går Dansk Folkeparti positivt ind i udvalgsbehandlingen og har også nogle spørgsmål, som vi selvfølgelig håber at kunne få nogle fornuftige svar på.