Socialudvalget 2008-09
L 113 Bilag 1
Offentligt
638207_0001.png
638207_0002.png
VelfærdsministerietAtt.: Nanna Mørch og Mie Henriette EriksenMail:[email protected]og[email protected]18. december 2008

Ældre Sagens høringssvar vedr. lov om ændring af lov om social service (Mar-

kedsføring af leverandører af samt servicebevis til personlig og praktisk hjælp).

Ældre Sagen hilser lovforslagets intention om at forbedre vilkårene for øgede valgmulighe-der for den enkelte velkommen.Ældre Sagen vil samtidigt vedr. servicebeviser §94 b. understrege:-At det er af afgørende betydning, at der bliver tale om et reeltfrivilligttilbud omservicebeviser. Det må ikke på nogen måde være således, at kommuner f.eks. kanvælge, at tvinge enkelte ældre eller grupper af ældre til at modtage servicebeviservedr. enkeltydelser - f.eks. indkøb - eller flere ydelser.At servicebevisets værdi til enhver tid skal give den ældre fuld kompensation for dereelle udgifter i forbindelse med ansættelsen af hjælpere. Formuleringer vedr. uved-kommende udgifter til IT, pc må ikke bruges som mulige ”kattelemme” for en un-derkompensation af brugeren, hvorved der indføres skjult brugerbetaling af bagdø-ren.Der må til enhver tid herske fuld klarhed for brugerne vedr. hvem arbejdsgiveran-svaret i de enkelte situationer påhviler og hvad dette ansvar indebærer retligt forden enkelte.Der bør i forbindelse med lovgivningen og inden dens revision foretages en løbendeevaluering, som bl.a. omfatter konsekvenserne af lovgivningen for:ooooooBrugernes tilfredshed og brug af ordningen,Udviklingen indenfor hjælpernes uddannelsesniveau,Kvaliteten af den udførte service for borgerne,Helheden og sammenhængen indenfor plejen og omsorgen,Forebyggelsesindsatsen,Omkostningerne ved administrationen af ordningen.
-
-
-
Lovforslaget sigter også mod, at gøre det lettere for leverandørerne at få adgang til selv atmarkedsføre deres ydelser overfor hjemmehjælpsmodtagerne. I det omfang dette betyderlettere adgang for brugerne til et ordentligt informationsmateriale, der omfatter alle væ-sentlige oplysninger, vil det være et fremskridt. Det er for mange svækkede ældre særde-les vanskeligt at danne sig et overblik over de efterhånden mange valgordninger og deresindhold samt at gennemskue, hvilken leverandør der er at foretrække.Ældre SagenNørregade 491165 København K.Tlf. 33 96 86 86Fax. 33 96 86 87www.aeldresagen.dkGavebeløb kan fratrækkes efter gældende skattereglerGiro 450-5050Protektor. Hendes Majestæt Dronning Margrethe II
Ældre Sagen vil derfor foreslå, at man fortsat stiller krav til materialets gennemskuelighed,at det skal være lettilgængeligt, hæderligt og retvisende.F.eks. kunne man udmærket tænke sig, at man stillede krav til oplysninger om ernærings-indhold, råvarer mv. i forhold til informationsmateriale om madservice for at undgå rekla-mer på glittet papir for produkter med et maskeret lavt ernæringsindhold til underernære-de ældre.For at fremme gennemskueligheden og muligheden for nemmere at kunne sammenligneleverandører kunne man overveje at stille krav om, at materialet skal indeholde en form forstandardiseret indikator for brugertilfredsheden med de forskellige leverandører.Vedr. afgrænsningen af målgruppen for frit leverandørvalg skal det bemærkes, at selv omder kan være forståelse for, at man har indført undtagelse for frit leverandørvalg samt ser-vicebeviser for beboere på plejehjem og lignende boligenheder pga. hensynet til en samletkoordineret indsats, er der fortsat ældre, der finder det besynderligt og diskriminerende, atde udelukkes fra valgmuligheder blot på basis af den boligform, som de er underlagt.
Med venlig hilsenÆldre SagenBjarne HastrupAdministrerende direktør
Ældre SagenNørregade 491165 København K.Tlf. 33 96 86 86Fax. 33 96 86 87www.aeldresagen.dkGavebeløb kan fratrækkes efter gældende skattereglerGiro 450-5050Protektor. Hendes Majestæt Dronning Margrethe II