Socialudvalget 2008-09
L 113 Bilag 1
Offentligt
VelfærdsministerietDepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Høringssvar vedr. udkast til Lov om ændring af lov om socialservice (Markedsføring af leverandører samt servicebevis tilpersonlig og praktisk hjælp)
Dato:
19.12.2008FOA- Fag og arbejde vil gerne benytte sig af muligheden for at afgivehøringssvar til ovennævnte udkast. FOA - Fag og Arbejde har det gene-relle synspunkt, at øgede valgmuligheder for den enkelte modtager afpersonlig og praktisk hjælp ikke i sig selv kan betragtes som en kvali-tetsforbedring, men tværtimod kan medføre kvalitetsforringelser i denleverede service. FOA- Fag og Arbejde foreslår i høringssvaret, at ar-bejdsgiveransvaret lægges hos kommunerne, mens ledelsesretten for-bliver hos borgeren for at sikre ordentlige ansættelsesforhold. Endvide-re foreslår FOA – Fag og Arbejde, at plejepersonale der skal levereydelserne har den rette faglighed.I øvrigt har forbundet følgende bemærkninger til de enkelte dele i æn-dringsforslaget.Sagsnummer:
08/275098Ref.:
KAS/ulro/etp
Markedsføring af leverandører af personlig og praktisk hjælp(forslag til ændring af § 92)FOA - Fag og Arbejde er bekymret for ændringen af politikken omkringmarkedsføring af leverandørernes materialer. På nuværende tidspunkter kommunen garant for indholdet af de oplysninger borgerne får.Nårleverandørerneselvskaludformematerialetogkommu-FOAStaunings Plads 1-31790 København VTelefonTelefaxGiroE-mail[email protected][email protected]www.foa.dk4697 26264697 23008 01 47 95
nen/visitator blot ukritisk skal bære materialet videre til borgerne, kankommunen ikke længere stå inde for oplysningerne i materialet. Detvanskeliggør borgerens muligheder for at træffe et kvalificeret valg.Det er forbundets opfattelse, at ændringsforslaget indebærer en ca-moufleret erhvervsstøtte, hvorved virksomheder og erhvervsorganisa-
-2-
tioner opnår en lettere adgang til at få markedsført deres materialer,fremfor at sikre borgeren kvalificerede valg af den ordning, der måttepasse borgeren bedst.
Indførelse af servicebevis (forslag til ny § 94 b)FOA - Fag og Arbejde mener helt overordnet, at indførelse af service-beviser vil belaste den offentlige sektor markant. Kommunerne vil medordningen fortsat være forpligtede til at have et beredskab til vareta-gelse af pleje og praktisk bistand til kommunens ældre borgere i tilfæl-de af den private leverandørs pludselige ophør. Derudover vil kommu-nerne blive yderligere belastede ved varetagelse af administrationen afservicebevis-ordningen.Det er endvidere forbundets holdning, at forslaget om, at de ældreborgere skal agere arbejdsgivere, er dybt problematisk. De ældre bor-gere har som udgangspunkt ingen forudsætninger for varetagelsen afopgaven, og det kan forudses, at forbundet vil blive nødt til at rejsesager om eksempelvis brud på ansættelsesbevisloven og ligebehand-lingsloven over for ældre som ikke magter opgaven.I bemærkningerne til lovforslaget fremgår det af pkt. 3.2Det nærmereindhold af forslaget om indførelse af servicebevis,at et servicebevis vilhave karakter af en købsret til visiteret hjælp omsat til et givet beløb,dog således at der ikke vil være kontante midler mellem borger oghjælper.Ordningen er beskrevet således, at borgeren som udgangspunkt skalvære arbejdsgiver for de personer, vedkommende ansætter til at udfø-re opgaverne.Samtidig fremgår det imidlertid af bemærkningerne, at kommunen skalvaretage de økonomisk administrative forpligtelser forbundet med ord-ningen såsom udbetaling af løn og feriepenge, indbetaling af skat, ATPog barselsfond samt betaling af sygedagpenge og arbejdsskadeforsik-ringer, således at borgeren lettes for disse administrative byrder. Dettefremgår ikke af selve lovforslaget, og det rejser det spørgsmål omkommunen i alle tilfælde, hvor der er udstedt servicebevis, skal vare-tage de økonomisk administrative forpligtelser.
-3-
I det efterfølgende afsnit beskrives muligheden for, at borgeren over-drager arbejdsgiveransvaret og dermed de ansættelsesretlige forplig-telser til en nærtstående, en organisation eller en privat virksomhed.Det rejser det ovenfor nævnte spørgsmål, om kommunen, også hvorarbejdsgiveransvaret er overdraget, skal varetage de økonomisk admi-nistrative forpligtelser. Det er forbundets opfattelse, at en sådan ord-ning, som i øvrigt ikke er beskrevet i loven, i givet fald vil udgøre enulovlig virksomhedsstøtte.Det er stærkt bekymrende, at der på pleje-omsorgsområdet med denpåtænkte lovgivning vil kunne ske ansættelse af personer på løsarbej-der-vilkår, dvs. uden opsigelsesvarsel, uden pensionsordning og måskemed løn- og ansættelsesvilkår langt under de gældende vilkår på detoffentlige arbejdsmarked.Det forekommer uhensigtsmæssigt, at arbejdsgiveransvaret kan over-drages til nærtstående, som i lighed med borgeren selv næppe har for-udsætninger for varetagelsen heraf.Overdragelse af arbejdsgiveransvaret til en privat virksomhed må for-udsætte, at virksomheden kan påregne en indtægt herved – det er ikkeoplyst, om denne indtægt skal dækkes af værdien af servicebevisetmed deraf følgende forringelse af værdien til køb af egentlige pleje ogomsorgsydelser. Det forekommer ikke velbegrundet, at endnu en privataktør udover de godkendte frit-valgsvirksomheder skal kunne agere påældreomsorgsområdet.Endelig forekommer det besynderligt, at en forening skulle have inte-resse i at indtræde som arbejdsgiver på et område, der i forvejen ervelreguleret, og hvor det mest nærliggende ville være at lade kommu-nen som økonomisk administrativ ansvarlig overtage arbejdsgiveran-svaret. Det er det alternativ, FOA vil pege på.En overførsel af arbejdsgiveransvaret til kommunen vil ikke kollideremed den forudsætning, der fremgår af bemærkningerne om, at ledel-sesretten, uanset hvem der er arbejdsgiver for den person, der udføreropgaverne, så vidt muligt er delegeret til borgeren.
-4-
Et andet aspekt i det fremsendte udkast er det uddannelsesmæssige.FOA- Fag og Arbejde er meget bekymret for, at uddannelseskraveneslækkes voldsomt med indførelse af servicebeviserne. Det er kun degodkendte leverandører, der skal leve op til kommunens kvalitetskrav,mens der ikke stilles krav til andre mulige leverandører, som formentligvil forsøge at profitere af ordningen og henvende sig direkte til borge-ren.Pårørende, naboer o.a. har heller ikke nødvendigvis den uddannelse,som kræves for at kunne sikre kvaliteten i de leverede ydelser.Hjælp til selvhjælp, som er udgangspunktet for visitation af hjælp tilpersonlig pleje og praktisk bistand, handler om, at man i udøvelse afhjælpen skal være opmærksom på det aktiverende sigte, der indgårsom et væsentligt element i hjælpen. Indsatsen bør have som primærtmål at gøre modtageren i stand til at klare sig selv. Hvis dette ikke ermuligt, bør indsatsen sigte mod at gøre modtageren i stand til selv atklare så mange opgaver som muligt. Disse mål kan fremmes ved, atmodtageren i videst mulig omfang selv deltager aktivt i opgaveudførel-sen (Kilde: Vejledning om personlig og praktisk hjælp Nr. 94, kapitel16).I den kommunale ældrepleje arbejder 32.000 social- og sundhedshjæl-pere, 15.000 social- og sundhedsassistenter og 11.000 uuddannede,der hver dag arbejder med borgere, der modtager ydelser inden forpersonlig og praktisk hjælp (tallene er opgivet som årsværk og ikke an-tal medarbejdere Kilde: Fld.net.dk). For at styrke kvaliteten i ydelsernepå ældreområdet blev der i trepartsaftalen forhandlet flere uddannel-sespladser og voksenelevløn, således at flere fik den rette uddannelsetil arbejdsområdet.Det kræver den rette uddannelse at kunne arbejde med borgeren i etaktivitetsperspektiv og have en faglig indsigt i pleje og forebyggelse afeventuelle komplikationer. I uddannelserne på social- og sundhedsom-rådet er aktivitetsindsatsen med borgerne en stor del af de social- ogsundhedsfaglige uddannelser, ligesom træning i faglige observationerog handling.
-5-
På den baggrund er FOA- Fag og arbejdet stærkt bekymret for, at akti-vitetssigtet fuldstændig vil forsvinde med indførelse af servicebeviser-ne, hvor det ikke nødvendigvis er uddannet personale der ansættes,hvorfor hele aktivitetssigtet og de faglige observationer og den fagligedokumentation forsømmes, og de funktioner, som borgeren skulle ud-vikle i stedet afvikles, hvormed forebyggelsesaspektet fuldstændig neg-ligeres.FOA- Fag og Arbejde mener, at ændringer i markedsføring og indførel-sen af servicebeviserne således ikke vil skabe større kvalitet i ældreple-jen eller giver borgeren et reelt kvalitetssikkert valg.Er der spørgsmål til ovenstående svarer forbundet meget gerne herpå.
Venlig hilsen
Karen StæhrSektorformand