Erhvervsudvalget 2008-09
L 118 Bilag 7
Offentligt
672766_0001.png
672766_0002.png
672766_0003.png
672766_0004.png
672766_0005.png
672766_0006.png
672766_0007.png
Til lovforslag nr.L 118
Folketinget 2008-09Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 21. april 2009
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om næringsbreve til vissefødevarevirksomheder og lov om restaurations- og hotelvirksomhed m.v.(Forenkling af reglerne om næringsbrev og udveksling af oplysninger m.v.)[af økonomi- og erhvervsministeren (Lene Espersen)]
1. ÆndringsforslagDer er stillet 10 ændringsforslag til lovforslaget. Økonomi- og erhvervsministeren har stillet æn-dringsforslag nr. 1 og 4-10. Socialdemokratiets medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslagnr. 2 og 3.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 28. januar 2009 og var til 1. behandling den 26. februar 2009. Lov-forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og økonomi- og erhvervs-ministeren sendte den 4. november 2008 dette udkast til udvalget, jf. alm. del – bilag 41. Den 29.januar 2009 sendte økonomi- og erhvervsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom tiludvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 10 spørgsmål til økonomi- og erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, somdenne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de af økonomi- ogerhvervsministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de af Socialdemokratietstillede ændringsforslag.Etmindretali udvalget (S, SF, RV og EL) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stilledeændringsforslag.Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis og Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker,at ved lettelse af administrative byrder kan der ske en svækkelse af kontrollen. Mindretallet har to
2
klare målsætninger, når der er tale om erhvervspolitikken: Mindretallet tillader ikke vildledning afforbrugerne, eller at retssikkerheden forringes, idet plattenslageri herved belønnes.Grunden til næringsbrevets tilblivelse var, at der foregik en masse systematiske overtrædelser aflovgivningen vedrørende skat, afgifter, fødevarer, arbejdsmiljø og brandsikkerhed.Brandsikkerhed ønsker mindretallet med de to ændringsforslag at bibeholde i forbindelse med op-retholdelse af et overtrædelsesregister.Mindretallet kan ud af de svar, udvalget har modtaget, godt se, at det, man begrunder fjernelsen afbrandsikkerheden med, er et andet sanktionssystem, hvori indgår påbud om afhjælpning af konstate-rede mangler eller udstedelse af forbud imod benyttelse, indtil afhjælpning er sket. Mindretallet kankonstatere, at de sanktioner, som indberettes til overtrædelsesregisteret i fremtiden, er de sanktioner,der medfører bøde eller fængsel.Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var påtidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havdedermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAføkonomi- og erhvervsministeren,tiltrådt afudvalget:Til titlen1)Titlen affattes således:»Lov om ændring af lov om næringsbreve til visse fødevarevirksomheder, lov om restaura-tions- og hotelvirksomhed m.v., lov om sommerhuse og campering m.v. og lov om detailsalgfra butikker m.v. (Forenkling af reglerne om næringsbrev og udveksling af oplysninger m.v.)«[Samtlige love, hvori der foretages ændringer, medtages nu i lovens titel]Af etmindretal(S), tiltrådt af etmindretal(SF, RV og EL):Til § 12)I den undernr. 9foreslåede affattelse af§ 7, stk. 1, 1. pkt.,indsættes efter »arbejdsmiljøfor-hold«: », brandsikkerhed«.[Overtrædelse af brandsikkerhedslovgivningen medtages i registeret over væsentlige overtrædelser]3)I den undernr. 17foreslåede affattelse af§ 11, stk. 1, 1. pkt.,indsættes efter »arbejdsmiljøfor-hold«: », brandsikkerhed«.[Overtrædelse af brandsikkerhedslovgivningen medtages som frakendelsesgrund]Aføkonomi- og erhvervsministeren,tiltrådt afudvalget:
3
Til § 24)I den undernr. 5foreslåede affattelse af§ 10 a, stk. 3,ændres »§ 1, stk. 4« til: »§ 1, stk. 5«.[Korrektion af henvisning]5)I den undernr. 8foreslåede affattelse af§ 13, stk. 2,udgår »endvidere«.[Præcisering]6)I den undernr. 9foreslåede affattelse af§ 14affattesstk. 1og2således:»Alkoholbevilling kan kun meddeles selskaber m.v., hvis1) selskabet har næringsbrev til det pågældende forretningssted, jf. lov om næringsbrev til vissefødevarevirksomheder,2) selskabet ikke har forfalden gæld til det offentlige på 50.000 kr. eller derover,3) der ikke foreligger forhold, som efter § 16, stk. 1, 2 og 5, er til hinder for meddelelse af bevil-ling,4) direktionens medlemmer og flertallet af bestyrelsesmedlemmerne opfylder betingelserne i § 13,stk. 1, nr. 2, 4 og 5, og5) der ikke for direktionens medlemmer og flertallet af bestyrelsesmedlemmerne foreligger om-stændigheder, der er nævnt i straffelovens § 78, stk. 2, og som er til hinder for meddelelse foralkoholbevilling.Stk. 2.Bevillingsmyndigheden kan undtage fra bestemmelsen i stk. 1, nr. 4.«[Vurdering af selskabets gæld til det offentlige samt direktionens og flertallet af bestyrelsesmed-lemmernes forhold til straffelovens § 78, stk. 2, indgår i forbindelse med behandlingen af ansøgningom alkoholbevilling]7)Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:»01.Overskriftenfør § 15 udgår«.[Overskriften er allerede medtaget i lovforslaget før § 14 a]8)I den undernr. 15foreslåede affattelse af§ 18, stk. 1, nr. 7,ændres »§ 14, stk. 1, nr. 2,« til: »§14, stk. 1, nr. 4 og 5,«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 6]9)I den undernr. 40foreslåede affattelse af§ 37, stk. 1, nr. 1,ændres »§ 1, stk. 4,« til: »§ 1, stk.5,«.[Korrektion af henvisning]10)I den undernr. 40foreslåede affattelse af§ 37, stk. 1, nr. 2,ændres »§ 10, stk. 2, 4. pkt.,« til:»§ 10, stk. 2, 3. pkt.,«.[Korrektion af henvisning]
BemærkningerTil nr. 1
4
Lovforslagets titel indeholder nu titlen på samtlige love, hvori der foretages ændringer.Til nr. 2 og 3I det fremsatte lovforslag er det foreslået, at overtrædelser af brandlovgivningen ikke længere skalkunne indberettes til registeret over væsentlige overtrædelser. Med ændringsforslaget vil væsentligeovertrædelser af brandsikkerhedslovgivningen fortsat kunne indberettes til registeret over væsentli-ge overtrædelser og kunne medføre frakendelse.Til nr. 4Med rettelsen bringes henvisningen i overensstemmelse med den respektive bestemmelse.Til nr. 5Der er tale om en præcisering af teksten.Til nr. 6Det er ikke hensigten med lovforslaget at ændre på vilkårene for at opnå alkoholbevilling. Forslagtil bestemmelse om selskabets gæld til det offentlige samt om, at der ikke for direktionen og flertal-let af bestyrelsesmedlemmerne foreligger omstændigheder, der er nævnt i straffelovens § 78, stk. 2,som er til hinder for meddelelse for alkoholbevilling, blev tidligere påset i forbindelse med udste-delsen af næringsbrev. Med forslaget vil dette nu blive påset i forbindelse med ansøgning om alko-holbevilling.Det foreslås på denne baggrund, at der indsættes yderligere to numre i det foreslåede§ 14, stk. 1,således at selskabets eventuelle gæld til det offentlige indsættes som nr. 2 og forholdet til straffelo-vens § 78 indsættes som nr. 5. De øvrige numre i forslagets stk. 1 videreføres, dog med en enkeltkorrektion i en henvisning og i en ændret rækkefølge.Endvidere foreslås det, at henvisningen i det foreslåede stk. 2 ændres som en konsekvens heraf.Til nr. 7Den gældende lovs overskrift til § 15 og de efterfølgende paragraffer i afsnittet er i lovforslagetindsat før § 14 a, der supplerer de øvrige bestemmelser om bestyrere, dørmænd m.m. Overskriftenfør § 15 skal derfor udgå.Til nr. 8Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 6.Til nr. 9 og 10Med rettelsen bringes henvisningerne i overensstemmelse med de respektive bestemmelser.
5
Hans Christian Schmidt (V)fmd.Jacob Jensen (V) Jens Vibjerg (V)Lars Christian Lilleholt (V) Tina Nedergaard (V) Colette L. Brix (DF)nfmd.Pia Adelsteen (DF) Mike Legarth (KF) Per Ørum Jørgensen (KF) Per Husted (S)Benny Engelbrecht (S) Henrik Dam Kristensen (S) Niels Sindal (S) Karsten Hønge (SF)Flemming Bonne (SF) Morten Helveg Petersen (RV) Frank Aaen (EL)Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikkemedlemmer i udvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)25Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)94Enhedslisten (EL)Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)211112
6

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 118Bilagsnr.123456TitelHøringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og erhvervsministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetÆndringsforslag fra økonomi- og erhvervsministeren1. udkast til betænkning2. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 118Spm.nr.1TitelSpm., om loven fremover vil give fornøden sikkerhed for overholdel-se af lovgivningen ved restaurationsvirksomhed, hvor der ikke serve-res stærke drikke, og hvor der ikke automatisk vil være krav om næ-ringsbrev, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvorfor ministeren ikke fortsat ønsker at have brandsikker-hedsbestemmelser i de to love, til økonomi- og erhvervsministeren,og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan garantere, at der med den nye lovgivningikke sker en svækkelse med hensyn til sanktionsmulighederne overfor overtrædelser inden for hvert af områderne skat, afgifter, fødeva-rer, arbejdsmiljø og brandsikkerhed, til økonomi- og erhvervsministe-ren, og ministerens svar herpåSpm., om de skærpede sanktioner, bl.a. i forbindelse med materialerog genstande bestemt til kontakt med fødevarer, som blev indført iforbindelse med vedtagelsen af L 28 i december 2006, er fastholdt ilovforslaget, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvorledes det sikres at laboratoriers viden effektivt kommertil offentlighedens kendskab, til økonomi- og erhvervsministeren, ogministerens svar herpåSpm., om ministeren kan bekræfte, at de foreslåede bestemmelser ilovforslagets § 1, nr. 9 og 10, om indhentning og udveksling af oplys-ninger er i overensstemmelse med persondatalovens bestemmelser, tiløkonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om lovforslaget indeholder en skærpelse af bødeniveauet, tiløkonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorledes det fremover sikres, at der sker en videreformid-ling til de lokale politimyndigheder og bevillingsnævn, når Landsbe-villingsnævnet nedlægges, til økonomi- og erhvervsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvor meget der årligt forventes opkrævet i gebyrer for næ-
2
3
4
5
6
78
9
7
10
ringsbreve, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om teknisk bistand ved udformning af ændringsforslag, såledesat brandsikkerhedsbestemmelserne opretholdes i de to love, til øko-nomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå