Erhvervsudvalget 2008-09
L 119
Offentligt
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
14. april 2009
Besvarelse af spørgsmål 12 ad L 119 stillet af Erhvervsudvalget den
1. april 2009.
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Spørgsmål 12:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 31. marts 2009 fraeKvittering ApS, jf. L 119 - bilag 9.Svar:
eKvittering ApS har i sin henvendelse af 31. marts 2009 foreslået, at for-slaget til § 85, stk. 3, i forslag til lov om betalingstjenester - L 119 - æn-dres.Forslaget til § 85, stk. 3, viderefører den nugældende § 13, stk. 3, i lovom visse betalingsmidler. § 85, stk. 3, som bestemmer, at der kun kan skebehandling af oplysninger om, hvor betalerne har anvendt deres beta-lingsinstrumenter, og hvad de har købt, når1) det er nødvendigt til gennemførelse eller korrektion af betalings-transaktioner eller andre funktioner, som betalerens udbyder har knyt-tet til betalingsinstrumentet,2) det er nødvendigt til retshåndhævelse eller for at hindre misbrug, el-ler3) det er hjemlet ved anden lovgivning.eKvittering foreslår, at adgangen til at foretage behandling af oplysningerom, hvor betalerne har anvendt deres betalingsinstrumenter, og hvad dehar købt, udvides til også at omfatte tilfælde, hvor brugeren har givet sintilladelse til behandling af oplysninger om, hvor brugeren har anvendt si-ne betalingsmidler.eKvittering ApS har udviklet et elektronisk værktøj, som hjælper forbru-gerne til at modtage kvitteringer, som de modtager i detailhandlen. For attilslutte sig denne service skal forbrugerne tilmelde sig servicen hoseKvittering, som herefter indgår et samarbejde med de enkelte butikkerog detailkæder. Når forbrugeren køber en vare i de tilmeldte butikker,bliver kvitteringen sendt til eKvittering.dk, som gør kvitteringen elektro-nisk, og gør det muligt for forbrugeren til enhver tid at se sine kvitterin-ger og få overblik over sine samlede køb.Forbrugeren skal for at benytte sig af servicen identificere sig i butikken.Det sker automatisk, når kunden anvender et af sine betalingskort. Infor-mationerne om kundens køb overføres fra betalingsterminalen til kassen
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
2/3
og videre til eKvittering med information om, kundens køb og hvilketkort der er blevet brugt.Da der med denne service sker behandling af oplysninger om, hvor beta-lerne har anvendt deres betalingsinstrumenter, og hvad de har købt, kandenne service ikke udbydes inden for rammerne af forslaget til § 85, stk.3, eller den gældende § 13, stk. 3, i lov om visse betalingsmidler.eKvittering har derfor fået en dispensation fra § 13, stk. 3, i lov om vissebetalingsmidler, jf. dispensationsadgangen i § 1, stk. 6, i samme lov. Di-spensationsadgangen videreføres med forslag til lov om betalingstjenester§ 1, stk. 3.Den nuværende dispensation af 23. november 2007 er imidlertid begræn-set til kvitteringer baseret på ”pdf-filer”. Dette medfører, at oplysningernepå kvitteringerne ikke kan anvendes til yderligere funktioner for hverkenbutik eller forbruger.eKvittering ønsker at tilbyde yderligere services på baggrund af de oplys-ninger, der foreligger om kundernes varekøb. Som eksempel nævnes op-stilling af et elektronisk husholdningsregnskab.Da denne udvidelse af eKvitterings aktiviteter ikke kan rummes inden forden gældende dispensation, har virksomheden ansøgt om en udvidelse afdispensationen. Konkurrencestyrelsen har foreløbigt tilkendegivet, at ensådan dispensation ikke kan opnås. Derfor ønsker eKvittering at få ændretforslaget til § 85, stk. 3, så der også kan ske behandling af oplysningerom, hvor betalerne har anvendt deres betalingsinstrumenter, og hvad dehar købt, når brugeren har givet sin tilladelse til behandling af oplysnin-ger om, hvor brugeren har anvendt sine betalingsmidler.Det fremgår af bemærkningerne til forslaget til § 85, at”Når betaleren anvender betalingsinstrumenter, er der risiko for, at ud-byderen foretager registreringer af betalerens adfærd og på baggrundheraf laver personprofiler af betalerne, som den erhvervsdrivende kanbruge dels til egen markedsføring, dels kan sælge eller videregive tilandre erhvervsdrivende. De oplysninger, der kan registreres, kan væremeget følsomme, idet det er muligt at registrere, hvornår, hvor og hvadder købes, samt hvor meget der betales.Lovforslaget indeholder en udtømmende angivelse af, til hvilke formålder kan ske behandling af oplysninger om, hvor betalingsinstrumen-terne har været anvendt, og hvad der er købt. Formålet er at sikre, atsådanne oplysninger ikke benyttes for eksempel til opstilling af for-brugsprofiler og kortlægning af brugernes forbrugsmønstre.”Som anført viderefører forslaget til § 85 i dette lovforslag § 13 i lov om
3/3
visse betalingsmidler.Hvis der åbnes mulighed for, at betalerne – det vil sige indehavere af be-talingskort – kan give samtykke til behandling af oplysninger om, hvorbetalerne har anvendt deres betalingsinstrumenter, og hvad de har købt,vil der i princippet kunne ske en kortlægning af brugernes forbrugsmøn-stre og opstilling af forbrugsprofiler. Forslaget til § 85 har netop til for-mål at forhindre, at oplysninger om brug af betalingsinstrumenter kan an-vendes til disse formål.Det er derfor min opfattelse, at hvis der skal ske ændringer i § 85 for atgøre det muligt at tilbyde forbrugerne nye produkter, som tilbydes af bl.a.eKvittering, bør dette ske på baggrund af nærmere undersøgelser og drøf-telser med både erhvervs- og forbrugerorganisationer inden en evt. lov-ændring.Jeg kan derfor ikke uden en nærmere undersøgelse tilslutte mig, at forsla-get til § 85, stk. 3, ændres som foreslået af eKvittering ApS.