Skatteudvalget 2008-09
L 126 Bilag 25
Offentligt
686380_0001.png
686380_0002.png
686380_0003.png
686380_0004.png
686380_0005.png
686380_0006.png
686380_0007.png
686380_0008.png
Til lovforslag nr.L 126
Folketinget 2008 - 09Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. maj 2000
3. udkast(Ændringsforslag stillet af S, SF og RV)
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om afgift af affald og råstoffer, lov omafgift af stenkul, brunkul og koks m.v. og forskellige andre love(Omlægning af affaldsforbrændingsafgiften)[af skatteministeren (Kristian Jensen)]
1. ÆndringsforslagDer er stillet 9 ændringsforslag til lovforslaget. Skatteministeren har stillet ændringsforslag nr. 1,4, 6, 7-9 og S, SF og RV har stillet ændringsforslag nr. 2, 3 og 5.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 4. februar 2009 og var til 1. behandling den 26. februar 2009. Lov-forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og skatteministeren sendteden 5. marts 2009 dette udkast til udvalget, jf. L 126 – bilag 2. Den 4. februar 2009 sendte skatte-ministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget.EkspertmødeUdvalget har den 15. april 2009 afholdt et ekspertmøde om lovforslaget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:affald danmark,affald danmark og Dansk Energi,Dansk Landbrug ogRenoSam.Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser.
2
SpørgsmålUdvalget har stillet 10 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva-ret.3. Indstillinger og politiske bemærkninger[]Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for be-tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgangtil at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.[ Der gøres opmærksompå, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemningi Folketingssalen.]4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfskatteministeren,tiltrådt af et<>tal:Til titlen1)Titlen affattes således:»ForslagtilLov om ændring af lov om afgift af affald og råstoffer, lov om afgift af stenkul, brunkul ogkoks m.v. og forskellige andre love og om ophævelse af lov om tilskud til elproduktion(Omlægning af affaldsforbrændingsafgiften)«[Præcisering af at en lov ophæves]AfS, SF og RV,tiltrådt af <>:Til § 12)Nr. 1affattes således:»1.§ 9, stk. 2,affattes således:»Stk. 2.Der betales endvidere afgift af slam, der tilføres forbrænding.««[Affaldsforbrændingsafgift af slam bevares]3)Nr. 5-14, 16og20-23udgår.[Konsekvensrettelser som følge af bevarelse af affaldsforbrændingsafgift af slam]Afskatteministeren,tiltrådt af <>:4)Nr. 15affattes således:
3
»15.§ 12, stk. 1,affattes således:»Registrerede virksomheder, jf. § 11, skal opgøre den afgiftspligtige vægt for afgiftsperiode pågrundlag af den mængde affald, der er tilført virksomheden til deponering i perioden, fratrukketvægten af den del af det afgiftspligtige affald, der igen er fraført i perioden. Hvis vægten asf detfraførte affald er større end vægten af det tilførte affald i perioden tilbagebetales afgiften for denoverskydende vægt.««[Udbetaling af negative afgiftssaldi]AfS, SF og RV,tiltrådt af <>:5)Nr. 16affattes således:»16.I§ 7aindsættes som stk. 2-4:»Stk. 2.Fritaget for afgift, jf. § 1, stk. 1, nr. 6 og 7, er:1) Biomasseaffald, der kan tilføres forbrændingsanlæg uden kommunal anvisning i henhold tilMiljøministeriets bekendtgørelse nr. 1637 af 13. december 2006 om biomasseaffald, i læs, derudelukkende indeholder denne type affald.2) Farligt affald, herunder klinisk risikoaffald, der tilføres et forbrændingsanlæg i læs, der udeluk-kende indeholder farligt affald.3) Kødmel, benmel og fedt, som stammer fra forarbejdning af animalsk affald og tilføres et for-brændingsanlæg i hele selvstændige læs fra en godkendt forarbejdningsvirksomhed. Det er enbetingelse for afgiftsfritagelsen, at kød- og benmelet ikke må anvendes i foderet til dyr, der an-vendes til fødevareproduktion.Stk. 3.Fritaget for afgift, jf. § 1, stk. 1, nr. 7, er:1) Fiberfraktioner, der fremkommer efter afgasning og separering af husdyrgødning. For at væreomfattet skal afgasningen ske i et husdyrgødningsbaseret biogasanlæg i henhold til Miljømini-steriets bekendtgørelse nr. 1650 af 13. december 2006 om anvendelse af affald til jordbrugs-formål.2) Slam, der er omfattet af afgiftspligten for slam til forbrænding i lov om afgift af affald og rå-stoffer.Stk. 4.Det er en betingelse for afgiftsfritagelse efter stk. 2, nr. 3, at virksomheden kan dokumente-re, at betingelsen i stk. 2, nr. 3, 2. pkt., er opfyldt.««[Slam fritages for tillægsafgift]Afskatteministeren,tiltrådt af <>:Til § 66)Nr. 4affattes således:»4. I§ 7, stk. 5, nr. 3,ændres »§ 5, stk. 2« til: »§ 5, stk. 5«.«[Rettelse af henvisning til en bestemmelse]7)I den undernr. 5foreslåede§ 7aændres to steder »§ 1« til: »§ 2«.[Rettelse af henvisninger til en bestemmelse]Til § 9
4
8)Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 10, stk. 5,der bliver stk. 4, ændres »stk. 1-4« til: »stk. 1-3«.«[Rettelse af henvisning til bestemmelser]Til § 129)Efter stk. 5 indsættes som nye stykker:»Stk. 6.For forbrændt affald tilbagebetales affaldsforbrændingsafgiften på 330 kr. pr. ton, der erbetalt ved tilførslen til virksomheden, når affaldet fraføres efter tidspunktet for lovens ikrafttræden.Virksomheden skal kunne godtgøre vægten af affaldet på tidspunktet for lovens ikrafttræden, og nåraffaldet fraføres.Stk. 7.Virksomheder, som forud for lovens ikrafttræden havde uudnyttede fradrag i de afgiftsplig-tige mængder affald efter lov om afgift af affald og råstoffer, kan få udbetalt værdien af fradraget.«Stk. 6 bliver herefter stk. 8.[Overgangsregler om udbetaling af negative afgiftssaldi m.v.]
BemærkningerTil nr. 1Det præciseres i lovens titel, at der sker ophævelse af lov om tilskud til elproduktion.Til nr. 2Ændringsforslaget medfører, at afbrænding af slam ikke omfattes af lovforslaget, således at af-faldsforbrændingsafgiften af slam bevares.Til nr. 3Der er tale om konsekvensrettelser som følge af forslaget om, at affaldsforbrændingsafgiften afslam bevares, jf. ændringsforslag nr. 2.Til nr. 4Det er uhensigtsmæssigt, at virksomhederne (affaldsdeponierne) ifølge affaldsafgiftslovens § 12ikke kan få udbetalt negative afgiftssaldi, som opstår, når der i en afgiftsperiode er fraført mere af-fald fra et deponi end der er tilført. Den negative afgiftssaldo kan overføres til efterfølgende perio-der, hvor de helt eller delvis kan fratrækkes i perioder med positive afgiftssaldi.Dette har medført, at en række affaldsdeponier har akkumuleret betragtelige negative afgiftssaldi,som de ikke har en realistisk chance for at få udbetalt. Disse deponier kan dog få udbetalt de negati-ve afgiftssaldi i det øjeblik, deponiet lukkes ned.Med ændringen justeres reglerne for opgørelse af den afgiftspligtige mængde i affaldsafgiftslovensåledes, at negative afgiftssaldi kan udbetales i tilfælde af, at der i en afgiftsperiode fraføres mereaffald fra et deponi end der tilføres.I forbindelse med ændringen udbetales ligeledes de akkumulerede negative afgiftssaldi. Dissepenge skal under alle omstændigheder udbetales engang i fremtiden, når deponierne lukkes ned
5
(eller deres afgiftssaldi bliver så positive, at de kan modregne alle deres tilgodehavender, hvilketdog er urealistisk i de fleste tilfælde). I realiteten er der dermed tale om, at nogle omkostningerfremrykkes, og der er dermed udelukkende tale om en rentevirkning på de offentlige finanser. For-slaget har ikke indflydelse på incitamenterne til at til- eller fraføre affald fra et deponi.Ved ændringen vil udbetaling af en afgiftsperiodes negative afgiftssaldo ske over angivelserne iforbindelse med affaldsdeponiernes indberetning efter hver afgiftsperiode.Virksomhederne kan få udbetalt akkumulerede negative afgiftssaldi ved henvendelse til told- ogskatteforvaltningen.Det skønnes med usikkerhed, at de akkumulerede negative afgiftssaldi, der vil kunne udbetales,udgør i omegnen af 100 mio. kr.Ændringen vil give en lettelse af de administrative omkostninger for de involverede deponier. Deslipper for detaljerede regnskaber (skyggeregnskaber) over de negative afgiftssaldi.Det skønnes, at ressourceforbruget i told- og skatteforvaltningen vil være uændret. Udbetalingeraf negative afgiftssaldi vil kræve flere ressourcer. Omvendt undgår told- og skatteforvaltningen vednedlukning af et deponi at skulle vurdere og verificere det pågældende deponis skyggeregnskab,hvilket kan være svært at kontrollere, idet det negative afgiftstilsvar kan være akkumuleret overmange år.Der er ingen miljømæssige konsekvenser ved ændringen, idet der er tale om en ren administrativændring.Den foreslåede ændring er i overensstemmelse med skattestoppet.Til nr. 5Ændringsforslaget medfører, at slam fritages for tillægsafgift som følge af ændringsforslag nr. 2.Til nr. 6-8Der er tale om rettelser af henvisninger til bestemmelser.Til nr. 9Det nye stk. 6 sikrer, at forbrændingsanlæg kan få tilbagebetalt forbrændingsafgiften pr. ton af-fald, der er forbrændt til slagge, når slaggen fraføres forbrændingsanlæggene til genanvendelse,efter at loven er trådt i kraft. Uden denne regel risikeres, at der betales forbrændingsafgift af affaldtil genanvendelse.Det nye stk. 7 sikrer, at virksomheder, der har uudnyttede fradrag vedrørende affaldsafgiften, derer opstået før lovens ikrafttræden, kan få værdien af disse udbetalt. Der henvises til bemærkninger-ne til ændringsforslag nr. 4.
Torsten Schack Pedersen (V) Karsten Lauritzen (V) Flemming Møller (V) Jacob Jensen (V)Mikkel Dencker (DF) Pia Adelsteen (DF) Mike Legarth (KF) Charlotte Dyremose (KF)Anders Samuelsen (LA)nfmd.Nick Hækkerup (S) John Dyrby Paulsen (S) Klaus Hækkerup (S)Thomas Jensen (S) Anne-Marie Meldgaard (S) Jesper Petersen (SF)Niels Helveg Petersen (RV)fmd.Frank Aaen (EL)
6
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)25Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)211112
7

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 126Bilagsnr. Titel1Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren2Forslag til Lov om ændring af affalds- og råstofafgiftsloven, kulaf-giftsloven og forskellige andre love3Aftale om omlægning af affaldsforbrændningsafgiften fra Skattemini-steriet4Henvendelse af 16/3-09 fra RenoSam5Henvendelse af 12/3-09 fra affald danmark6Meddelelse vedrørende afholdelse af lukket ekspertmøde7Henvendelse af 23/3-09 fra affald danmark og Dansk Energi8Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 16/3-09 fra Reno-Sam9Henvendelse af 30/3-09 fra RenoSam10Ekspertmøde onsdag den 15. april kl. 9.00 til 11.3011Henvendelse af 3/4-09 fra Dansk Landbrug12Ea Energianalyses A/S' præsentation fra ekspertmødet den 15. april13DTU's indlæg fra ekspertmødet den 15. april 200914Præsentation fra ekspertmødet i Skatteudvalget om lovforslag L 126(Affaldsforbrændingsafgift) den 15. april 200915Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget161. udkast til betænkning17Ændringsforslag, fra skatteministeren18Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 23/3-09 fra DanskEnergi og affald danmark19Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 17/3-09 fra AffaldDanmark20Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 30/3-09 fra Reno-Sam21Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 3/4-09 fra DanskLandbrug222. udkast til betænkning23Meddelelse om udskydelse af tidspunkt for afgivelse af betænkningover lovforslaget24Henvendelse af 15/5-09 fra BGORJ- Branchrforeningen for genan-vendelse af organiske restprodukter til jordbrugsformål
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 126Spm.nr.Titel
8
12
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Spm. om redegørelse for omfanget af genanvendelse af spildevands-slam i Danmark, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om opdateret oversigt over omfanget af henholdsvis forbræn-ding og genanvendelse af slam, der eksporteres, til miljøministeren,og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan uddybe lovforslagets miljømæssige konse-kvenser, herunder redegøre nærmere for lovforslagets indvirkning pågenanvendelse af affald, til skatteministeren, og ministerens svar her-Spm. om ministeren kan redegøre for eventuelle ændringer i lovfors-laget som følge af forslag fra Rambøll og affald danmark, til skatte-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan oplyse, hvordan der sikres incitament til tek-nologiforbedringer på værkerne ud over røggaskondensering, til skat-teministeren, og ministerens svar herpåSpm., om der er et tilstrækkeligt incitament til røggaskondensering,eller om anlæg, der benytter røggaskondensering er ligestillet medanlæg, der ikke benytter røggaskondensering, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om ministeren kan fremsende en oversigt over de energimæssi-ge og miljømæssige konsekvenser ved henholdsvis afbrænding afslam og udbringning af slam, til skatteministeren, og ministerens svarherpåSpm. om ministeren kan oplyse, om regeringen påtænker at ændre iøvrig lovgivning m.v., således at der som følge af afbrænding af gyllem.v., til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt afbrænding af slam vil medføre en ringere kontrolmed uønskede stoffer i slammet, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om det kom frem på udvalgets ekspertmøde om lovforslaget den15. april 2009, at slameksporten hidrører fra Aalborg og Randers, ogministerens svar herpåSpm. om at yde teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag,der sikrer, at afbrænding af gylle og slam ikke omfattes af lovforsla-get, til skatteministeren, og ministerens svar herpå