Skatteudvalget 2008-09
L 126 Bilag 28
Offentligt
Til lovforslag nr.L 126
Folketinget 2008 - 09Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 18. maj 2000
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om afgift af affald og råstoffer, lov omafgift af stenkul, brunkul og koks m.v. og forskellige andre love(Omlægning af affaldsforbrændingsafgiften)[af skatteministeren (Kristian Jensen)]
1. ÆndringsforslagDer er stillet 9 ændringsforslag til lovforslaget. Skatteministeren har stillet ændringsforslag nr. 1,4, 6, 7-9. Ændringsforslag nr. 2, 3 og 5 er stillet af Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis ogDet Radikale Venstres medlemmer af udvalget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 4. februar 2009 og var til 1. behandling den 26. februar 2009. Lov-forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 7 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og skatteministeren sendteden 5. marts 2009 dette udkast til udvalget, jf. L 126 – bilag 2. Den 4. februar 2009 sendte skatte-ministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.EkspertmødeUdvalget har den 15. april 2009 afholdt et ekspertmøde om lovforslaget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:affald danmark,affald danmark og Dansk Energi,Brancheforeningen for genanvendelse af organiske restprodukter til jordbrugsformål,Dansk Landbrug ogRenoSam.Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser, med undtagelse afen henvendelse, der forventes kommenteret inden 2. behandling.
2
SpørgsmålUdvalget har stillet 11 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva-ret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (V, DF, KF og LA) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de af skattemini-steren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de af S, SF og RV stillede ændringsfor-slag.Etmindretali udvalget (S, SF og RV) indstiller lovforslaget tilforkastelseved 3. behandling.Mindretallet vil stemme for de af mindretallet under nr. 2, 3 og 5 stillede ændringsforslag. Mindre-tallet vil redegøre for sin stilling til de af skatteministeren stillede ændringsforslag ved 2. behand-ling.Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og Det Radikale Venstre kan ikke støtte lovforslaget.Lovforslaget havde oprindelig det formål at leve op til regeringens løfte i energiaftalen af 21. febru-ar 2008: »Regeringen vender tilbage inden 1. april 2008 med et forslag, som skal sikre en øget an-vendelse af slam til energiudnyttelse«.I stedet for at finde en løsning på det konkrete problem at en mindre del slam eksporteres til for-brænding, har regeringen her fremlagt et forslag, der grundlæggende ændrer reguleringen af heleaffaldsområdet. Samtidig fremmer forslaget afbrænding af slam, hvilket er direkte i modstrid medenergiaftalen, fordi det vil bruge energi i stedet for at frembringe energi. Det fremgik klart af detekspertmøde, udvalget afholdt den 15. april 2009, og det fremgår desuden af skatteministerens be-svarelse af spørgsmål 7: »Dog vil afbrænding af tørret slam set over en livscyklusvurdering oftevære nettoenergiforbrugende, da tørringsprocessen er energikrævende, […]«.S, SF og RV har derfor bedt skatteministeren om enten at fremsætte ændringsforslag, der tagerslam-delen ud af lovforslaget, eller at lade hele lovforslaget oversomre, så der er mulighed for atfinde en ordning, der sikrer en øget anvendelse af slam til energiudnyttelse og ikke blot fører til øgetafbrænding med mindre energiudnyttelse samt tab af fosfor, der er en begrænset ressource.Skatteministeren har afvist begge forslag, hvilket S, SF og RV finder uacceptabelt, da ændringenpå slamområdet er omfattet af energiaftalen. S, SF og RV har derfor fremsat ændringsforslag, dertager slam-delen ud af det samlede lovforslag.S, SF og RV finder desuden, at det er et problem at gennemføre en samlet ændring af affaldsafgif-ten, frem for at styrke tilskyndelsen til genanvendelse, bioforgasning og øget effektivitet på det en-kelte affaldsforbrændingsanlæg, Risikoen er mindre genanvendelse, bioforgasning og mindsket ef-fektivitet. S, SF og RV vil i denne sammenhæng pege på følgende problemer:- Formålet i loven er uklart, og der mangler en egentlig vurdering af de samlede miljøeffekter.- Forslaget er teknologibevarende ved at ligestille røggaskondensering, men ikke teknologifrem-mende ved at ligestille eventuelle fremtidige effektiviseringsmetoder.- Forslaget fremmer ikke genanvendelse og underminerer dermed affaldshierarkiet, f.eks. ved atfremme afbrænding af høj-energiaffald som plast frem for genanvendelse.- Forslaget vil svække mulighederne for at genanvende fosfor, fordi der satses på forbrænding afhusdyrgødning og slam på en måde, der udelukker genanvendelse af fosfor.- Forslaget vil forringe kvaliteten af dyrkningsarealer, fordi det fremmer afbrænding af fiberfrak-tionen af gylle frem for udbringning på marker.- Forslaget vil øge klimagasudledningen fra husdyr, fordi afbrænding af fiberfraktionen i gylle vilgøre det muligt at øge antallet af husdyr, jf. regeringens plan for »Grøn vækst«.
3
På trods af konkrete forslag fra branchen til at finde en klogere metode til at ændre afgiftsstruktu-ren, har regeringen foretrukket at haste dette forslag igennem uden at gennemtænke og realitetsbe-handle mere fornuftige og klimavenlige alternativer. Derfor kan Socialdemokraterne, SF og Radika-le Venstre ikke støtte forslaget.Etandet mindretali udvalget (EL) indstiller lovforslaget tilforkastelseved 3. behandling. Min-dretallet vil stemme for de af et mindretal under nr. 2, 3 og 5 stillede ændringsforslag. Mindretalletvil stemme hverken for eller imod de af skatteministeren stillede ændringsforslag.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for be-tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgangtil at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfskatteministeren,tiltrådt af etflertal(V, DF, KF og LA):Til titlen1)Titlen affattes således:»ForslagtilLov om ændring af lov om afgift af affald og råstoffer, lov om afgift af stenkul, brunkul ogkoks m.v. og forskellige andre love og om ophævelse af lov om tilskud til elproduktion(Omlægning af affaldsforbrændingsafgiften)«[Præcisering af at en lov ophæves]Til § 1Af etmindretal(S, SF og RV), tiltrådt af et andetmindretal(EL):2)Nr. 1affattes således:»1.§ 9, stk. 2,affattes således:»Stk. 2.Der betales endvidere afgift af slam, der tilføres forbrænding.««[Affaldsforbrændingsafgift af slam bevares]3)Nr. 5-14, 16og20-23udgår.[Konsekvensrettelser som følge af bevarelse af affaldsforbrændingsafgift af slam]Afskatteministeren,tiltrådt af etflertal(V, DF, KF og LA):4)Nr. 15affattes således:»15.§ 12, stk. 1,affattes således:
4
»Registrerede virksomheder, jf. § 11, skal opgøre den afgiftspligtige vægt for afgiftsperiode pågrundlag af den mængde affald, der er tilført virksomheden til deponering i perioden, fratrukketvægten af den del af det afgiftspligtige affald, der igen er fraført i perioden. Hvis vægten af det fra-førte affald er større end vægten af det tilførte affald i perioden, tilbagebetales afgiften for den over-skydende vægt.««[Udbetaling af negative afgiftssaldi]Af etmindretal(S, SF og RV), tiltrådt af et andetmindretal(EL):Til § 25)Nr. 16affattes således:»16.I§ 7aindsættes somstk. 2-4:»Stk. 2.Fritaget for afgift, jf. § 1, stk. 1, nr. 6 og 7, er:1) Biomasseaffald, der kan tilføres forbrændingsanlæg uden kommunal anvisning i henhold tilMiljøministeriets bekendtgørelse nr. 1637 af 13. december 2006 om biomasseaffald, i læs, derudelukkende indeholder denne type affald.2) Farligt affald, herunder klinisk risikoaffald, der tilføres et forbrændingsanlæg i læs, der udeluk-kende indeholder farligt affald.3) Kødmel, benmel og fedt, som stammer fra forarbejdning af animalsk affald og tilføres et for-brændingsanlæg i hele selvstændige læs fra en godkendt forarbejdningsvirksomhed. Det er enbetingelse for afgiftsfritagelsen, at kød- og benmelet ikke må anvendes i foderet til dyr, der an-vendes til fødevareproduktion.Stk. 3.Fritaget for afgift, jf. § 1, stk. 1, nr. 7, er:1) Fiberfraktioner, der fremkommer efter afgasning og separering af husdyrgødning. For at væreomfattet skal afgasningen ske i et husdyrgødningsbaseret biogasanlæg i henhold til Miljømini-steriets bekendtgørelse nr. 1650 af 13. december 2006 om anvendelse af affald til jordbrugs-formål.2) Slam, der er omfattet af afgiftspligten for slam til forbrænding i lov om afgift af affald og rå-stoffer.Stk. 4.Det er en betingelse for afgiftsfritagelse efter stk. 2, nr. 3, at virksomheden kan dokumente-re, at betingelsen i stk. 2, nr. 3, 2. pkt., er opfyldt.««[Slam fritages for tillægsafgift]Afskatteministeren,tiltrådt af etflertal(V, DF, KF og LA):Til § 66)Nr. 4affattes således:»4. I§ 7, stk. 5, nr. 3,ændres »§ 5, stk. 2« til: »§ 5, stk. 5«.«[Rettelse af henvisning til en bestemmelse]7)I den undernr. 5foreslåede§ 7aændres to steder »§ 1« til: »§ 2«.[Rettelse af henvisninger til en bestemmelse]
5
Til § 98)Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 10, stk. 5,der bliver stk. 4, ændres »stk. 1-4« til: »stk. 1-3«.«[Rettelse af henvisning til bestemmelser]Til § 129)Efter stk. 5 indsættes som nye stykker:»Stk. 6.For forbrændt affald tilbagebetales affaldsforbrændingsafgiften på 330 kr. pr. ton, der erbetalt ved tilførslen til virksomheden, når affaldet fraføres efter tidspunktet for lovens ikrafttræden.Virksomheden skal kunne godtgøre vægten af affaldet på tidspunktet for lovens ikrafttræden, og nåraffaldet fraføres.Stk. 7.Virksomheder, som forud for lovens ikrafttræden havde uudnyttede fradrag i de afgiftsplig-tige mængder affald efter lov om afgift af affald og råstoffer, kan få udbetalt værdien af fradraget.«Stk. 6 bliver herefter stk. 8.[Overgangsregler om udbetaling af negative afgiftssaldi m.v.]
BemærkningerTil nr. 1Det præciseres i lovens titel, at der sker ophævelse af lov om tilskud til elproduktion.Til nr. 2Ændringsforslaget medfører, at afbrænding af slam ikke omfattes af lovforslaget, således at af-faldsforbrændingsafgiften af slam bevares.Til nr. 3Der er tale om konsekvensrettelser som følge af forslaget om, at affaldsforbrændingsafgiften afslam bevares, jf. ændringsforslag nr. 2.Til nr. 4Det er uhensigtsmæssigt, at virksomhederne (affaldsdeponierne) ifølge affaldsafgiftslovens § 12ikke kan få udbetalt negative afgiftssaldi, som opstår, når der i en afgiftsperiode er fraført mere af-fald fra et deponi, end der er tilført. Den negative afgiftssaldo kan overføres til efterfølgende perio-der, hvor de helt eller delvis kan fratrækkes i perioder med positive afgiftssaldi.Dette har medført, at en række affaldsdeponier har akkumuleret betragtelige negative afgiftssaldi,som de ikke har en realistisk chance for at få udbetalt. Disse deponier kan dog få udbetalt de negati-ve afgiftssaldi i det øjeblik, deponiet lukkes ned.Med ændringen justeres reglerne for opgørelse af den afgiftspligtige mængde i affaldsafgiftslovensåledes, at negative afgiftssaldi kan udbetales i tilfælde af, at der i en afgiftsperiode fraføres mereaffald fra et deponi end der tilføres.
6
I forbindelse med ændringen udbetales ligeledes de akkumulerede negative afgiftssaldi. Dissepenge skal under alle omstændigheder udbetales engang i fremtiden, når deponierne lukkes ned(eller deres afgiftssaldi bliver så positive, at de kan modregne alle deres tilgodehavender, hvilketdog er urealistisk i de fleste tilfælde). I realiteten er der dermed tale om, at nogle omkostningerfremrykkes, og der er dermed udelukkende tale om en rentevirkning på de offentlige finanser. For-slaget har ikke indflydelse på incitamenterne til at til- eller fraføre affald fra et deponi.Ved ændringen vil udbetaling af en afgiftsperiodes negative afgiftssaldo ske over angivelserne iforbindelse med affaldsdeponiernes indberetning efter hver afgiftsperiode.Virksomhederne kan få udbetalt akkumulerede negative afgiftssaldi ved henvendelse til told- ogskatteforvaltningen.Det skønnes med usikkerhed, at de akkumulerede negative afgiftssaldi, der vil kunne udbetales,udgør i omegnen af 100 mio. kr.Ændringen vil give en lettelse af de administrative omkostninger for de involverede deponier. Deslipper for detaljerede regnskaber (skyggeregnskaber) over de negative afgiftssaldi.Det skønnes, at ressourceforbruget i told- og skatteforvaltningen vil være uændret. Udbetalingeraf negative afgiftssaldi vil kræve flere ressourcer. Omvendt undgår told- og skatteforvaltningen vednedlukning af et deponi at skulle vurdere og verificere det pågældende deponis skyggeregnskab,hvilket kan være svært at kontrollere, idet det negative afgiftstilsvar kan være akkumuleret overmange år.Der er ingen miljømæssige konsekvenser ved ændringen, idet der er tale om en ren administrativændring.Den foreslåede ændring er i overensstemmelse med skattestoppet.Til nr. 5Ændringsforslaget medfører, at slam fritages for tillægsafgift som følge af ændringsforslag nr. 2.Til nr. 6-8Der er tale om rettelser af henvisninger til bestemmelser.Til nr. 9Det nye stk. 6 sikrer, at forbrændingsanlæg kan få tilbagebetalt forbrændingsafgiften pr. ton af-fald, der er forbrændt til slagge, når slaggen fraføres forbrændingsanlæggene til genanvendelse,efter at loven er trådt i kraft. Uden denne regel risikeres, at der betales forbrændingsafgift af affaldtil genanvendelse.Det nye stk. 7 sikrer, at virksomheder, der har uudnyttede fradrag vedrørende affaldsafgiften, derer opstået før lovens ikrafttræden, kan få værdien af disse udbetalt. Der henvises til bemærkninger-ne til ændringsforslag nr. 4.
Torsten Schack Pedersen (V) Karsten Lauritzen (V) Flemming Møller (V) Jacob Jensen (V)Mikkel Dencker (DF) Pia Adelsteen (DF) Mike Legarth (KF) Charlotte Dyremose (KF)Anders Samuelsen (LA)nfmd.Nick Hækkerup (S) John Dyrby Paulsen (S) Klaus Hækkerup (S)
7
Thomas Jensen (S) Anne-Marie Meldgaard (S) Jesper Petersen (SF)Niels Helveg Petersen (RV)fmd.Frank Aaen (EL)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)25Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)211112
8
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 126Bilagsnr. Titel1Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren2Forslag til Lov om ændring af affalds- og råstofafgiftsloven, kulaf-giftsloven og forskellige andre love3Aftale om omlægning af affaldsforbrændningsafgiften fra Skattemini-steriet4Henvendelse af 16/3-09 fra RenoSam5Henvendelse af 12/3-09 fra affald danmark6Meddelelse vedrørende afholdelse af lukket ekspertmøde7Henvendelse af 23/3-09 fra affald danmark og Dansk Energi8Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 16/3-09 fra Reno-Sam9Henvendelse af 30/3-09 fra RenoSam10Ekspertmøde onsdag den 15. april kl. 9.00 til 11.3011Henvendelse af 3/4-09 fra Dansk Landbrug12Ea Energianalyses A/S' præsentation fra ekspertmødet den 15. april200913DTU's indlæg fra ekspertmødet den 15. april 200914affald danmarks præsentation fra ekspertmødet den 15. april 200915Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget161. udkast til betænkning17Ændringsforslag, fra skatteministeren18Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 23/3-09 fra DanskEnergi og affald danmark19Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 12/3-09 fra affalddanmark20Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 30/3-09 fra Reno-Sam21Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 3/4-09 fra DanskLandbrug222. udkast til betænkning23Meddelelse om udskydelse af tidspunkt for afgivelse af betænkningover lovforslaget24Henvendelse af 15/5-09 fra BGORJ, Brancheforeningen for genan-vendelse af organiske restprodukter til jordbrugsformål253. udkast til betænkning
9
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 126Spm.nr.12TitelSpm. om redegørelse for omfanget af genanvendelse af spildevands-slam i Danmark, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om en opdateret oversigt over omfanget af henholdsvis for-brænding og genanvendelse af slam, der eksporteres, og over slam derimporteres, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil uddybe lovforslagets miljømæssige konse-kvenser, herunder redegøre nærmere for lovforslagets indvirkning pågenanvendelse af affald, til skatteministeren, og ministerens svar her-påSpm., om ministeren vil redegøre for eventuelle ændringer i lovfors-laget som følge af forslag fra Rambøll og affald danmark, til skatte-ministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan oplyse, hvordan der sikres incitament tilteknologiforbedringer på værkerne ud over røggaskondensering, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om der er et tilstrækkeligt incitament til røggaskondensering,eller om anlæg, der benytter røggaskondensering er ligestillet medanlæg, der ikke benytter røggaskondensering, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm., om ministeren vil fremsende en oversigt over de energimæssigeog miljømæssige konsekvenser ved henholdsvis afbrænding af slamog udbringning af slam, til skatteministeren, og ministerens svar her-påSpm., om ministeren kan oplyse, om regeringen påtænker at ændre iøvrig lovgivning m.v., således at der som følge af afbrænding af gylleeller øget biogas kommer flere husdyr på danske bedrifter m.v., tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt afbrænding af slam vil medføre en ringere kontrolmed uønskede stoffer i slammet, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm., om at bekræfte at slameksporten hidrører fra Aalborg og Ran-ders samt redegøre for årsagerne hertil, til skatteministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om at yde teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag,der sikrer, at afbrænding af gylle og slam ikke omfattes af lovforsla-get, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
3
4
5
6
7
8
9
10
11