Skatteudvalget 2008-09
L 126 Bilag 5
Offentligt
655942_0001.png
655942_0002.png
655942_0003.png
12. marts 2009lm/J.nr. 08.09.0001-03
SkatteudvalgetFolketinget, Christiansborg1240 København K
Vedrørende forslag til lov om ændring af lov om afgift af affald og rå-stoffer, lov om afgift af stenkul, brunkul og koks mv. og forskellige andrelove (Lovforslag nr. L 126)affald danmarkafgav høringssvar på det forslag til omlægning af afgiften på affaldtil forbrænding mv., som Skatteministeriet sendte i teknisk høring i efteråret 2008.Det fremsatte lovforslag nr. L 126 indeholder en række forbedringer i forhold til detforslag, som blev sendt i høring, hvilketaffald danmarkhilser med tilfredshed.En af de tingaffald danmarkpåpegede i sit høringssvar var, at det var problematisk,at forslaget ikke indeholdt incitament til at gøre affaldsforbrændingsanlæggene mereenergieffektive.
Incitament til energieffektivitetDet er derfor positivt, at lovforslag nr. L126 indeholder en lempelse for røggaskon-densatorer, hvorefter røggaskondensator, der indvinder 8 % energi, giver en afgifts-lempelse på 10 %.affald danmarkhar dog følgende bemærkninger til den foreslåede afgiftslempelse forrøggaskondensatorer:1. Forslaget giver kun lempelse for energi indvundet ved hjælp af røggaskon-densator og ikke lempelse for energi indvundet på andre måder.2. Forslaget giver kun lempelse, hvis røggaskondensatoren indvinder mere end8 % energi. Indvindes mere energi end 8 % øges lempelsen ikke. Indvindesmindre end 8 % gives ingen lempelse overhovedet. Selv indvinding af 7,5 %energi giver ingen lempelse.Ad. 1. Der er i dag anlæg, der indvinder energi f.eks. ved, at den luft, der føres ind ikedlen til brug for forbrænding af affald, forvarmes af røggassen. Den energi, derindvindes på denne måde, plus den energi, der indvindes ved hjælp af røggaskonden-sator, kan samlet være større end 8 %, selvom energi indvundet ved hjælp af røggas-kondensator er mindre end 8 %. En måde at løse dette problem på kunne være atændre de 8 % til 7 % eller 6 %. Men der vil stadig, selv hvis man vælger 6 %, væreanlæg, der i perioder ikke vil kunne opfylde betingelsen for at få lempelse.Ad. 2.affald danmarkforeslår, at der anvendes en anden model for afgiftslempelse,såfremt energivirkningsgraden overstiger 85 %, og som giver større lempelse jo høje-re energivirkningsgraden bliver.
Den model,affald danmarkforeslår, er baseret på målinger på de enkelte ovnlinjer af1) hvor meget elektricitet, der er produceret, 2) hvor meget varme, der solgt, 3)mængden af røggas, 4) vandindhold i røggassen og 5) iltindholdet i røggassen.Der er tale om målinger, som forbrændingsanlæggene allerede i stort omfang er for-pligtede til at foretage i medfør af deres miljøgodkendelser. Modellen bygger såledespå entydige parameter, som alle kan verificeres, og som dermed gør den let at admi-nistrere for både anlæg og skattemyndighederne.En mere detaljeret beskrivelse af modellen er vedlagt i et notat med bilag udarbejdetaf Rambøll.Følgende formel foreslås anvendt til beregning af afgiftslempelsen i form af redukti-on af CO2-afgift og tillægsafgiften på affaldsvarmeafgiften:Reduktion % = (nmålt/85 % -1) x F, hvor nmåltbestemmes efter nedenfor viste model,og F er en faktor, der er fastsat, så forslaget er afgiftsneutral.Nmålt= (MWh,el brutto/3,6+GJ varme, solgt)/(Vrøggas, våd, måltx(21 -% O2)/(21-0)x(1-% H2O/100)/260)MWh, el Bruttoer den målte elproduktion,GJ varme, solgter målte mængde var-me solgt,Vrøggaser den målte mængde røggas,% O2er målte ilt indhold i røggassenog% H2Oer det målte vandindhold i røggassen.]Efteraffald danmarksopfattelse vil denne måde at beregne afgiftslempelsen på giveet incitament til, at anlæggene bliver mere energieffektive. Modellen sikrer såledesen direkte og adækvat sammenhæng mellem effektivitet og økonomisk honorering.Principielt vil modellen betyde at der betales afgift af energiindholdet i affaldet somved anvendelse af andre brændsler.Tilbagebetaling af affaldsafgiftEfter høringen eraffald danmarkdesuden blevet opmærksom på enkelte øvrige ef-fekter af afgiftsomlægningen:Ved forbrænding af affald produceres forbrændingsslagge.Visse forbrændingsanlægkan efter, at L 126 er trådt i kraft, få problemer med at få affaldsafgiften tilbage forden slagge, der produceres ved forbrænding under de nuværende afgiftsregler. Eftergældende regler betales 330 kr. pr. ton affald, der brændes. Når slaggen fraføres for-brændingsanlægget, får anlægget 330 kr. pr. ton slagge, idet slaggen føres til genan-vendelse, og der ikke betales afgift af affald, der genanvendes.Mange forbrændingsanlæg frafører slagge løbende og for disse anlæg er der ingenovergangsproblemer. Men nogle anlæg frafører ikke slagge. Slagen modnes på an-lægget. Sådanne anlæg kan komme i den situation, at de ved ikrafttræden af L 126har en større mængde slagge produceret efter de nuværende regler liggende på deresanlæg. Da slaggen ikke er fraført anlæggene, har disse anlæg ikke fået tilbagebetaltaffaldsforbrændingsafgifte. Somaffald danmarklæser L 126 giver de nye regler ikkemulighed for, at der efter de nye regler kan betales afgift tilbage for slagge, der erproduceret før de nye regler trådte i kraft.
Præcisering af hvilken varme, der betales afgift afEnkelte forbrændingsanlæg overvejer at sende damp til et nærved liggende kraftværkmed henblik på at anvende dampen til at få produceret el ved en højere elvirknings-grad.
Side 2 af 3
Efteraffald danmarksopfattelse bør det i lovforslaget sikres, at der ikke betales af-faldsvarmeafgift af den elektricitet, der produceres på kraftværket, men alene af dendel af dampvarme, der går til rumopvarmning. (Sådanne ”energirigtige” løsninger vilder i modsat fald ikke være interesse for at deltage i.)
RegulerkraftEnkelte affaldsforbrændingsanlæg har en aftale med Energinet DK om, at de ikkeproducerer elektricitet, hvis produktionen af elektricitet på det konkrete tidspunkt errigelig. Aftalen sikrer sådanne anlæg en vis sum penge pr. år. Den højere affaldsvar-meafgift, som indføres med de foreslåede regler, kan betyde, at anlæg opsiger sådan-ne aftaler.
Yderligere bemærkningerDet er vanskeligt at vurdere, om omlægningen rent faktisk er provenuneutral, som dethævdes i lovforslaget.affald danmarkhar bedt en konsulent regne på, om omlægnin-gen er provenuneutral, og vi forbeholder os ret til på et senere tidspunkt at rette hen-vendelse til udvalget, hvis resultatet viser sig ikke at støtte denne påstand.Det er endvidere vanskeligt at vurdere samtlige konsekvenser af ændringerne i punkt12 i § 2 i lovforslaget (§ 5 i lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v.). Dennebestemmelse er meget kompliceret, bl.a. i kraft af sin længde og detajleringsgrad.Lovbemærkningerne er udbyggede med regneeksempler, hvilket er en stor forbed-ring, mens teksten i øvrigt er desværre stadig forholdsvis begrænset.
Med venlig hilsen
Leif MortensenSekretariatschefaffald danmark
Side 3 af 3