Udvalget vedrørende Grønlandske Forhold 2008-09
L 131 Bilag 1
Offentligt
22. januar 2009J.nr. 07-231-1
Høringsnotatom forslag til lov om visse personalemæssige spørgs-mål i forbindelse med Grønlands Selvstyres overtagelseaf sagsområder1. IndledningFinansministeriet, Personalestyrelsen, sendte den 20. oktober 2008 et ud-kast til lov om visse personalemæssige spørgsmål i forbindelse med Grøn-lands Selvstyres overtagelse af sagsområder i høring hos Grønlandshjemmestyre, Færøernes landsstyre, Højesteret, Præsidenten for ØstreLandsret, Præsidenten for Vestre Landsret, Domstolsstyrelsen, Centralor-ganisationernes Fællesudvalg (CFU), Offentligt Ansattes Organisationer(OAO), Stats- og Kommunalt Ansattes Forhandlingsfællesskab (SKAF),Akademikernes Centralorganisation (AC), Den Danske Dommerforeningog Dommerfuldmægtigforeningen.2. De indkomne høringssvarGrønlands hjemmestyre har oplyst, at de ikke har bemærkninger til udka-stet. Præsidenten for Østre Landsret og præsidenten for Vestre Landsrethar oplyst, at de ikke finder anledning til at fremkomme med bemærknin-ger til udkastet.De væsentligste bemærkninger i de indkomne høringssvar refereres neden-for.3. Bemærkninger til lovudkastFinansministeriets bemærkninger til høringssvarene er anført i kursiv.
Dommernes forhold
Domstolsstyrelsen bemærker, at landsdommeren, der er udnævnt vedGrønlands Landsret, efter grundlovens § 64, 2. pkt., kun kan afskedigesadministrativt eller forflyttes mod sit ønske i de tilfælde, hvor en omord-ning af domstolene finder sted. Dog kan en dommer efter bestemmelsens3. pkt. under visse betingelser afskediges administrativt, hvis den pågæl-dende er fyldt 65 år.Domstolsstyrelsen henviser i den forbindelse til, at det giver anledning tilusikkerhed i teorien, om en ændring, der kun vedrører en enkelt domstol,vil være en omordning omfattet af grundlovens § 64, 2. pkt.
2
Domstolsstyrelsen bemærker tillige, at der med virkning fra 1. januar 2010oprettes en ny domstol i Grønland, Retten i Grønland, hvor der vil bliveudnævnt en dommer, hvis ansættelsesområde vil være Retten i Grønland.Domstolsstyrelsen har ikke aktuelt vurderet, om en ændring vedrørende todomstole – Grønlands Landsret og Retten i Grønland – vil være en om-ordning omfattet af grundlovens § 64, 2. pkt.Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, har landsdommeren efter de gæl-dende bestemmelser i lov om statens tjenestemænd i Grønland og lov om pension tilstatens tjenestemænd m.v. ikke pligt til at overgå til ansættelse under vedkommendegrønlandske myndighed i forbindelse med Grønlands Selvstyres overtagelse af retsvæse-net. Landsdommeren skal heller ikke have tilbud om at overgå til ansættelse undervedkommende grønlandske myndighed.Dommeren ved Retten i Grønland ventes at blive omfattet af tilsvarende regler, jf. detfremsatte forslag til lov om ændring af lov om statens tjenestemænd i Grønland og lovom pension til statens tjenestemænd m.v. i Grønland (L 121).Domstolsstyrelsen vil tage initiativ til en nærmere vurdering af grundlovens § 64, 2.pkt., hvis det måtte blive aktuelt i forbindelse med behandlingen af konkrete sager.På den baggrund har høringssvaret ikke givet anledning til at ændre lovforslaget.
Dommerfuldmægtigenes forhold
Domstolsstyrelsen bemærker, at overenskomstansatte dommerfuldmægti-ge ved det grønlandske retsvæsen har rigets domstole som ansættelsesom-råde, jf. retsplejeloven for Grønland § 15. Ved selvstyrets overtagelse afretsvæsenet vil dommerfuldmægtige få ændret en meget væsentlig del afansættelsen ved at overgå til et andet ansættelsesområde, hvilket ifølgeDomstolsstyrelsen formentlig vil kunne gøres gældende som en væsentligstillingsændring. Efter samme lovs § 34 er denne medarbejdergruppe om-fattet af ansættelsesværnet i den danske retsplejelovs §§ 54 og 55. Eneventuel ændring af dette vilkår i ansættelsen antages ifølge Domstolssty-relsen ligeledes at kunne gøres gældende som en væsentlig ændring for denenkelte dommerfuldmægtig.Grønlands Selvstyre overtager det ikketjenestemandsansatte personale, som på tids-punktet for selvstyrets overtagelse af et sagsområde gør tjeneste inden for det pågælden-de sagsområde ved en dansk myndighed i Grønland, jf. forslagets § 2, stk. 1. Selvsty-ret sikrer, at de pligter og rettigheder, der følger af virksomhedsoverdragelsesloven fin-der tilsvarende anvendelse ved denne overtagelse. Vedkommende minister kan bestem-me, at § 2, stk. 1 og 2, ikke skal gælde for ansatte i nærmere angivne stillinger, jf. §2, stk. 3. Bestemmelsen tager bl.a. sigte på ansatte i visse stillinger inden for politi ogretsvæsen. Bestemmelsen omfatter ansatte, som af retlige eller andre grunde ikke børpålægges pligt til at forsætte tjenesten under Grønlands Selvstyre.
3
Bestemmelsen i § 2, stk. 3, vil f.eks. kunne anvendes, hvis en ikketjenestemandsansatdommerfuldmægtig af ansættelsesretlige grunde ikke bør pålægges pligt til at fortsættetjenesten under selvstyret.På den baggrund har høringssvaret ikke givet anledning til at ændre lovforslaget.
Tjenestemænds pligt til at overgå til ansættelse under selvstyret
CFU og AC oplyser, at der er en opfattelse af, at tjenestemænd, der eransat efter 1. januar 1976, ikke uden den enkelte tjenestemands accept kanoverføres til ansættelse under Grønlands Selvstyre.CFU og AC forudsætter, at den enkelte tjenestemand kan vælge at opret-hold sit ansættelsesforhold til den danske myndighed.Tjenestemænd, der er ansat eller udnævnt i anden stilling den 1. januar 1976 ellersenere har efter de gældende regler i lov om statens tjenestemænd i Grønland og lov ompension til statens tjenestemænd m.v. i Grønland pligt til at overgå til ansættelse undervedkommende grønlandske myndighed i forbindelse med Grønlands Selvstyres overta-gelse af sagsområder. Disse tjenestemænd kan således ikke vælge at opretholde deresansættelsesforhold til vedkommende danske myndighed. Disse regler gælder ikke fordommere. Der henvises til pkt. 3.1.1. i de almindelige bemærkninger til forslaget.På den baggrund har høringssvaret ikke givet anledning til at ændre lovforslaget.
Ansættelsesvilkår for personale, der overgår til ansættelse under
selvstyret
CFU og AC finder, at der bør optages forhandlinger mellem CFU, Perso-nalestyrelsen og selvstyret om en løngaranti og eventuelle særvilkår for detpersonale, der overgår til ansættelse under selvstyret. Endvidere bør derforetages en afdækning af forskelle mellem tjenestemandsreglerne i statenog i selvstyret.Efter Finansministeriets opfattelse vil det være naturligt, at de relevante myndighederog organisationer drøfter de ansættelsesmæssige spørgsmål, der måtte opstå i forbindelsemed selvstyrets overtagelse af sagsområder. Indholdet og resultatet af sådanne drøftelserbør ikke fastlægges i loven.På den baggrund har høringssvaret ikke givet anledning til at ændre lovforslaget.
Ansatte i visse stillinger
4
CFU og AC fortolker forslagets § 2, stk. 3, sådan, at § 2, stk. 1 og 2, hæn-ger sammen, så stk. 2 ikke kan bringes i anvendelse, uden at stk. 1 ogsåbliver det.Efter forslagets § 2, stk. 1, overtager Grønlands Selvstyre det ikketjenestemandsan-satte personale, som på tidspunktet for selvstyrets overtagelse af et sagsområde gørtjeneste inden for det pågældende sagsområde ved en dansk myndighed i Grønland.Efter forslagets § 2, stk. 2, sikrer selvstyret, at de pligter og rettigheder, der følger afvirksomhedsoverdragelsesloven, finder tilsvarende anvendelse i forbindelse med denneovertagelse. Efter forslagets § 2, stk. 3, kan vedkommende minister efter forhandlingmed selvstyret bestemme, at § 2, stk. 1 og 2, ikke skal gælde for ansatte i nærmereangivne stillinger.Bemyndigelsen i § 2, stk. 3, kan kun bruges til at undtage ansatte i nærmere angivestillinger fra bestemmelserne i § 2, stk. 1 og 2, samtidig. Der er derimod ikke mulig-hed for at undtage de nævnte ansatte fra én af bestemmelserne.På den baggrund har høringssvaret ikke givet anledning til at ændre lovforslaget.
Virksomhedsoverdragelsesloven
Efter forslagets § 2, stk. 2, sikrer Grønlands Selvstyre, at de pligter ogrettigheder, der følger af virksomhedsoverdragelsesloven, finder tilsvaren-de anvendelse i forbindelse med selvstyrets overtagelse af det ikketje-nestemandsansatte personale efter forslagets § 2, stk. 1.Grønlands hjemmestyre har oplyst, at Grønlands Landsting har vedtageten landstingsforordning om arbejdstageres retsstilling ved virksomheds-overdragelse.