Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: 3. april 2009
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 25. marts 2009 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 22 (Ad L 136). Spørgsmålet er stillet efter ønske fra René Skau Björnsson (S).
Â
â€Hvilke administrative besparelser vil en kommune opnÃ¥, hvis borgeren videregiver sit arbejdsgiveransvar til andre?â€
Svar:
Det skal understreges, at hensigten med reglerne om borgerstyret personlig assistance ikke har været at sikre en administrativ besparelse for kommunerne. Hensigten er at give borgere med et omfattende hjælpebehov, mulighed for mere fleksible løsninger, der kan tilpasses den enkelte borgers ønsker og behov.
Lov nr. 549 af 17. juni 2008 og L 136 medfører større ændringer i regelsættet, og der vil derfor i forbindelse med implementeringen af de nye regler være et behov for udvikling af nye beregninger, sagsgange med videre i kommunerne. Disse opgaver anslås at medføre administrative merudgifter for kommunerne, særligt i det første år efter gennemførelsen, idet der forventes at være udviklingsudgifter forbundet med disse opgaver. Kommunerne kompenseres herfor over bloktilskuddet.
Det forventes dog pÃ¥ længere sigt, at gennemførelsen af reglerne om BPA vil medføre flere mere professionelle aktører pÃ¥ omrÃ¥det, der vil kunne varetage en del af den kommunale vejledning og rÃ¥dgivning i forhold til den enkelte borgers drift af disse ordninger. Der kan derfor pÃ¥ sigt være en administrativ besparelse pÃ¥ dette omrÃ¥de i forhold til de borgere, der vælger at overdrage arbejdsgiveransvaret til en forening eller et privat firma.  Â
Den kommende rådgivningsfunktion og de midler, der er afsat til at iværksætte kurser både for nye og eksisterende modtagere af BPA, vil derudover kunne medvirke til en administrativ besparelse for kommunerne på grund af et reduceret behov for rådgivning i forhold til konkrete spørgsmål.
Karen Jespersen