Jeg vil også starte her som med det forrige forslag med at takke ordførerne for den positive modtagelse af forslaget. Det er glædeligt, at der er så bred opbakning til at forenkle reglerne om adgang til at videregive personoplysninger inden for den offentlige forvaltning.
Høringer om lovforslaget har jo også vist, at der er et klart ønske om, at der skal gælde samme adgang til at udveksle personoplysninger, uafhængig af hvilken måde udviklingen sker på, herunder om det sker elektronisk eller manuelt. Det tages der nu hånd om med forslaget.
Jeg vil også godt slå fast, at jeg ikke er enig i den bekymring, som der har været i nogle af høringssvarene i forbindelse med spørgsmålet om adgang til manuelt at videregive personoplysninger af hensyn til den modtagende myndigheds sagsbehandling. Når det gælder dette spørgsmål, er der jo, som vi også har skrevet i lovforslaget, i dag en vis forskel mellem de regler, der findes i forvaltningsloven, og de regler, der følger af persondataloven. Med det her forslag fjerner vi den forskel. Der indføres en ordning, hvorefter der, som udvalget også har anbefalet, kan ske en manuel videregivelse af personoplysninger på områder af samme omfang, som allerede gælder efter persondataloven.
Der er altså tale om, at en ordning, som har været gældende i knap 10 år uden at give anledning til principielle betænkeligheder, for fremtiden også skal gælde for manuel videregivelse. Derfor har jeg svært ved at dele den bekymring, der er udtrykt i nogle af de replikker, der er kommet i forbindelse med betænkningen.
Så har der også i dag været rejst spørgsmål omkring samtykkekravet, bl.a. fra fru Line Barfod. Det er rigtigt, at der i nogle af høringssvarene er givet udtryk for, at de nugældende krav til samtykke efter forvaltningslovens § 28 bør opretholdes. Det er jeg ikke enig i. Fulgte man forslaget, ville det jo betyde, at der fortsat ville gælde forskellige krav til samtykke, afhængigt af om der var tale om manuel eller elektronisk videregivelse af personoplysninger. I så fald vil de eksisterende afgrænsningsproblemer mellem forvaltningsloven og persondataloven, som lovforslaget tilsigter at fjerne, fortsat gøre sig gældende i relation til samtykke. En sådan retstilstand vil efter min opfattelse være uhensigtsmæssig. Da persondatalovens samtykkekrav må anses for fuldt ud betryggende, ser jeg ingen grund til, at vi ikke følger udvalgets anbefaling om at lade persondatalovens krav til samtykke gælde, uanset om der er tale om manuel eller elektronisk videregivelse af personoplysninger.
Jeg vil godt takke for den gode debat. Jeg ser frem til en velvillig behandling af lovforslaget i Retsudvalget, hvor jeg vil lytte til de bemærkninger, der måtte komme, og besvare de spørgsmål, der måtte være. Tak.