Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09, Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
L 150 Bilag 12, L 151 Bilag 12
Offentligt
680867_0001.png
680867_0002.png
680867_0003.png
680867_0004.png
680867_0005.png
DANVADansk Vand- ogSpildevandsforening
Folketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgMiljøminister Troels Lund Poulsen
Skanderborg, den 7. maj 2009sv
L 150 og L151Kommentarer på Miljøministerens svar på DANVA henvendelse – spm. 5Dansk Vand- og Spildevandsforening, DANVA, påskønner det store arbejde, som em-bedsmændene har udført i forhold til udarbejdelse af svar på vort brev af 01.04.2009. Viværdsætter ligeledes, at udvalget bad ministeren og embedsværket om at afsætte tid tildette.Svaret på det brev, det såkaldte spørgsmål 5, giver anledning til dels nogen undren,dels supplerende betragtninger.Vandsektorloven – L150§15 – Kommuners mulighed for at udføre serviceopgaver for vandselskaberVi undrer os over, at det anses som en naturlig konsekvens af adskillelsen mellemmyndighed og drift, at kommunerne ikke kan udføre servicefunktioner. Dette stemmernemlig ikke overens med regelgrundlaget for kommunernes aktivitet i øvrigt.Vi tillader os at foreslå, at ministerens udmelding bliver koordineret med betragtningerfra Indenrigs- og Socialministeriet.Der er således fast praksis i den kommunalretlige regulering for, at kommuner kan udfø-re opgaver for eksempelvis kommunale aktieselskaber til markedspris. Udmeldingen iministerens svar er m.a.o. en indsnævring af kommunalfuldmagten – og vil betyde storeudfordringer samt uhensigtsmæssigheder for de små og mellemstore vandselskaber.Det skal erindres, at det bærende hensyn bag loven er adskillelsen mellem myndighedog drift. Det var/er ikke et ønske om at ”markedsgøre” serviceopgaver som lønadmini-stration, it-support m.m.Inden for el- og varmeområdet kan kommuner også lovligt udføre serviceopgaver. Detligger således forudsætningsvis i bl.a. §8 i Bek. 1297/2008, og i praksis er det er fuldt udlovligt for kommuner at servicere forsyninger, uanset om de er selskabsgjorte eller inte-grerede i forvaltningen.Konsekvensen for vandselskaberne er, at enten skal de selv foretage aktiviteterne, ellerogså skal de betale et firma herfor. Der er særligt ét område, hvor involvering af et privatfirma vil være fordyrende, tidskrævende og indebære en risiko for dårlige data – og deter på IT- og dataområdet. Der er således mange data, som skal udveksles mellemvandselskaber og myndighederne for at lave spildevands- og vandforsyningsplaner, be-skyttelsestiltag og registreringer af driftsoplyser. Der er også diverse indberetninger omVandhusetDanmarksvej 268660 SkanderborgTlf.nr.: 7021 0055Fax: 7021 0056Mail: [email protected]Web: www.danva.dk
Side1 af 5
DANVADansk Vand- ogSpildevandsforening
tæt forbundne emner fra såvel kommuner som vandselskaber til fælles overvågningssy-stemer hos Miljøcentrene.Der er således utrolig megen synergi i forhold til data-siden samt et behov for løbendeopdatering i forhold til flere aspekter, som det vil være yderst problematisk ikke at kunnevaretage i et samarbejde mellem kommune og vandselskab, uden at det skal gå via entredje part.§16 – KassekreditBestemmelsen omhandler muligheden for at give kommunegaranti til selskaberne. I mi-nisterens svar præciseres i den forbindelse også den såkaldte kassekreditregel.Det undrer os, at disse snærende bånd på finansieringssiden skal gælde. Det er nemliget bærende hensyn med Vandsektorlovsarbejdet, at forsyningerne skal rystes – mestmuligt – fri af de kommunale regler og have fokus på driften.Det bør være muligt at have adgang til en kommunegaranti, uden at regelsættet for kas-sekredit følger med som ærtehalm.Vi anmoder om, at Indenrigs- og Socialministeriet sammen med By- og Landskabsmini-steriet foretager en helhedsvurdering med afsæt i sigtet med selskabsgørelsen. Specieltbeder vi Indenrigs- og Socialministeriet vurdere muligheden for at adskille reguleringenom kommunegaranti fra reguleringen om kassekredit.Det er nemlig yderst uhensigtsmæssigt, at vandselskaberne maksimalt kan have enkassekredit lig med 150 kr. pr. indbygger. Der vil tilmed være nogle konkrete udfordrin-ger i forhold til at anvende bestemmelsen: Er der tale om kommunens indbyggere og ik-ke forsyningens forbrugere? Hvad betyder dette, når selskabet indgår i en cashpool/rentenetting?§18 – Bedre rammer for at fremme eksport af dansk know-howVi ved at tilknyttede aktiviteter har politikernes store interesse. Vi ved også, at eksport afdansk know-how er i alles interesse. På denne baggrund tror vi, at udvalget kan støtte,at der skabes hensigtsmæssige rammevilkår for samarbejdet mellem vandselskaber ogprivate virksomheder med henblik på at fremme eksport af dansk know-how inden forvandområdet.I praksis samarbejder vandselskaberne med forskellige private virksomheder afhængigaf emne. Dette hænger sammen med, at de forskellige virksomheder har forskelligekompetencer – og at de forståeligt nok som konkurrenter ikke vil indgå i samme samar-bejdsstruktur.Dette vil i realiteten betyde, at vandselskaberne skal etablere adskillige juridisk adskilteselskaber med en egenkapital på minimum 300.000 kr. (aktieselskaber). Dette er bu-reaukratisk og yderst dyrt – især når samarbejdet blot er af kortere varighed.
VandhusetDanmarksvej 268660 SkanderborgTlf.nr.: 7021 0055Fax: 7021 0056E-Mail: [email protected]Web: www.danva.dk
Side2 af 5
DANVADansk Vand- ogSpildevandsforening
Vi er bekymret for, at det foreslåede krav om, at omsætningsloftet kan forhøjes for sel-skaber, der udfører tilknyttede aktiviteter hvori private partnere deltager, i praksis vilkunne blokere for det øgede offentligt-private samarbejde, der er hensigten med forsla-get.Konkret foreslår vi en lovændring:§ 18, stk. 3, 2. pkt. ændres tilMinisteren kan endvidere fastsætte regler om, at omsætningen i den tilknyttede virk-somhed maksimalt må udgøre et af ministeren fastsat beløb.Ministeren kan i den for-bindelse fastsætte regler om, atmaksimale beløb ikke skal gælde for tilknyttede virk-somheder, hvor en af ministeren fastsat andel af selskabet ejes af private ejere, der ikkesamtidig ejer vandselskaber,eller hvor en af ministeren fastsat andel af omsætningenhidrører fra eksportrelaterede samarbejdsaftaler med selskaber ejet af ejere, der ikkesamtidig ejer vandselskaber. Ministeren kan fastsætte regler om dokumentation ogregnskab vedrørende samarbejdsaftaler.BemærkningerDen foreslåede bestemmelse i stk. 3 indeholder endvidere en bemyndigelse til, at mil-jøministeren kan fastsætte regler om, at beløbsgrænsen, jf. ovenfor, kan være større fortilknyttede virksomheder, hvor en nærmere fastsat andel af selskabet ejes af private eje-re, der ikke samtidig ejer vandselskaber.Tilsvarende kan ministeren fastsætte regler omat beløbsgrænsen kan være større for tilknyttede virksomheder, hvor en nærmere fast-sat andel af omsætningen stammer fra eksportrelaterede samarbejdsaftaler med virk-somheder med private ejere, der ikke samtidig ejer vandselskaber. Ministeren bemyndi-ges til at fastsætte nærmere regler om, hvordan de indgåede samarbejdsaftaler vedr. til-knyttet virksomhed skal dokumenteres, og hvordan der skal føres regnskabsmæssigkontrol med samarbejdsaftalerne.Formålet med bemyndigelserne er at give ministerenmulighed for at udstede regler, der tilskynder vandselskaberne til at arbejde sammenmed private investorer.Dertil kommer ønsket om at fremme eksporten af dansk know-how inden for vandområdet.§19 – Serviceselskabers afregning varierer afhængig af forsyningsartDANVA er uforstående over for, at et serviceselskab i en kommunal holdingstruktur skalafregne til kostpris i forhold til vandselskaberne, mens afregningen til el- og varmesel-skaber skal ske til markedspris.Det er vigtigt at have for øje, at kommuner ikke må udøve erhvervsmæssig aktivitetmhp. at genere et overskud. Men det skal også erindres, at de kommunalretlige reglerkræver, at på de områder hvor kommuner danner selskaber, skal der ske afregning tilmarkedspris.Dette hænger sammen med, at der ikke må ske en fordrejning af konkurrencen, og atkommunerne ikke må overtræde EU-reglerne om statsstøtte.Vi anmoder om, at udmeldingerne genovervejes – gerne under inddragelse af Inden-rigs- og Socialministeriet.VandhusetDanmarksvej 268660 SkanderborgTlf.nr.: 7021 0055Fax: 7021 0056E-Mail: [email protected]Web: www.danva.dk
Side3 af 5
DANVADansk Vand- ogSpildevandsforening
Samleloven – L151A BeskatningVi undrer os meget over de svar, som Skatteministeriet har givet på vore betragtninger iløbet af hele processen. Det er vort indtryk, at Skatteministeriet bevidst har undladt atforholde sig til vore argumenter, da embedsmændene har anset det som deres opgaveat ”forsvare” det politiske ønske fra 2007-forliget om indførelse af skattepligt.Det er dog vores opfattelse, at skattepligt-emnet ikke har været reelt drøftet blandt for-ligskredsen – og slet ikke forud for forliget i 2007.Vi betvivler, at forligskredsen har været opmærksom på, at de almindelige regler forskattepligt vil indebære, at de dele af forsyningsvirksomhedernes takster, som opkræ-ves – ikke til dækning af den løbende drift, men med henblik på opsparing til brug forsenere større renoveringer og nyanlæg – alt andet lige vil blive beskattet med 25 %. Detbetyder så, at de nævnte opsparingsbeløb skal forhøjes med samme procent, for at derer midler til nyanlæg m.m.Vi er ikke enige i, at forsyningerne varetager økonomiske og erhvervsmæssige interes-ser. Som bekendt har f.eks. kommuner ikke mulighed for at drive erhvervsmæssig virk-somhed. Det er således uforståeligt, hvorledes Skatteministeriet kan mene, at forsynin-gerne varetager økonomiske og erhvervsmæssige interesser. De private, almene vand-forsyninger har endvidere som fælles kendetegn, at de ikke udfører økonomisk er-hvervsaktivitet.Det er endvidere ganske uholdbart, at der ved introduktionen af skattepligt for forsynin-ger ikke gives skattemæssige fradrag for henlæggelser til nyrenoveringer og nyanlæg.DANVA er frustreret over, at der ikke kan opnås en saglig dialog, og at Skatteministerietikke giver politikerne et mere reelt billede af situationen.Vore detaljerede bemærkninger har vi udformet i et bilag 1, som vi anmoder ministerenog udvalget om at lade Skatteministeriet kommentere på.B Skattemæssige indgangsværdier ved overgangen til skattepligtenNår vi antager, at der indføres skattepligt efter de almindelige regler for vandselskaber-ne, er det centralt at forstå, at den rimeligt nye §5 i Selskabsskatteloven ikke er operati-onel for vandsektoren. Bestemmelsen ville i øvrigt heller ikke have været brugbar i for-bindelse med selskabsgørelsen af el-selskaberne.Bestemmelsen fastslår, at hovedreglen er, at den skattemæssige indgangsværdi erhandelsværdien; men dette er ikke operationelt, når der ikke består noget effektivt mar-ked eller prissammenligningsgrundlag. Det er vigtigt, at problemet erkendes.Løsningen kunne være en særlig overgangsordning til gavn for såvel SKAT som bran-chen, hvor der ville være et valg mellem anskaffelsessummen og genanskaffelsesvær-VandhusetDanmarksvej 268660 SkanderborgTlf.nr.: 7021 0055Fax: 7021 0056E-Mail: [email protected]Web: www.danva.dk
Side4 af 5
DANVADansk Vand- ogSpildevandsforening
dien. Dette skulle dernæst suppleres med en række standardværdier. Dette ville sikreen overgang til skattepligt baseret på regnskabs- og skattemæssige værdier opgjort ef-ter et ensartet princip og samme skabelon. Se venligst bilag 2.En anden løsning kunne være, at den ”dåbsgave”, som DANVA har diskuteret medKonkurrencestyrelsen, ikke alene skal gælde i relation til de reguleringsmæssige værdi-er, men også i forhold til de skattemæssige værdier. Dette ville betyde, at vandselska-berne kunne få et forhøjet afskrivningsgrundlag, hvilket ville udskyde det tidspunkt, hvorselskaberne skal betale skat af driftsresultatet.Vi beder om, at udvalget og ministeren anmoder Skatteministeriet om at kommentere påde to nævnte løsningsforslag.C Fritagelse for tinglysningsafgiftDANVA påskønner, at de foreslåede regler muliggør, at det blot er det faste beløb på1.400 kr., som skal betales – og ikke 0,6% af ejerskiftesummen. Vi ønsker, at reglenskal have tilbagevirkende kraft – som minimum fra offentliggørelsen af det nationale for-lig af 01.02.2007.Der er nemlig mange kommuner og forsyninger, som har taget afsæt i det nationalpoliti-ske forlig af 01.02.2007 – og de har rent faktisk været med til at drive udviklingen modvedtagelsen af VSL.På forhånd takMed venlig hilsenCarl-Emil Larsen
VandhusetDanmarksvej 268660 SkanderborgTlf.nr.: 7021 0055Fax: 7021 0056E-Mail: [email protected]Web: www.danva.dk
Side5 af 5