Brug Tabulatortasten til at gå til næste felt.

Hvis du ved en fejl bruger <enter> så fortryd med <Ctrl>+z

Hvis du springer et felt over, slettes teksten automatisk.

 
Miljø- og planlægningsudvalget

Folketinget

Christiansborg

1240 København K.

     

Den 24. marts 2009

Sagsnr. 00036414 / Ref. ab/cha

 

Foretræde for Folketingets miljø- og planlægningsudvalg vedr. reformen af vandsektoren. L 150 og L 151.

 


I forbindelse med Folketingets behandling af lovforslag L 150 og L 151 om vandsektorens organisering og økonomiske forhold vil jeg på vegne af Odense Vandselskab anmode om foretræde for udvalget.

 

Overordnet set er Odense Vandselskab meget tilfreds med, at der nu er fremsat lovforslag, således at der er udsigt til at de fremtidige rammer for vandsektoren snart vil blive lagt fast.

 

Som Odense Vandselskab også har redegjort for i forbindelse med vores tidligere høringssvar indeholder lovforslaget nogle rigtigt gode tiltag, som selskabet meget håber, vil blive gennemført. Det gælder kravet om selskabsgørelse, indførelse af benchmarking, etablering af en teknologiudviklingsfond og indførelse af miljø- og energiledelse.

 

Men lovforslagene indeholder også elementer, som synes unødigt restriktive og indfører nyt statsligt bureaukrati i sektoren. Elementer som jeg mener Folketingets miljø- og planlægningsudvalg nøje bør overveje i forbindelse med udvalgets behandling af lovforslagene. Det drejer sig om følgende punkter:

 

1. Prisloftsreguleringen.

For at sikre en effektivisering af vandsektoren etableres - i henhold til det politiske forlig - et statsligt forsyningssekretariat, som skal fastsætte prislofter for alle større forsyninger i vandsektoren.

 

Odense Vandselskab finder, at dette er et helt unødvendigt instrument set i lyset af de effektiviseringer, som branchen indtil nu har opnået på frivillig basis. Det viser resultaterne af de målinger af sektorens effektivitet (benchmarking), som er gennemført i regi af DANVA. Kravet om obligatorisk benchmarking må derfor antages at være tilstrækkeligt redskab til at nå effektiviseringsmålet. 

 

Samtidig medfører etableringen af et statsligt forsyningssekretariat et betydeligt bureaukrati og en detailregulering, som slet ikke harmonerer med den øgede vægt på kommunernes ansvar for - og evne til - at varetage egne opgaver.

 

Odense Vandselskab vil derfor foreslå, at aftalens andre elementer til effektivisering i sektoren (”gulerødderne”) træder i kraft som planlagt, men at prisloftreguleringen (”pisken”) afventer evalueringen i 2013 og anvendes som et yderligere incitament, hvis der ikke på dette tidspunkt er opnået den ønskede effektivisering i branchen.

 

 

2. Tilknyttede aktiviteter.

I bemærkningerne til § 18 i L 150 foreslås grænser for omsætningen for de tilknyttede aktiviteter.

 

De foreslåede omsætningsgrænser kan være passende set i forhold til det danske marked, som er af begrænset størrelse. Det samme forhold gør sig imidlertid ikke gældende internationalt, hvor markedet er langt større og hvor danske virksomheder kun har en lille andel.

 

Samtidig foreslås indført en bemyndigelse til ministeren til at fastsætte regler om, at beløbsgrænserne kan forhøjes, hvis en del af det selskab, der udfører sideordnede aktiviteter, er ejet af private ejere. Det forudsættes altså, at samarbejdet mellem forsyningen og de private virksomheder sker i form af et selskab.

 

Et selskab vil efter Odense Vandselskabs opfattelse være en udmærket konstruktion, hvis der er tale om et længerevarende samarbejde mellem forsyningen og faste, private firmaer. Derimod vil et selskab ikke være velegnet, hvor der er tale om varierende sam-arbejdskonstellationer og opgaver af begrænset varighed, hvilket typisk har været til-fældet for Odense Vandselskabs udenlandske aktiviteter. I disse tilfælde vil et krav om etablering af et selskab være uforholdsmæssigt omkostningskrævende og bureaukratisk.

 

Det vil efter Odense Vandselskabs opfattelse derfor være hensigtsmæssigt, hvis omsætningsgrænserne forhøjes eller fjernes for udenlandske tilknyttede aktiviteter. Samtidig bør kravet om etablering af selskaber som forudsætning samarbejdet med private firmaer udgå. Herved undgås, at der skal etableres en række selskaber for at gennemføre udenlandske aktiviteter med forskellige private aktører. For at sikre et reelt privat engagement kan der i stedet stilles krav om, at der skal være etableret en samarbejdsaftale mellem forsyningen og et eller flere private firmaer.

 

Se vedlagte notat for en uddybning af forslaget.

 

3. Fusion af forsyninger.

Odense Vandselskab har indgået aftale med Nordfyns Kommune om at undersøge mulighederne for at fusionere Odense Vandselskab og Nordfyns Kommunes spildevandsaktiviteter. Det fusionerede selskab skal således varetage spildevandsforsyningen i Odense og Nordfyns Kommuner samt – som hidtil - drikkevandsforsyningen i Odense Kommune. Det er hensigten, at Nordfyns Kommune som medejer indtræder i bestyrelsen for det fusionerede selskab.

 

I forbindelse med det videre arbejde med fusionen er det blevet klart, at de to spildevandsforsyninger har et meget forskelligt udgangspunkt i forhold til ledningsnettets tilstand, behovet for renovering m.v. Dette gør, at det vil være nødvendigt - i det mindste i en overgangsperiode - at operere med to forskellige takstblade på spildevandsområdet: ét takstblad gældende for Odense Kommune og et andet takstblad gældende for Nordfyns Kommune.

 

Forslaget til ændring af lov om betalingsregler for spildevandsanlæg (L151, § 3, nr.17) levner formentlig ikke mulighed for, at et selskab kan have to takstblade for forskellige geografiske områder. Loven forudsætter tilsyneladende et takstblad pr. selskab pr. forsyningsart.

Det er således i forslaget til ny § 3, stk. 1, 3. og 4. pkt. i lov om betalingsregler for spildevandsanlæg anført: ”Den af spildevandsforsyningsselskabet fastsatte kubikmetertakst og eventuelle faste bidrag skal godkendes af kommunalbestyrelsen….”. Takst omtales således i ental, hvilket peger på at det vil være nødvendigt at etablere to spildevandsselskaber for at kunne anvende to takstblade. Dette vil være i klar modstrid med målet for fusionerede selskab, nemlig at der skal være ét selskab, som skal varetage den samlede forsyning på spildevandsområdet i både Odense og Nordfyns Kommuner.

 

Det er i givet fald en meget bureaukratisk model, der dermed foreslås for, hvordan selskaber i vandsektoren kan fusioneres. Etableringen af flere selskaber blot med det formål at kunne operere med flere takstblade virker som unødigt bureaukrati, som kun vil medføre forøgede udgifter for forsyningerne til revisorer og advokater.

 

Et sådant krav virker så meget desto mere urimeligt, når det samtidig erindres, at det er muligt for ét selskab at operere med to takstblade for hhv. vandforsyning og spildevandsforsyning, når blot forsyningsarterne er regnskabsmæssigt adskilt, jf. L 150 § 19, stk. 2. Tilsvarende bør det være muligt for en forsyning at kunne operere med to takstblade for to adskilte forsyningsområder, når blot der sker en regnskabsmæssig adskillelse af aktiviteterne i de to forsyningsområder. Dette bør præciseres i lovtekst og bemærkninger.

 

Jeg ser frem til at kunne redegøre nærmere for disse punkter i forbindelse med et foretræde for Folketingets miljø- og planlægningsudvalg. Jeg vil anmode om at få oplyst, hvornår et foretræde kan finde sted snarest belejligt.

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

 

Anders Bækgaard

Direktør

Tlf. 63 13 23 13

E-mail: [email protected]