Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09, Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
L 150 Bilag 11, L 151 Bilag 11
Offentligt
680447_0001.png
680447_0002.png
680447_0003.png
680447_0004.png
680447_0005.png
680447_0006.png
680447_0007.png
680447_0008.png
Til lovforslag nr.L 150 og L 151
Folketinget 2008-09
Betænkning afgivet af Miljø- og Planlægningsudvalget den 29. april 2009
Betænkningover
I. Forslag til lov om vandsektorens organisering og økonomiske forholdII. Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse, lov omvandforsyning, lov om betalingsregler for spildevandsanlæg m.v. ogforskellige andre love(Konsekvenser af lov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold)[begge af miljøministeren (Troels Lund Poulsen)]
1. ÆndringsforslagDer er stillet 2 ændringsforslag til lovforslag nr. L 150 og 10 ændringsforslag til lovforslag nr. L151. Det Radikale Venstres medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 og miljøministerenændringsforslag nr. 2 til lovforslag nr. L 150. Miljøministeren har stillet ændringsforslag nr. 1-10 tillovforslag nr. L 151.2. UdvalgsarbejdetLovforslagene blev fremsat den 26. februar 2009 og var til 1. behandling den 26. marts 2009.Lovforslagene blev efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø- og Planlægningsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslagene i 5 møder.HøringUdkast til lovforslagene har inden fremsættelsen været sendt i høring, og miljøministeren sendteden 7. juli 2008 disse udkast til udvalget, jf. (folketingsåret 2007-08, 2. samling) MPU alm. del –bilag 484. Den 26. februar 2009 sendte miljøministeren de indkomne høringssvar og et notat heromtil udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:Dansk Miljøteknologi,Dansk Vand- og Spildevandsforening,Foreningen af Vandværker i Danmark ogOdense Vandselskab A/S.Miljøministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
2
DeputationerEndvidere har Dansk Vand- og Spildevandsforening og Odense Vandselskab A/S mundtligt overfor udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget.SpørgsmålUdvalget har stillet 10 spørgsmål til miljøministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva-ret.3. Udtalelse fra miljøministerenMiljøministeren har over for udvalget udtalt følgende i forbindelse med behandling af lovforsla-gene:»Præcisering af § 12 om forbrugerindflydelse i L 150I bemærkningerne til lovforslagets § 12 er anført følgende: »Reglerne vil også kunne indeholdekrav om forbrugerindflydelse. I givet fald vil reglerne blive udformet i lighed med elforsyningslo-vens regler, således at mindst to medlemmer af en bestyrelse skal vælges af vandselskabets forbru-gere enten direkte eller ved et repræsentantskab.«Denne beskrivelse af elforsyningslovens regler er ikke fuldt ud dækkende, da elforsyningslovensregler om forbrugerindflydelse i selskaber, der er ejet af kommuner eller forbrugere, er mere nuan-cerede.Jeg vil derfor præcisere, at det ikke har været hensigten udtømmende at fastlægge den nærmereudnyttelse af bemyndigelsen ved lovforslagets fremsættelse, og at forligskredsen bag vandsektorlo-ven vil blive inddraget ved en eventuel udnyttelse af bemyndigelsen.Præcisering af § 16 om kommunernes garantistillelse i L 150Af bemærkningerne til lovforslagets § 16 fremgår det, at garanti for lån efter lovforslagets § 16 vilvære en disposition, der er omfattet af de kommunale låneregler, idet garantistillelsen vedrører etkommunalt formål. Dette indebærer, at kommunen kun kan stille garanti for lån, som opfylder be-tingelserne for kommunal låntagning med hensyn til lånetyper og løbetider.Indenrigs- og Socialministeriet oplyser præciserende, at vandselskaberne også vil være omfattet afden såkaldte kassekreditregel, der gælder for kommunale fællesskaber, interessentskaber, andelssel-skaber, aktieselskaber, anpartsselskaber og lignende med bestemmende kommunal indflydelse,hvorefter kassekreditten maksimalt må andrage 125 kr. pr. indbygger.I konsekvens af, at vand- og spildevandsforsyninger skal udskilles fra kommunen, vil investe-ringsudgifter på området fremover ikke indgå ved opgørelsen af kommunernes automatiske lånead-gang, idet investeringer i vand- og spildevandsforsyning vil blive afholdt af selskaberne og ikke afkommunen selv. Lånereglerne vil i forlængelse heraf skulle tilpasses, således at vandselskaberneslånoptagelse og kommunale garantier herfor fortsat ikke vil belaste kommunens låneramme.Tilpasningen af de kommunale låneregler vil ske snarest efter vedtagelsen af lovforslaget og indenlovens ikrafttræden den 1. januar 2010.
3
Præcisering af § 19, stk. 3, om kommuners adgang til at deltage i serviceselskaber i fællesskab medandre kommuner i L 150Af bemærkningerne til lovforslagets § 19, stk. 3, fremgår: »Det fastslås i den foreslåede bestem-melse, at servicefunktioner for vandselskaber som hidtil kan varetages i et selvstændigt selskab ikoncernen.«Indenrigs- og Socialministeriet oplyser, at i det omfang spørgsmålet ikke er reguleret i den skrev-ne lovgivning, antages det efter kommunalfuldmagtsreglerne, at en kommune kan deltage i et sel-skab sammen med andre kommuner under forudsætning af, at selskabet alene varetager kommunaleopgaver.Jeg vil derfor præcisere, at den foreslåede bestemmelse i § 19, stk. 3, ikke er til hinder for, at flerekommuner kan etablere et fælles selskab, der udfører servicefunktioner for vandselskaber, der ejesaf de pågældende kommuner.Mindre kommuner vil således også have adgang til at opnå og udnytte synergieffekter ved at pla-cere servicefunktioner i selskaber, der er etableret i fællesskab med en eller flere andre kommuner.Videre er det i lovforslaget forudsat, at kommunerne efter lovens ikrafttræden ikke kan beholdeservicefunktionerne eller dele heraf for vandselskaberne i den kommunale forvaltning som konse-kvens af den foreslåede adskillelse mellem myndigheds- og driftsansvar, jf. lovforslagets § 15, stk.1.Præcisering af § 19, stk. 5, om markedsvilkår og kostpris i L 150Af bemærkningen til § 19, stk. 5, fremgår: »Et serviceselskab i en kommunal koncernstruktur kanalene kræve kostprisen for de serviceydelser, der leveres til forsyningsvirksomhederne i koncernen,jf. herved at det ikke er en kommunal opgave at drive virksomhed med fortjeneste for øje. Det erikke hensigten med den foreslåede bestemmelse i stk. 5 at give serviceselskaber i en kommunalkoncernstruktur hjemmel til at kunne opkræve mere end kostprisen.«Bemærkningen til § 19, stk. 5, anvender begrebet »kostpris«, mens reglerne om fakturering af ser-viceydelser på el- og varmeforsyningsområdet anvender to andre begreber, nemlig »markedsbe-stemte vilkår« og »de faktiske omkostninger«.Jeg vil derfor præcisere, at begrebet »kostpris«, som det er anvendt i bemærkninger til § 19, stk. 5,skal forstås således, at faktureringen fra en servicevirksomhed, der indgår i en kommunal koncern-struktur, skal baseres på en omkostningsdeling efter de enkelte forsyningsarters faktiske forholds-mæssige forbrug. Ved fakturering baseret på deling af faktiske omkostninger, skal disse opgøresefter driftsøkonomiske principper svarende til bestemmelserne i årsregnskabsloven. De fordelteomkostninger kan således indeholde afholdte direkte driftsomkostninger, driftsøkonomiske afskriv-ninger og betalte renter.«4. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af RV) indstiller lovforslagene tilvedtagelsemedde af miljøministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod det af Det Radikale Ven-stre stillede ændringsforslag til lovforslag nr. L 150.Etmindretali udvalget (RV) indstiller lovforslagene tilvedtagelsemed de stillede ændringsfor-slag. Såfremt det under nr. 1 stillede ændringsforslag til lovforslag nr. L 150 ikke vedtages ved 2.behandling, vil mindretallet ved 3. behandling stemme imod lovforslagene.Det Radikale Venstre anbefaler, at det af mindretallet stillede ændringsforslag til L 150 vedtages.Hvis dette ikke sker, vil Det Radikale Venstre indstille lovforslagene til forkastelse ved 3. behand-
4
ling, fordi de helt grundlæggende er overflødige. Lovforslagene vil med stor sikkerhed betyde cen-tralisme og højere vandpriser for forbrugerne. Den nye konstruktion med tvungen selskabsgørelseer så bureaukratisk, at det i sig selv vil fordyre vandprisen, bl.a. på grund af udgifter til det statsligeforsyningssekretariat, udgifter til, at sektoren gøres skattepligtig, og udgifter til at betale statsafgif-ter ved ændringer i ejerstrukturen.Efter alt at dømme vil bureaukratiet endvidere vokse i de kommende år som resultat af lovforsla-gene.Desuden er der med lovforslaget lagt op til en struktur med en mindre klar ansvarsfordeling, idetden hidtidige decentrale, demokratisk styrede vandsektor afløses af en prisloftregulering med etstatsligt embedsapparat som øverste beslutningsmyndighed. Det betyder, at det bliver uklart, hvemder egentlig har ansvaret, og hvem der kan holdes ansvarlig. Hertil kommer, at der er risiko for, atdenne struktur kan medføre en svækkelse af grundvandsbeskyttelsen og i øvrigt give en mindre ef-fektiv drift.En modernisering af vandsektoren kunne være gennemført med ganske små ændringer i form afobligatorisk certificeret energi- og miljøledelse på de større forsyninger. Det ville høste et eventueltbesparelsespotentiale. Kombineret med minimale lovændringer, der tillader vandforsyningerne atinvestere i forskning og udvikling, kunne vandsektoren moderniseres uden brud på den nuværendeog helt grundlæggende demokratiske styringsmodel.Liberal Alliance, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for be-tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgangtil at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.5. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagtilI. Forslag til lov om vandsektorens organisering og økonomiske forholdAf etmindretal(RV):Til kapitel 31)Kapitlet udgår.[De foreslåede regler om prisloftreguleringen udgår]Afmiljøministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 192)Istk. 3indsættes efter »i forhold til opgaver« ordene: »forbundet med affaldshåndtering efterlov om miljøbeskyttelse samt opgaver«.
5
[Præcisering af, at et serviceselskab også kan varetage servicefunktioner for opgaver forbundet medaffaldshåndtering efter miljøbeskyttelsesloven]
BemærkningerTil nr. 1Den foreslåede ændring indebærer, at lovforslagets regler om prisloftreguleringen udgår. Hvisændringsforslaget vedtages ved 2. behandling, vil forslagsstillerne til 3. behandling stille de nød-vendige konsekvensændringsforslag til lovforslag nr. L 150 og L 151.Til nr. 2Det foreslås, at serviceselskabet også vil kunne varetage servicefunktioner for forsyningsvirksom-heder, der løser opgaver forbundet med affaldshåndtering efter miljøbeskyttelsesloven.
ÆndringsforslagtilII. Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse, lov om vandforsyning, lov ombetalingsregler for spildevandsanlæg m.v. og forskellige andre love(Konsekvenser af lov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold)Afmiljøministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 11)Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 30, stk. 1,ændres »§ 32, stk. 4« til: »§ 32, stk. 5«.«[Konsekvensrettelse]2)I den undernr. 6foreslåede affattelse af§ 30, stk. 7,udgår », jf. lovbekendtgørelse nr. 923 af 5.december 1997,«.[Ændring af henvisning til gældende ret]3)Efter nr. 11 indsættes som nyt nummer:»02.I§ 32, stk. 2,der bliver stk. 3, ændres »stk. 4« til: »stk. 5«.«[Konsekvensrettelse]Til § 24)Efter nr. 19 indsættes som nyt nummer:
6
»01.I§ 76, nr. 4,udgår »og 4«.«[Konsekvensrettelse]Til § 35)Efter nr. 12 indsættes som nye numre:»01.I§ 2 a, stk. 6, 6. pkt.,der bliver stk. 7, 6. pkt., ændres »stk. 3« til: »stk. 4«, og i§ 2 a, stk. 6, 7.pkt.,der bliver stk. 7, 7. pkt., ændres »stk. 5« til: »stk. 6«.02.I§ 2 a, stk. 7,der bliver stk. 8, ændres »stk. 6« til: »stk. 7«.«[Konsekvensrettelse]6)Efter nr. 13 indsættes som nyt nummer:»03.I§ 2 a, stk. 9,der bliver stk. 10, ændres »stk. 3« til: »stk. 4«, og to steder ændres »stk. 6« til:»stk. 7«.«[Konsekvensrettelse]7)Efter nr. 16 indsættes som nyt nummer:»04.I§ 3, stk. 1, 2. pkt.,ændres »§ 2 a, stk. 6« til: »§ 2 a, stk. 7«.«[Konsekvensrettelse]8)I den undernr. 27foreslåede ændring af§ 7 b, stk. 1,indsættes før »og«: »og »§ 2 a, stk. 3« til:»§ 2 a, stk. 4«,«.[Konsekvensrettelse]Til § 79)I den undernr. 1foreslåede ændring af§ 37, stk. 2,indsættes i3. pkt.efter »ikke er anvendt«ordene: »eller medfulgt«, og i4. pkt.indsættes efter »er anvendt« ordene: »eller medfulgt«.[Præcisering af, hvornår der kan ske udspaltning uden modregning.]Til § 810)I den undernr. 1forslåede ændring af§ 23 l, stk. 2,indsættes i3. pkt.efter »ikke er anvendt«ordene: »eller medfulgt«, og i4. pkt.indsættes efter »er anvendt« ordene: »eller medfulgt«.[Præcisering af, hvornår der kan ske udspaltning uden modregning.]
BemærkningerTil nr. 1-8Der er tale om redaktionelle ændringer.
7
Til nr. 9Den foreslåede ændring af elforsyningslovens § 37, stk. 2, foreslås præciseret, således at det ud-trykkeligt fremgår, at udspaltningen af vand- og spildevandsforsyningsaktiviteter uden modregningtil virksomheder, som alene omfattes af lov om kommuners afståelse af vandforsyninger og spilde-vandsforsyninger, også er betinget af, at der ikke i nogen af de udspaltede aktiviteter eller virksom-heder er medfulgt midler, herunder aktiver under enhver form, som stammer fra aktiviteter omfattetaf denne lov, lov om varmeforsyning, lov om kommunal fjernkøling eller lov om naturgasforsyning.Ændringsforslaget giver anledning til at bemærke, at det ligeledes vil blive anset for anvendelseeller overførelse af midler, hvis f.eks. ikke alle passiver og gæld, som er naturligt knyttet til de ud-spaltede aktiviteter, overføres sammen med disse.Til nr. 10Den foreslåede ændring af varmeforsyningslovens § 23 l, stk. 2, foreslås præciseret, således, at detudtrykkeligt fremgår, at udspaltningen af vand- og spildevandsforsyningsaktiviteter uden modreg-ning til virksomheder, som alene omfattes af lov om kommuners afståelse af vandforsyninger ogspildevandsforsyninger, også er betinget af, at der ikke i nogen af de udspaltede aktiviteter ellervirksomheder er medfulgt midler, herunder aktiver under enhver form, som stammer fra aktiviteteromfattet af denne lov, lov om elforsyning, lov om kommunal fjernkøling eller lov om naturgasfor-syning.Ændringsforslaget giver anledning til at bemærke, at det ligeledes vil blive anset for anvendelseeller overførelse af midler, hvis f.eks. ikke alle passiver og gæld, som er naturligt knyttet til de ud-spaltede aktiviteter, overføres sammen med disse.
Peter Juel Jensen (V)nfmd.Eyvind Vesselbo (V) Erling Bonnesen (V) Birgitte Josefsen (V)Hans Christian Thoning (V) Jørn Dohrmann (DF) Liselott Blixt (DF)Per Ørum Jørgensen (KF) Knud Kristensen (KF) Torben Hansen (S) Mette Gjerskov (S)Flemming Møller Mortensen (S) Trine Mach (SF) Steen Gade (SF)fmd.Johs. Poulsen (RV)Per Clausen (EL) Juliane Henningsen (IA)Liberal Alliance, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)25Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)211112
8

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 150 og L 151Bilagsnr.123456789TitelHøringssvar og høringsnotat, fra miljøministerenTidsplan for udvalgets behandling af lovforslageneHenvendelse af 24/3-09 fra Odense Vandselskab A/SHenvendelse af 25/3-09 fra Dansk MiljøteknologiHenvendelse af 1/4-09 fra Dansk Vand- og SpildevandsforeningMateriale fra Odense Vandselskab A/S’ foretræde for udvalget 1/4-09Henvendelse af 22/4-09 fra Foreningen af Vandværker i DanmarkÆndringsforslag og betænkningsbidrag fra miljøministeren1. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 150 og L 151Spm.nr.1234TitelSpm. om kommentar til henvendelsen af 24/3-09 fra Odense Vandsel-skab A/S, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 25/3-09 fra Dansk Miljøtek-nologi, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren er indstillet på at ændre »eksportloftet« for vand,til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil udskyde den del af lovforslaget, der vedrørerprisloftet, til 2013 og herefter på baggrund af en evaluering tage stil-ling til, om der eventuelt kan være behov for en justering af reglerne,til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 1/4-09 fra Dansk Vand- ogSpildevandsforening, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til materiale fra Odense Vandselskab A/S, tilmiljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan den politiske aftales formuleringer om, at offent-lighedslovens bestemmelser skal gælde på alle områder, er gennem-ført i lovforslaget, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 22/4-09 fra Foreningen afVandværker i Danmark, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan bemyndigelsen i lovforslagets § 12 (L 150) omregler om forbrugerrettigheder i forbindelse med levering af vandeller afledning af spildevand påtænkes udnyttet, til miljøministeren,og ministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, til miljøministeren, ogministerens svar herpå
567
89
10