Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
L 165 Bilag 5
Offentligt
667280_0001.png
667280_0002.png
Lovforslag L165Som led i gennemførelse af regeringens sygefraværsplan er der fremsat et Lovforslag L165 medændringer til Sygedagpengeloven, Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, Lov om aktivsocialpolitik samt Integrationsloven.En del af L165, nemlig lovforslagets §2, nr. 12 og §3, nr. 2, omhandler brugen af anden aktør ibeskæftigelsesindsatsen. Lovforslaget skal ses i forlængelse af muligheden for at inddrage andenaktør efter beskæftigelseslovgivningen, som trådte i kraft 1. januar 2008.Hovedhensynene bag det politiske ønske om at inddrage andre aktører i beskæftigelsesindsatsen er:at tilbyde alle grupper af ledige en individuel indsatsat fremme den korteste vej til selvforsørgelseat tilføre beskæftigelsesindsatsen en specialiseret indsats over for målgrupper, hvorjobcenteret ikke har den fornødne spidskompetenceI tråd med dette har Gribskov Kommune indrettet sin beskæftigelsesindsats således, at det blivermuligt i maksimalt omfang at inddrage andre aktører.Lov 165 er et stort skridt i retning af øgede muligheder for at inddrage andre aktører i løsning afopgaverne på beskæftigelsesområdet. Imidlertid er det for kommunerne stadig ikke muligt med detfremsatte lovforslag at lægge en række opgaver ud til andre aktører. Kommunerne vil således stadigskulle opretholde en myndighedsenhed, som skal godkende anden aktørs indstillinger. Dettemodarbejder de politiske intentioner og medvirker til at skabe uklare samarbejdsflader, fordyrendebureaukrati med uhensigtsmæssige arbejdsgange og dermed manglende flow i sagsforløbene mv.Det store skridt er taget i lovforslaget i forhold til at lade andre aktører stå for opfølgningsplaner,ressourceprofiler mv. på sygedagpengeområdet. Set i det lys virker det ikke konsekvent, når mindreindgribende myndighedsfunktioner i forhold til kontanthjælpsmodtagere, revalidenter, fleksjobbereog personer på ledighedsydelse stadig skal fastholdes i kommunalt regi.I det følgende beskrives henført til områder hvilke opgaver, som efter vedtagelsen af det fremsattelovforslag ikke vil kunne overlades til andre aktører. Man er opmærksom på, at lovforslaget ikkeindeholder ændringer vedrørende reglerne om fleksjob i beskæftigelsesloven.Myndighedsopgaver - sygedagpengeBehandling af uenighed om hel eller delvis uarbejdsdygtighed mellem borger og andenaktør, jf. Forslag til sygedagpengelovens §19, stk 3Forlængelse af sygedagpenge udover varighed på 52 uger, jf. Forslag tilsygedagpengelovens §19, stk 2Stillingtagen til ydelse for borgeren (Revalidering, ledighedsydelse m.v.), jf. Forslag tilsygedagpengelovens §19, stk 2 samt Forslag til Lov om aktiv socialpolitik §47aBeslutning om ophør af refusion af sygedagpenge til arbejdsgiver, jf. Forslag tilsygedagpengelovens §19, stk 2Aftale med arbejdsgiveren om sygedagpengerefusion i arbejdsgiverperioden, jf.Sygedagpengelovens § 56
Myndighedsopgaver - modtagere af kontanthjælp eller starthjælpForetage rådighedsvurdering for kontanthjælps- og starthjælpsmodtagere, jf. Lov om aktivsocialpolitik §13, stk 4 og 5Udarbejde samlet vurdering i ressourceprofilen for kontanthjælpsmodtagereIndhente lægelige oplysninger for borgere, som modtager kontanthjælp eller starthjælpMyndighedsopgaver - fleksjobRådighedsvurdering for personer på ledighedsydelse og særlig ydelse, Lov om aktivsocialpolitik §74b og §74iUdarbejde samlet vurdering i ressourceprofilen for personer på ledighedsydelse og særligydelse, jf. Lov om aktiv socialpolitik §74a og §74iIndhente lægelige oplysninger for borgere på ledighedsydelse samt personer i fleksjobMyndighedsopgaver genereltHenvisning af borgeren til anden aktør, jf. Bekendtgørelse nr. 1150 om andre aktører mfl.§2, stk 3Beslutning om følger af borgerens manglende medvirken og eventuelle følger for ydelsen,som borgeren modtager, jf. fx Forslag til sygedagpengelovens §19, stk 2Træffe afgørelse efter indstilling fra anden aktør i forhold til befordringsgodtgørelse, jfr.Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 82Træffe afgørelse efter indstilling fra anden aktør i forhold til beskæftigelsesgodtgørelse i.h.t.Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 83Stillingtagen til ydelse skal over myndighedenFritagelse for rådighed for både kontanthjælps- og starthjælpsmodtagere samt personer påledighedsydelse og særlig ydelse, jf. Lov om aktiv socialpolitik §13, stk 4 og 5 samt §74b,stk. 2 og §74i Indstilling til førtidspension uanset forsørgeslesgrundlag, jf. Pensionslovens§18Borgeren har i videre omfang klageadgang ift. anden aktørs beslutninger om myndighedsudøvelsenend afgørelser om myndighedsudøvelser truffet af kommunen. Endvidere påhviler ansvaret forbeskæftigelsesindsatsen fuldt ud kommunen, selvom udførelsen er udlagt til anden aktør. Dettegælder også myndighedsopgaverne.På den baggrund finder Gribskov Kommune det helt ubetænkeligt at overlade de sidstemyndighedsopgaver i beskæftigelseslovgivningen til anden aktør.
Med venlig hilsen
Claus ThykjærVicekommunaldirektørGribskov Kommune