Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2008-09
L 174 Bilag 5
Offentligt
680021_0001.png
680021_0002.png
680021_0003.png
Ændringsforslagtil
forslag til lov om ændring af udlændingeloven(Skærpelse af udvisningsreglerne og reglerne om indrejseforbud, udelukkelse m.v.af udlændinge opført på FN’s og EU’s sanktionslister m.v.)[af integrationsministeren (Birthe Rønn Hornbech)]:
Af integrationsministeren:
Til § 1
1)Nr. 8 affattes således:”8. I§ 22, nr. 6,indsættes efter ”§123”: ”, § 136”, efter ”§ 193, stk. 1” indsættes: ”, § 208, stk. 1”,og efter ”§ 237” indsættes: ”, § 244”.”[Udvisning for overtrædelse af straffelovens § 208, stk. 1 (Bigami)]
BemærkningerTil nr. 1Det er regeringens opfattelse, at bigami strider mod grundlæggende normer om frihed og lige-behandling.Regeringen finder det uacceptabelt, at kvinder undertrykkes i ægteskabsforhold, og at der ermænd, der indgår ægteskab med flere kvinder, uanset at dette er strafbart i Danmark. Tilsva-rende gælder naturligvis i tilfælde, hvor en kvinde indgår ægteskab med flere mænd, eller hvorder er tale om flere partnere af samme køn.Ad nr. 1Idømmes en udlænding ubetinget fængsel for bigami, bør der derfor være en udvidet adgang tilat udvise udlændingen af landet. Dette bør også gælde for en udlænding, der efter bestemmel-sen i straffelovens § 23 dømmes for medvirken hertil, f.eks. et familiemedlem eller en personmed opholdstilladelse som religiøs forkynder, der dømmes for ved udøvelse af sin vielseskom-petence at have medvirket til overtrædelse af straffelovens § 208, stk. 1.Det kan i den forbindelse oplyses, at der fra 2002 til og med 2008 var 33 anmeldelser til politietfor overtrædelse af straffelovens § 208 om bigami.
Fra 2002 til og med 2006 blev der truffet 31 afgørelser vedrørende overtrædelse af straffelo-vens § 208. Heraf indebar 15 afgørelser afsigelse af fældende dom, vedtagelse af bøder ellertiltalefrafald, og i 11 af disse afgørelser var den tiltalte ikke registreret som dansk statsborger.Det foreslås således ved ændringsforslagets § 1, nr. 1, at lovforslagets § 1, nr. 8, udover athenvise til straffelovens §§ 136 og 244 også henviser til straffelovens § 208, stk. 1, der indsæt-tes i udlændingelovens§ 22, nr. 6.Den foreslåede indsættelse af straffelovens § 208, stk. 1, i udlændingelovens § 22, nr. 6, inde-bærer en udvidet adgang til at udvise udlændinge, der idømmes ubetinget frihedsstraf for at ha-ve indgået ægteskab eller have ladet sit partnerskab registrere, og som i forvejen er gift eller erpart i et registreret partnerskab. Dette gælder uanset frihedsstraffens længde og varigheden afden pågældendes ophold i Danmark.Efter straffelovens § 208, stk. 1, straffes den, der indgår ægteskab eller lader sit partnerskabregistrere, og som i forvejen er gift eller er part i et registreret partnerskab, med fængsel indtil 3år eller, hvis den anden person har været uvidende om det bestående ægteskab eller registre-rede partnerskab, med fængsel indtil 6 år. Begås handlingen af grov uagtsomhed, er straffenfængsel indtil 1 år, jf. straffelovens § 208, stk. 2.Efter straffelovens § 208, stk. 3, straffes den, som uden selv at være gift eller være part i et re-gistreret partnerskab indgår ægteskab eller registreret partnerskab med en person, der alleredeer gift eller er part i et registreret partnerskab, med fængsel indtil 1 år.Den udvidede udvisningsadgang omfatter ikke tilfælde, hvor overtrædelsen sker ved grov uagt-somhed, jf. straffelovens § 208, stk. 2. Den udvidede udvisningsadgang omfatter heller ikke denaf parterne, somuden selv at være gift eller registreretindgår ægteskab eller registreretpartnerskab med en allerede gift eller registreret partner, jf. straffelovens § 208, stk. 3.En udlænding vil i dag kunne udvises af landet ved dom for overtrædelse af bigamibestemmel-sen i straffelovens § 208, hvis kravene i udlændingelovens §§ 22-24 til længden af den idømtefrihedsstraf og varigheden af opholdet i Danmark er opfyldt.Det indebærer, at udlændinge, der har haft lovligt ophold her i landet i de sidste 5 år eller min-dre, vil kunne udvises, hvis de idømmes en betinget eller ubetinget frihedsstraf for overtrædelseaf straffelovens § 208, jf. udlændingelovens § 24, nr. 2. Det gælder også religiøse forkynderemed opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 f.Udlændinge, der har opholdt sig i mere end de sidste 5 år i Danmark, vil normalt kun kunne ud-vises efter de gældende regler, hvis de idømmes ubetinget straf af mindst 2 års fængsel forovertrædelse af straffelovens § 208, jf. udlændingelovens § 23.Udlændinge, der har opholdt sig mere end de sidste 9 år (8 år for flygtninge) i Danmark, vilnormalt kun kunne udvises efter de gældende regler, hvis de idømmes ubetinget straf af mindst4 års fængsel, jf. udlændingelovens § 22, nr. 1.I lovforslagets § 1, nr. 5 og nr. 12 foreslås disse krav til længden af frihedsstraffen ændret tilhenholdsvis 1 år og 3 år.
Forslaget vil navnlig indebære en udvidet adgang til at udvise udlændinge, der har opholdt siglovligt her i landet i mere end de sidste 5 år.En udlænding, der har opholdstilladelse her i landet som religiøs forkynder efter udlændingelo-vens § 9 f, og som af justitsministeren er bemyndiget til at foretage vielser, kan således udvisesefter forslaget, hvis den pågældende ved udøvelse af sin vielsesbemyndigelse medvirker til enovertrædelse af straffelovens § 208, stk. 1, jf. straffelovens § 23, og idømmes ubetinget friheds-straf herfor. Dette gælder uanset varigheden af opholdet i Danmark og frihedsstraffens længde.Andre udlændinge, f.eks. et familiemedlem, der efter bestemmelsen i straffelovens § 23 døm-mes for medvirken til overtrædelse af straffelovens § 208, stk. 1, vil ligeledes kunne udvises ef-ter forslaget.Det følger af den gældende bestemmelse i udlændingelovens § 26, stk. 2, at hensynene, der ernævnt i udlændingelovens § 26, stk. 1, skal tale afgørende imod udvisning, for at udvisning ikkeskal finde sted. Dette vil være tilfældet, hvis udvisning strider mod internationale forpligtelser, jf.bl.a. Den Europæiske Menneskerettighedskonvention. Endvidere finder det almindelige propor-tionalitetsprincip anvendelse.Den konkrete vurdering af, om der i de enkelte tilfælde skal ske udvisning efter udlændingelo-vens § 22, nr. 6, for overtrædelse af straffelovens § 208, stk. 1, vil skulle foretages af domstole-ne. Det gælder også vurderingen efter artikel 8 i Den Europæiske Menneskerettighedskonventi-on.Udvisning efter udlændingelovens § 22, nr. 6, vil medføre, at udlændingen meddeles indrejse-forbud, og at udlændingen i den periode, indrejseforbuddet gælder, ikke kan meddeles opholds-tilladelse, medmindre særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed, taler derfor, jf. ud-lændingelovens § 10, stk. 3. I dag vil udvisning efter udlændingelovens § 22, nr. 6, medføre etindrejseforbud på mindst 5 år, jf. udlændingelovens § 32, stk. 3. I lovforslagets § 1, nr. 21, fore-slås det, at længden af indrejseforbuddet hæves til 6 år.Det kan i øvrigt oplyses, at en vielsesbemyndigelse vil kunne tilbagetages administrativt, hvisden misbruges.I tilfælde hvor der rejses tiltale mod en religiøs forkynder for at have medvirket til overtrædelseaf straffelovens § 208 om bigami, vil anklagemyndigheden efter en konkret vurdering kunnenedlægge påstand om, at den pågældende ved dommen frakendes sin vielsesbemyndigelse,hvis det udviste forhold begrunder en nærliggende fare for misbrug af stillingen, jf. straffelovens§ 79.Det afhænger af rettens konkrete vurdering af den enkelte sag, om betingelserne for en sådanrettighedsfrakendelse er opfyldt.De økonomiske konsekvenser på Integrationsministeriets og Justitsministeriets område, der erforbundet med forslaget, forventes at kunne afholdes inden for de eksisterende rammer.