Uddannelsesudvalget 2008-09
L 186 Bilag 1
Offentligt
668946_0001.png
668946_0002.png
Bent LarsenDoorn Allé 222791 DragørTel: +45 32821202Fax: +45 3282 1201Bil: +45 2399 0302
Folketinget – medlemmer af uddannelsesudvalget
Dragør den 5. april, 2009
Hvad sker der med forældreindflydelsen i folkeskolen?Undervisningsministeriet har fremlagt et lovforslag som i den grad vil svække forældrenesindflydelse i folkeskolen. Forslaget vil fratage forældre og elever retssikkerhed når det gælderskolelederens beslutninger vedrørende den enkelte elev og ikke mindst svækkeskolebestyrelsens mulighed for at føre tilsyn med skolen. Målet er selvfølgelig at styrkeskoleledelsen – hvilket jeg da også synes er fint. Styrkelse af skoleledelsen skal være påkompetence og tydelighed som leder og ikke ved at give mulighed for at beslutninger kantræffes hen over hovedet på enkeltforældre og skolebestyrelser.I folkeskoleloven hedder det i formålsparagraffen at”Folkeskolen skal i samarbejde medforældrene….”.Den helt centrale rolle som forældrene er tiltænkt i den danske skolemodelvil klart blive svækket. Det er et tilbageskridt jeg som skolebestyrelsesformand vil advareimod.Succeshistorier fra skoler der har skabt resultater eller har vendt en dårlig udvikling er næstenaltid beretninger om forældreinddragelse – og alle er enige om, at forældrene er en vældigressource. En ressource der står til rådighed, hvor vi er klar til at give støtte og bakke op – hvisman vel at mærke vil tage imod os. Hvis man stadig ønsker at have en aktiv forældre kreds iden danske folkeskole, er det magtpåliggende at man ikke stækker skolebestyrelsernesindflydelse eller svækker forældrenes retsstilling.Lovforslaget er stort og rummer mange ændringer – nogle er gode andre er mindrehensigtsmæssige – der er dog specielt områder hvor jeg som skolebestyrelsesformand kanføle mig rigtig bekymret:Forældre skal ikke samtykke hvis en elev skal rykkes op eller ned-Jeg finder det særdeles betænkeligt at man tilsidesætter ankemuligheden. Hverkenforældre eller skoleledelse er ufejlbarlige – det er vigtigt at man kan prøve en sagved en uvildig højere instans. Det er et almindeligt retsprincip, at beslutninger der harindgribende betydning for den enkeltes liv, kan ankes til en højre instans. Forældreneer dem der har den største kontakt med barnet og bør dermed også have envæsentlig indflydelse på beslutninger af denne karakter der kan få vidtrækkendekonsekvenser for barnetForældre kan ikke klage hvis skoleledelsen som straf ønsker at flytte barnet til enanden skole- som tidligere nævnt, er det vigtigt at man har en uvildig instans atprøve en sag ved.
kommentar til uddannelsesudvalget omm ændringer til folkeskoleloven / 06-04-09 00:30 / Navn / bøl

Side 1/ 2

Skolebestyrelsen skal ikke føre tilsyn med personale- og elevsager på skolen-en vigtig del af skolebestyrelsens arbejde er, at føre tilsyn med skolen i en bredforstand. Hvis skolebestyrelserne afskæres fra at rejse tilsynssager, som involvererkonkrete personers forhold, så afskæres skolebestyrelserne i praksis fra næsten enhverform for tilsyn med skolens virksomhed. Der findes i en lang række sager eksemplerpå skolebestyrelser har taget konkrete sager op vedrørende enkeltpersoner medskoleledelsen/forvaltningen. Det har ofte ført til at skoleledelsen/forvaltningen entener blevet opmærksom på sagen eller har kunnet belyse sagen fra andre vinkler såman har sikret et bedre beslutningsgrundlag.Skolebestyrelsen afskæres fra at udtale sig til kommunalbestyrelsen om sager der ikkesnævert vedrører skolebestyrelsens arbejdeDels vil det betyde en svækkelse af den folkelige indflydelse på folkeskolens drift, delsen klar forringelse af kommunalbestyrelsens muligheder for at blive opmærksommepå uhensigtsmæssige forhold på den enkelte skole.I bemærkningerne til lovforslaget skrives der at man ikke her tilsigter enrealitetsændring, men blot en præcisering af loven. Jeg kan frygte at nogleskoleledere eller kommunale embedsmænd vil benytte bestemmelsen til at afskærehenvendelser til kommunalbestyrelsen med henvisning til at henvendelsen ikkevedrører skolens virksomhed.
Jeg håber, at jeg her har givet dig stof til eftertanke og refleksion. Jeg håber også at du vilvære med til at rette op på de uhensigtsmæssigheder der er foreslået i lovændringerne.Der er ikke tvivl om at jeg som skolebestyrelsesformand ser positivt på en styrkelse af skolensledelse, det skal bare ikke foregå ved at man reducerer de øvrige parters indflydelsessfære.Vi har i Danmark en meget flot formuleret lovgivning omkring vores folkeskole. ”Folkeskolenskal i samarbejde med forældrene…..” En formulering der ligger op ansvarlighed,fællesskab og partnerskab for at få det bedste resultat for vores børn af voresuddannelsespolitik.Det kan ikke være meningen, at vi ønsker at svække elevers og forældres retsstilling og denfolkelige indflydelse på vores uddannelsessystem på et tidspunkt hvor al forskning peger påat det er så fantastisk vigtigt, at det gode samarbejde mellem elever, lærerer og hjemfungerer til gavn for elevernes læringsresultater. Svækker vi samarbejdet vil det alt andet ligeføre til dårligere resultater for eleverne i den danske folkeskole.Med venlig hilsen
Bent Ørnbøl LarsenSkolebestyrelsesformand Skelgårdsskolen, Tårnby
kommentar til uddannelsesudvalget omm ændringer til folkeskoleloven / 06-04-09 00:30 / Navn / bøl

Side 2/ 2