Høringssvar.
Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen (Præcisering af ansvarsforholdene i
folkeskolen mv.)
Retssikkerheden og forældreindflydelsen indskrænkes - med store konsekvenser for elever
med udviklingsforstyrrelser.
Det nye forslag til ændring af folkeskoleloven vil betyde store indskrænkninger i forældrenes ogelevernes retssikkerhed og i skolebestyrelsens indflydelse på skolen:Skolelederens magt bliver styrket.
Skolelederen får fremover magt til at beslutte, at en elev skal gå en klasse om eller springe en klasseover, også selvom forældrene er uenige i beslutningen. Skolelederen vil også kunne flytte eleven fraen skole til en anden uden, at forældrene kan anke beslutningen til kommunalbestyrelsen, ligesomskolelederen også får beføjelser til at træffe andre beslutninger vedrørende den enkelte elev.BemærkningerElever med ikke diagnosticerede udviklingsforstyrrelser og sågar også med diagnoser, tolkes oftehelt forkert af skolemiljøet. Når eleven fremstår urolig, forstyrrer, afbryder, svarer igen, ikke følgeropfordringer og krav etc. tolkes det i undervisningsregi ofte som, at eleven har adfærdsproblemerog mangler grænser, og pædagogikken indrettes så herefter. Når skolens pædagogiske udgangs-punkt er fejlagtigt, har det indgribende negative følger for eleven og elevens forældre. Denfejlagtige pædagogik kan både udvikle og forstærke den belastende adfærd.Ovenstående elever kan være en pestilens pga. af deres uregerlige adfærd, men adfærden er ikke enprovokation men en reaktion på, at skolemiljøet ikke har forstået dem og deres behov. Eleverne kanikke selv tilstrækkeligt udtrykke deres problemer og behov, og forældrene er derfor deres bams/denunges forlængede arm. For forældrene er det ofte en daglig kamp at få videregivet deres viden ombarnet og øge omgivelsernes forståelse af den anderledes elev. Skolen er nødt til at lytte til, hvadforældrene siger for at få forstået eleven korrekt og kunne gøre det rigtige omkring eleven. Detgælder i mange forhold omkring eleven og også i forhold til klasseplacering og skoleplacering.Denne rolle afskæres forældrene fuldstændig fra i det nye lovforslag - og hvis skolelederen tagerLANDSFORENINGEN AUTISMEHerlev Hovedgade 199, 2730 Herlev, Tlf. 70 25 30 65, Fax 70 25 30 70, E-mail: [email protected]