Uddannelsesudvalget 2008-09
L 186 Bilag 2
Offentligt
674268_0001.png
674268_0002.png
AUTISMUddannelsesudvalgetFolketingetChristiansborg1240 København K.
ANDSFORbNINGhN
23. april 2009

Høringssvar.

Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen (Præcisering af ansvarsforholdene i

folkeskolen mv.)

Retssikkerheden og forældreindflydelsen indskrænkes - med store konsekvenser for elever

med udviklingsforstyrrelser.

Det nye forslag til ændring af folkeskoleloven vil betyde store indskrænkninger i forældrenes ogelevernes retssikkerhed og i skolebestyrelsens indflydelse på skolen:

Skolelederens magt bliver styrket.

Skolelederen får fremover magt til at beslutte, at en elev skal gå en klasse om eller springe en klasseover, også selvom forældrene er uenige i beslutningen. Skolelederen vil også kunne flytte eleven fraen skole til en anden uden, at forældrene kan anke beslutningen til kommunalbestyrelsen, ligesomskolelederen også får beføjelser til at træffe andre beslutninger vedrørende den enkelte elev.BemærkningerElever med ikke diagnosticerede udviklingsforstyrrelser og sågar også med diagnoser, tolkes oftehelt forkert af skolemiljøet. Når eleven fremstår urolig, forstyrrer, afbryder, svarer igen, ikke følgeropfordringer og krav etc. tolkes det i undervisningsregi ofte som, at eleven har adfærdsproblemerog mangler grænser, og pædagogikken indrettes så herefter. Når skolens pædagogiske udgangs-punkt er fejlagtigt, har det indgribende negative følger for eleven og elevens forældre. Denfejlagtige pædagogik kan både udvikle og forstærke den belastende adfærd.Ovenstående elever kan være en pestilens pga. af deres uregerlige adfærd, men adfærden er ikke enprovokation men en reaktion på, at skolemiljøet ikke har forstået dem og deres behov. Eleverne kanikke selv tilstrækkeligt udtrykke deres problemer og behov, og forældrene er derfor deres bams/denunges forlængede arm. For forældrene er det ofte en daglig kamp at få videregivet deres viden ombarnet og øge omgivelsernes forståelse af den anderledes elev. Skolen er nødt til at lytte til, hvadforældrene siger for at få forstået eleven korrekt og kunne gøre det rigtige omkring eleven. Detgælder i mange forhold omkring eleven og også i forhold til klasseplacering og skoleplacering.Denne rolle afskæres forældrene fuldstændig fra i det nye lovforslag - og hvis skolelederen tagerLANDSFORENINGEN AUTISMEHerlev Hovedgade 199, 2730 Herlev, Tlf. 70 25 30 65, Fax 70 25 30 70, E-mail: [email protected]
fejl, hvad vedkommende meget let kan gøre med en elev med en gennemgribende udviklings-forstyrrelse, er der ingen mulighed for at få omgjort fejlen. Retssikkerheden er sat ud afspil.Lovbestemmelsen er en katastrofe for elever, som "falder" uden for rammerne. Eleven og elevensforældre kan nemt opfattes forkert og som besværlige og blive kastebolde i systemet med storhåbløshed og magtesløshed til følge.Det er et almindeligt dansk retsprincip, at beslutninger, der har indgribende betydning for denenkeltes liv, kan ankes til en højere instans. Landsforeningen Autisme må på det kraftigste henstilletil, at dette retsprincip også efterleves i folkeskolelovgivningen og at bestemmelsen fjernes.

Skolebestyrelsens tilsyn med skolen svækkes.

I dag kan skolebestyrelsen føre tilsyn med hele skolens virksomhed uden nogen form forbegrænsning, men forslaget vil fjerne personalesager og elevsager fra dette tilsyn. Skolebestyrelsenvil i det nye forslag også blive afskåret fra at udtale sig til kommunalbestyrelsen om sager, der ikkesnævert vedrører skolebestyrelsens arbejde.BemærkningerLandsforeningen Autisme forstår ikke, hvorfor skoleledernes position skal styrkes på bekostning afskolebestyrelsen. Ændringen kan i yderste konsekvens blive brugt til en voldsom indskrænkning afforældrenes medleven i skolens hverdag. Det er en underminering af forældresamarbejdet.Det er muligt, at skoleområdet mangler stærke, kompetente og synlige skoleledere, men dygtigeledere bygger på samarbejde og ikke magt. Den gode skole skaber resultater ved, at skolelederen ogskolebestyrelsen arbejder som et team og får det bedste ud af hinandens ressourcer.Ovenstående bestemmelser svækker endvidere kommunens mulighed for at følge med i, hvad derforegår på skolen. Når skolebestyrelsen ikke må føre tilsyn med eller udtale sig om sager, dervedrører enkeltpersoner, så er der en betydelig risiko for, at betænkelige forhold først alt for sentbliver kendt af kommunalbestyrelsen. Her vil Landsforeningen Autismes målgruppe klart indgåunder den kategori, som vil blive betegnet enkeltsager, så Autismeforeningens målgruppe rammespå alle måder af det fremsatte lovforslag.
Med venlig hilsen
Morten CarlssonLandsformand