Kommunaludvalget 2008-09
L 189 Bilag 3
Offentligt
672026_0001.png
Hvorfor en finansieringsomlægning?
• Pr. 1. august 2009 overgår ansvaret for indsatsen fra
staten til kommunerne
• Pr. 1. januar 2010 overgår finansieringsansvaret fra
staten til kommunerne
• Det er et sundt princip, at med ansvaret for indsatsen
følger også ansvaret for pengene
Finansieringsomlægning
1
L 189 - 2008-09 - Bilag 3: Møde den 16. april 2009, plancher om finansieringsomlægning.
672026_0002.png
Hensyn bag finansieringsmodellen
• Skal give kommunerne incitamenter til at få ledige i
arbejde
• Må ikke skabe usikkerhed om den økonomiske
bæredygtighed i kommunerne
• Den valgte model ligger i starten hovedhensynet på
bæredygtighed, men gradvist forøges incitamenterne
Finansieringsomlægning
2
L 189 - 2008-09 - Bilag 3: Møde den 16. april 2009, plancher om finansieringsomlægning.
672026_0003.png
Principperne i den foreslåede model
• Kommunerne kompenseres samlet set for alle udgifter
vedr. beskæftigelse med budgetgaranti
• Finansieringsmodellen handler om, hvordan den
samlede kompensation fordeles mellem kommunerne
• 2/3-dele af udgifterne refunderes direkte via særligt høje
refusionssatser
• Resten fordeles gennem en særlig tilskudsmodel, der
tager hensyn til at udgifterne er konjunkturfølsomme og
at ledigheden er skævt fordelt
Finansieringsomlægning
3
L 189 - 2008-09 - Bilag 3: Møde den 16. april 2009, plancher om finansieringsomlægning.
672026_0004.png
Refusionssystemet
• Højere refusion end andre kommunale ordninger (50/75
mod 35/65)
• Karensperiode med 100 pct. refusion:
– I 2010 de første 18 uger af ledigheden
– Nedtrappes over 4 år til fra 2013 og frem at være 4
uger
– Afskærmer fra starten kommunerne mod udgifterne til
den stigende ledighed
– Sikrer på sigt incitamenter til at gøre en tidlig indsats
Finansieringsomlægning
4
L 189 - 2008-09 - Bilag 3: Møde den 16. april 2009, plancher om finansieringsomlægning.
672026_0005.png
Tilskudssystemet -
overgangsordningen
• Overgangsordningen sikrer, at kommunerne får fuld
kompensation ved overtagelse fra staten
• Kommunens beskæftigelsestilskud baseres i 2010 og
2011 på de seneste kendte oplysninger om kommunens
udgifter (dvs. udgifterne i 2009)
• Tilskuddet reguleres op (eller ned) i forhold til det
seneste ledighedsskøn på landsplan
• Automatisk midtvejs- og efterregulering pba. den
seneste udvikling i ledigheden på landsdelsniveau
Finansieringsomlægning
5
L 189 - 2008-09 - Bilag 3: Møde den 16. april 2009, plancher om finansieringsomlægning.
672026_0006.png
Tilskudssystemet –
det permanente system
• Fra 2012 baseres beskæftigelsestilskuddet på det
efterregulerede tilskud to år tidligere
• Regulering af beskæftigelsestilskuddet sker på baggrund
af den skønnede ledighedsudvikling på landsplan
• Midtvejs- og efterregulering reguleres fortsat på
landsdelsniveau
• I det permanente system sikres yderligere incitamenter
for den enkelte kommune
Finansieringsomlægning
6
L 189 - 2008-09 - Bilag 3: Møde den 16. april 2009, plancher om finansieringsomlægning.
672026_0007.png
Tilskudssystemet –
”Landsdelsprincippet”
• Landsdelsprincippet indebærer, at landsdelen får fuld
kompensation for udgifterne
• Landsdelsprincippet indebærer, at den enkelte kommune
får kompensation, der svarer til ledighedsudviklingen i
landsdelen
• Hvis en kommune har en bedre ledighedsudvikling end
gennemsnittet for landsdelen, så belønnes den (og
omvendt)
Finansieringsomlægning
7
L 189 - 2008-09 - Bilag 3: Møde den 16. april 2009, plancher om finansieringsomlægning.
672026_0008.png
Landsdelene
Finansieringsomlægning
8
L 189 - 2008-09 - Bilag 3: Møde den 16. april 2009, plancher om finansieringsomlægning.
672026_0009.png
Forsikringsordningen
• Hvis ledigheden i en kommune stiger væsentligt mere
end gennemsnittet for landsdelen, ydes der særlig
kompensation
• Hvis fx ledigheden i en kommune stiger med 20 pct.,
mens den i landsdelen kun er steget med 10 pct., får
kommunen fuld kompensation for de 15 pct. (først 10
pct. fra den almindelige ordning og derefter 5 pct. fra
forsikringsordningen)
Finansieringsomlægning
9
L 189 - 2008-09 - Bilag 3: Møde den 16. april 2009, plancher om finansieringsomlægning.
672026_0010.png
Hvilke mål opfylder
finansieringsmodellen
• Kommunernes incitamenter øges i takt med, at
de kan påvirke ledighedsudviklingen
• Hver enkelt kommune sikres fuld kompensation,
når de overtager finansieringsansvaret
• Særligt hensyn til den aktuelt stigende ledighed
(bl.a. lang karensperiode i 2010)
• Særligt hensyn til, at de regionale skævheder ikke
forøges – både på kort og lang sigt gives der fuld
kompensation til de enkelte landsdele
• Hver enkelt kommune sikres, hvis de har markant
højere ledighedsstigning end landsdelen
(forsikringsordningen)
Finansieringsomlægning
10
L 189 - 2008-09 - Bilag 3: Møde den 16. april 2009, plancher om finansieringsomlægning.
672026_0011.png
Evaluering
• Hvordan modellen fra 2012 helt præcist virker for den
enkelte kommune afhænger af ledighedsudviklingen –
og ikke mindst fordelingen af ledigheden
• I 2012 påbegyndes en evaluering af
finansieringsmodellen, herunder i forhold til det generelle
tilskuds- og udligningssystem
Finansieringsomlægning
11