Det Energipolitiske Udvalg 2008-09
L 193 Bilag 1
Offentligt
676140_0001.png
676140_0002.png
676140_0003.png
676140_0004.png
H Ø R I N G S N O T ATOMF O R S L AG T I L L O V O M Æ N D R I N G A F L O V O MF R E M M E AF V E D V AR E N D E E N E R G I
28. april 2009J.nr. 2110/1181-0018Ref. nla/jbeForsyning og vedvarende energi
Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Lokal medinddra-gelse i havvindmøller i forsøgsområder)Udkast til lovforslaget har været sendt i høring med svarfrist den 27. april 2009.Lovforslaget – der er et ændringsforslag til VE-loven - er sendt i høring til en kreds, der sva-rer til den, som blev anvendt ved høringen over selve VE-loven.For ikke at forsinke igangværende projekter har det været nødvendigt at fremsætte forslaget idenne folketingssamling. Af tidsmæssige grunde har lovforslaget derfor været sendt i høringparallelt med fremsættelsen, som fandt sted den 22. april 2009. Lovforslaget er således frem-sat inden udløbet af fristen for høringsrunden, og ændringer i forslaget kan således kun skegennem fremsættelse af ændringsforslag.Lovforslaget har et meget begrænset sigte, idet det alene vedrører lokal inddragelse i hav-vindmøller i forsøgsområder. En stor del af høringsparterne har ikke haft bemærkninger tilforslaget og mange høringsparter har undladt at reagere på lovforslaget.Nedenfor er redegjort for hovedtrækkene i de høringssvar, som indeholder kommentarer tillovforslaget og Energistyrelsens bemærkninger hertil. Det drejer sig om høringssvarene fraDanmarks Vindmølleforening, Vindmølleindustrien, Dansk Energi, Dansk Industri (energi-branchen), GTS - Godkendt Teknologisk Service og Peter Møller Vindmøllerådgivning ApS.1. Generelle bemærkninger:Generelt er der fra høringsparternes side en positiv holdning til lovforslaget. I høringssvarenefremhæves således det positive i, at der ved valg af projekt kan lægges vægt på, at udbygnin-gen sker i nært samarbejde med kommuner og lokalbefolkningen. Flere understreger samti-digt, at det er væsentligt, at der også lægges afgørende vægt på projekternes tekniske forsøgs-elementer og flere af disse høringsparter anfører, at de tekniske forsøgselementer bør være detafgørende kriterium ved valg af projekt.Energistyrelsens bemærkninger hertil:Lovforslaget giver mulighed for, at der fremover ved valg mellem flere projekter for opstil-ling af vindmøller i udpegede forsøgsområder for havvindmøller, kan lægges vægt på projek-tets lokale tilknytning. Den lokale tilknytning er efter forslaget ikke det afgørende moment,idet der ved valg af projekt tillige skal lægges vægt på de tekniske forsøgsaspekter. Da der erSide 1
tale om opstilling af møller i udpegede forsøgsområder, er det klart, at de tekniske forsøgs- ogudviklingsmæssige aspekter vil have en stor betydning for, hvilket projekt, der bør vælges.Det skønnes imidlertid ikke muligt eller hensigtsmæssigt i selve lovteksten at give de enkeltekriterier en særlig vægt. En sådan vægtning må fastlægges i forbindelse med stillingtagen tildet konkrete projekt.2. Ønsker om udvidelse af lovforslaget.Lovforslaget giver mulighed for at lægge vægt på lokal tilknytning ved projekter for opstillingaf vindmøller i udpegede forsøgsområder for havvindmøller. Danmarks Vindmølleforeningog Vindmølleindustrien ønsker præciseret, at reglerne også gælder, såfremt møller opstillede iet sådant forsøgsområde, senere anvendes på land.Desuden ønsker Danmarks Vindmølleforening, at der gives mulighed for, at der også for møl-ler opstillet uden for de udpegede forsøgsområder, kan lægges vægt på kriteriet lokal tilknyt-ning.Energistyrelsen bemærkninger:Det afgørende kriterium for, hvorvidt der er tale om en almindelig vindmølle eller en hav-vindmølle er, hvor denne opstilles. En vindmølle defineres som en havvindmølle, såfremtdenne opstilles på et område, som staten disponerer over via højhedsretten, dvs. i de indredanske farvande, på søterritoriet og i den eksklusive økonomiske zone. Hvis en vindmølle,der afprøves og udvikles som havvindmølle i et udpeget forsøgsområde, senere opstilles påland, vil denne således være en landvindmølle, og opstillingen heraf på land vil således ikkevære omfattet af lovforslagets bestemmelser.Lovforslaget vedrører alene vindmøller, der opstilles i udpegede forsøgsområder for hav-vindmøller. Det skønnes ikke hensigtsmæssigt at udvide lovens anvendelsesområde til almin-delige kommercielle havvindmøller uden for forsøgsområderne. Disse møller vil være omfat-tet af VE-lovens obligatoriske køberetsordning med mindre disse opføres via udbud. For ud-budsmøller er der allerede i dag i VE-lovens § 23, stk. 2 mulighed for at stille krav om, at for-brugere eller andre skal kunne deltage i projektet.3. Ønsker om indskrænkning af lovforslagetVindmølleindustrien ønsker, at lovforslaget skal indskrænkes således at der alene kan læggesvægt på lokal tilknytning ved opstilling af såkaldte ”serie 0-møller” som er møller fra den før-ste produktion i en ny serie. Lovforslaget skal således efter foreningens opfattelse ikke gældefor såkaldte prototyper, som er første eksemplarer af en ny mølle.Energistyrelsen bemærkninger:Det skønnes ikke hensigtsmæssigt på forhånd at udelukke, at der kan lægges vægt på lokaltilknytning ved opstilling af alle typer af forsøgsmøller. Der kan således forekomme blandedeprojekter, hvor der både opstilles serie 0-møller og enkelte prototyper. Vindmølleindustrienhar dog formentligt ret i, at behovet for at lægge vægt på lokal tilknytning vil være mest rele-vant ved opstilling af serie 0-møller. Da lovforslaget ikke pålægger ministeren at lægge vægtSide 2
på lokal tilknytning, men alene giver mulighed herfor, vil der under alle omstændighederskulle foretages en konkret afvejning af behovet herfor i det enkelte projekt.Vindmølleindustrien, Dansk Industri og Dansk Energi finder det ikke hensigtsmæssigt at mi-nisteren kan stille vilkår for de forsøg mv. som skal udføres. Flere høringsparter mener ikke,at ministeren/ Energistyrelsen har den fornødne faglige kompetence hertil. Disse høringsparterfinder endvidere, at der ikke bør være mulighed for at stille krav om rapportering af resulta-terne for forsøget, jf. forslagets stk 1, sidste punktum.Peter Møller, Vindmøllerådgivning ApS har foreslået, at der i forbindelse med udpegningenaf et forsøgsområde fastlægges helt præcise krav til bl.a., mølletyper, forsøg, testprogram mv.
Energistyrelsens bemærkninger:Det er ikke hensigten med lovforslaget at give mulighed for, at ministeren eller Energistyrel-sen skal fastlægge væsentlige dele af de tekniske forsøg mv. som skal udføres i forsøgsområ-derne. Det kan imidlertid forekomme, at det offentlige har behov for, at der gennemføres for-søg mv. i forbindelse med opstilling af disse vindmøller. Der kan f.eks.være tale om forsøg,som kan have betydning for fastlæggelse af sikkerhedsmæssige forhold for at undgå ulykkerfra møller eller møllevinger, eller forsøg, som er ønsket af andre offentlige institutioner, f.eks.prøvestationen for vindmøller på Risø. Sådanne krav til forsøg vil i den konkrete situationblive fastlagt efter drøftelse med opstilleren og andre relevante parter.Med hensyn til muligheden for at stille krav om rapportering af resultater må det erindres, atder er tale om, at staten – normalt gratis - stiller arealer til rådighed for kommercielle parter tilforsøg og udvikling af vindmøller. Der bør derfor være mulighed for at kunne stille krav om,at visse resultater – f.eks. resultater fra pålagte forsøg – afrapporteres. Såfremt der måtte væretale om kommercielt følsomme oplysninger vil afrapporteringen naturligvis blive søgt holdtfortrolig efter de gældende regler herom.4. Høringsparters forslag til justeringer i lovforslaget bemærkninger.Flere høringsparter har forslag til justeringer i lovforslagets bemærkninger. Da lovforslaget erfremsat, kan lovforslagets bemærkninger kun justeres i forbindelse med fremsættelse af æn-dringsforslag eller ved et betænkningsbidrag.Der ses ikke at være behov herfor på baggrund af de indkomne høringssvar.
Side 3
Side 4