Skatteudvalget 2008-09
L 195
Offentligt
682986_0001.png
682986_0002.png
J.nr. 2009-311-0027Dato: 13. maj 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 195 - Forslag til lov om ændring af personskatteloven og forskellige an-dre love. (Forårspakke 2.0 – Vækst, klima, lavere skat).Hermed sendes svar på spørgsmål 20 af 7. maj 2009.
Kristian Jensen/ Birgitte Christensen
L 195

Spørgsmål 20:

Kan ministeren bekræfte, at det er korrekt som anført af Mainstreamingnetværket af 2005, atdet er kvinderne, der forventes at levere 2/3 af de ekstra årsværk, som skattereformen forventesat medføre, og hvordan finder ministeren i givet fald dette forholder sig til ligestillingsprincip-perne, herunder set i sammenhæng med hvilke grupper, der præmieres mest af skattereformen.

Svar:

Jeg kan bekræfte, atde foretagne vurderinger af arbejdsudbudseffekterne afForårs-pakke 2.0fører til det resultat, at omkring 2/3 af det forventede øgede arbejdsudbud kanhenføres til kvinderne.
Dette er i overensstemmelse med de undersøgelser, som fremgår af Skattekommissionensrapport, der kortfattet berører nogle kønsrelaterede aspekter i forbindelse med, at forskninghar vist, at kvinder reagerer kraftigere end mænd med hensyn til øget arbejdsudbud somfølge af skattenedsættelser, jf. Lavere skat på arbejde, Skattekommissionens forslag til skat-tereform, februar 2009, s. 193.Herudover har Skattekommissionen ikke fundet anledning til at foretage en særskilt vurde-ring af deres skattereformforslag opdelt på køn.Forårspakke 2.0 øger på længere sigt arbejdsudbuddet svarende til omkring 19.300 fuld-tidspersoner. Dette skøn er opgjort efter samme metode, som er anvendt af Skattekommis-sionen, og disse forudsætninger vurderes af Skattekommissionen til at være i den forsigtigeende.Jeg er på regeringens vegne meget tilfreds med, at det er lykkedes at skabe basis for en såmarkant forøgelse af arbejdsudbuddet, der øger mulighederne for vækst og velstand i detdanske samfund.Med nedsættelserne af indkomstskatten iForårspakke 2.0bliver den højeste marginalskatpå arbejdsindkomst reduceres fra ca. 63 pct. til ca. 56 pct. inkl. arbejdsmarkedsbidrag. Forpersoner, der fortsat skal betale topskat, indebærer det, at de har ca. 18 pct. mere tilbage afen ekstra tjent krone efter skattereformen, end de har i det gældende skattesystem. For denmeget store gruppe af fuldtidsbeskæftigede lønmodtagere, der slipper for mellemskat og fortopskat som følge af forhøjelsen af topskattegrænsen, sænkes marginalskatten med næsten21 pct.enheder. For denne gruppe vil der være omkring 55 pct. mere tilbage efter skat af enindkomstfremgang.Disse reduktioner af marginalskatterne, som øger incitamenter til at yde en ekstra indsats,er helt kønsneutrale, da de retter sig imod både kvinder og mænd, der vil få væsentligt mereud af at yde en ekstra indsats, end det er tilfældet ved det gældende skattesystem.
Side 2