Uddannelsesudvalget 2008-09, Skatteudvalget 2008-09
UDU Alm.del Bilag 331, L 199 Bilag 26
Offentligt
684021_0001.png
684021_0002.png
684021_0003.png
684021_0004.png
TALEPAPIRDET TALTE ORD GÆLDER
AnledningTitel
Åbent samråd i Folketingets UddannelsesudvalgSamrådsspørgsmål AO:Hvordan mener ministeren, at multimediebeskatningen,jf. lovforslag nr. L 199, vil fremme anvendelsen af it i un-dervisningen, jf. en række kritiske henvendelser fra ud-dannelsesverdenen?Samrådsspørgsmålet er stillet efter ønske fra ChristineAntorini (S).
MålgruppeArrangørTaletidTid og sted
Folketingets UddannelsesudvalgFolketingets UddannelsesudvalgIkke fastsatTirsdag d. 12. maj kl. 14 i Vær. Pro-D
1
Disposition

1. Samrådsspørgsmål AO

2. Udviklingen inden for it giver nye undervisningsperspektiver

3. Fokus på didaktiske og pædagogiske it-kompetencer

Det er aftalt med Skatteministeriet, at skatteministeren først svarer på spørgsmålet,hvorefter undervisningsministeren svarer.1. Samrådsspørgsmål AOHvordan mener ministeren, at multimediebeskatningen, jf. lovforslag nr. L 199, vilfremme anvendelsen af it i undervisningen, jf. en række kritiske henvendelser fra ud-dannelsesverdenen?SVARJeg vil i besvarelsen af dette spørgsmål koncentrere mig om det bredere perspektivi de udfordringer, som udviklingen inden for it stiller for uddannelsessektoren.2. Udviklingen inden for it giver nye undervisningsperspektiverLovforslaget går ud på, at hvis en arbejdstager får stillet multimedier - det vilsige en telefon, en computer eller adgang til internettet - til rådighed for privatbenyttelse, beskattes arbejdstageren af et årligt beløb på 3.000 kr. pr. person.Dette er en opdatering af beskatningsreglerne, der er i overensstemmelse medden teknologiske udvikling. Derfor finder jeg ikke grund til at problematiseredette forslag.Jeg deler derfor heller ikke forestillingen om, at multimediebeskatningen skulleafstedkomme behov for flere fysiske arbejdspladser på skolerne. Hele den tek-nologiske udvikling går jo den modsatte vej – i retning af øget virtualisering.Multimedieskatten ændrer intet ved dette forhold.Den bærbare pc, som allerede er en naturlig del af mange børns og unges hver-dag, vil blive fremtidens penalhus. Mange af dem kan meget mere, end en pckunne for bare 2-3 år siden. De er også hastigt på vej ind i undervisningen.Jeg mener, det er vigtigt, at vi giver plads til den bærbare pc og udnytter de nyepædagogiske muligheder, den tilbyder. Vi må forvente – og fremme, at brugenaf it i undervisningen falder naturligt sammen med brugen af it i dagligdagen.
2
Jeg medgiver, at der stadig er problemer, bl.a. af teknisk art med utilstrækkeligbåndbredde på trådløse netværk, som gør det vanskeligt for hele klasser at kob-le sig på. Det kan vi læse om i aviserne. Jeg vil betragte det som børnesyg-domme, som må og skal løses.MEN der er også lyspunkter og pejlemærker, som giver os håb om, at vi er pårette vej. Der er klare indikationer på, at en øget brug af it i undervisningen eret godt værktøj til at fremme undervisningsdifferentieringen. Øget brug af ithjælper altså både svage og stærke elever.Internettet er i dag som aldrig før et mødested uafhængigt af tid og placering.Den bærbare pc og den trådløse forbindelses markante placering i hverdagen eret udtryk for det stadigt større behov for fleksibilitet, som er afgørende for atkunne være velfungerende i samfundet. Potentialet heri skal udnyttes i under-visningen.Nye teknologier, som giver adgang til uddannelsesinstitutionernes it-faciliteteruafhængigt af tid og placering, skal medvirke til at fremme målsætningerne omat mindske frafaldet fra ungdomsuddannelserne, øge overgangsfrekvenserne tilvideregående uddannelser og øge kvaliteten og fagligheden i undervisningen.Lad mig give et eksempel på, hvordan it giver mulighed for helt at ændre un-dervisningssituationen.På Hansenberg i Kolding har de et spændende projekt, der hedder ’Internetra-dio as learning tool’.Det er et internationalt projekt, hvor de samarbejder medtre andre skoler i Tyskland, Ungarn og Tyrkiet. De kombinerer forskelligeformer for undervisningsbrug via lydoptagelser og bruger audioteknologi i un-dervisningen – og der er mange pædagogiske gevinster ved at gøre det.Med podcasting kan lærerne finde lydfiler på nettet, som andre har lavet om etbestemt emne, og bruge denne lydoptagelse til undervisningen. Basen for så-danne faglige podcasts bliver større og større, og lærere får dermed bedre mu-ligheder for at finde brugbare podcasts om det emne, de ønsker at undervise i.På denne måde kan læreren få både skriftlige og mundtlige afleveringer, og detgiver helt nye bedømmelsesmuligheder for lærerne. Samtidig får eleverne mu-lighed for at træne deres mundtlige sprogkundskaber på andre måder end vedde traditionelle klassediskussioner.Jeg kunne komme med flere gode eksempler på it-udbredelse i uddannelses-sektoren. Vi er allerede godt på vej med nysgerrige undervisere, der er ivrigeefter at anvende it i undervisningen, og der ligger en stor og vigtig opgave i atsprede de mange gode erfaringer, vi gør os på it-området.
3
3. Fokus på didaktiske og pædagogiske it-kompetencerDer er stadig ting, der kan blive bedre. Underviserne skal have de rette it-kompetencer for reelt at kunne integrere it i undervisningen, og vi skal nok tilat se på, om der er behov for yderligere forskning, så vi kan udvikle en egentligdidaktik, som effektivt sikrer, at it integreres i de enkelte fag.Lærernes it-kompetencer er afgørende for, at it-anvendelsen i undervisningenfører til bedre faglige læringsresultater og gør det nemmere for eleverne at læ-re.It i undervisningen udgør i dag et positivt supplement til den almindelige un-dervisning. Brugen af bærbare løsninger øger fleksibiliteten i undervisningenbetragteligt og åbner for nye alternativer til den traditionelle klasserums-tænkning.Undervisningen gøres interaktiv og mere varieret. Men vi skal som nævnt vide-re. It skal ikke være et supplement. Det skal fuldt integreres i undervisning, li-gesom det er sket i vores hverdag.Teknologien udvikler sig med lynets hast, og lærernes løbende it-kompetenceudvikling er derfor afgørende, hvis undervisningen fortsat skal væ-re tidssvarende. Danske unge tager ny teknologi til sig på rekordtid, og den ud-vikling skal uddannelsessektoren kunne møde velforberedt.Overordnet er det min opfattelse, at vi står på tærsklen til en helt ny måde attænke undervisning på. Den digitale tidsalder er indtrådt, men pædagogisktænker vi stadig analogt.
4