Skatteudvalget 2008-09
L 202 Bilag 27
Offentligt
684320_0001.png
684320_0002.png
684320_0003.png
J.nr. 2009-511-0038Dato: 13. maj 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 202 - Forslag til Lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven ogforskellige andre love (Harmonisering af selskabers aktie- og udbyttebe-skatning m.v.).Hermed sendes svar på henvendelse af 5. maj 2009 fra DI (L 202 – bilag11).
Kristian Jensen/ Lise Bo Nielsen
DI har i sin henvendelse af 5. maj 2009 en række bemærkninger til forskellige lovforslagbag Forårspakke 2.0. For så vidt angår lovforslag L 202 har DI bemærkninger til tre punk-ter:

1.

I den foreslåede affattelse af aktieavancebeskatningslovens § 17 A er der en definition påkapital- og venturefonde, som indebærer, at man skal deltage i ledelsen af disse fonde. DImener, at det er uklart, hvad der forstås med ledelsen, og mener, at dette punkt bør præcise-res nærmere.Kommentar:Der er som nævnt i lovforslagets bemærkninger tale om en definition, der i store træk sva-rer til definitionen i lov om investeringsforeninger og specialforeninger samt andre kollek-tive investeringsforeninger m.v. af equityfonde. Det fremgår af forarbejderne til denne de-finition, at:”Med de inr. 4nævnte kollektive investeringsordninger er der tænkt på desåkaldte ”equityfonde”, hvis formål er at investere i aktier og anparter medhenblik på helt eller delvis at erhverve virksomheder, der drives i aktie- elleranpartsselskabsform. Disse equityfonde er ofte organiseret som kommandit-selskaber, hvor komplementaren administrerer fonden. Med erhvervelsen øn-sker kommanditselskabet, med henblik på at opnå bestemmende indflydelsealene eller sammen med andre, at drive virksomheden i en periode for at ef-fektivisere den, tilføre virksomheden ledelseserfaring og yde virksomhedenlån eventuelt med henblik på senere at sælge den med fortjeneste eller ladeden børsnotere. I nogle tilfælde er der omvendt tale om, at et selskab bliverafnoteret fra fondsbørsen. Det er i modsætning til, hvad der gælder for for-eningerne, der investerer passivt i aktier og ikke må udøve betydelig indfly-delse, jf. § 103.”Ved udtrykket ”med henblik på at deltage i ledelsen og driften af disse” menes således ak-tivt ejerskab med betydelig eller bestemmende indflydelse. Det aktive ejerskab kan eksem-pelvis udøves ved deltagelse i bestyrelsen eller i direktionen.

2.

DI henstiller til, at overgangsreglen for porteføljeaktier, der har været ejet i mere end 3år, bliver genovervejet, således at selskaber ikke bliver beskattet af fortjenester, de aldrighar haft. Med den i lovforslaget foreslåede regel om at anvende værdien ved begyndelsen afindkomståret 2010 som indgangsværdi kommer man til at fastlåse et eventuelt tab for eje-ren - endda på et tidspunkt hvor aktiemarkedet er faldet meget.Kommentar:Jeg kan henvise til min kommentar til henvendelsen fra Novo A/S.
Side 2

3.

DI anmoder om, at man genovervejer betimeligheden i at fjerne fradraget for markeds-undersøgelser, der er et væsentligt redskab til at sikre og øge eksporten. Med den nuværen-de situation, hvor danske virksomheder oplever, at afsætningsmulighederne i udlandet erskrumpet væsentligt ind, er der behov for at styrke incitamenterne for at finde nye markederog ikke for at begrænse dem.Kommentar:Det er et led i finansieringen af den betydelige lettelse af skatten på arbejde, at fradragsret-ten i henhold til visse særregler fjernes – herunder fradraget for udgifter til markedsunder-søgelser i forbindelse med etablering eller udvidelse af virksomhed. De omhandlede reglerstrider mod det overordnende skattemæssige princip om, at der ikke er fradrag for udgiftertil etablering af erhvervsvirksomhed.Idet det bemærkes, at lettelsen af skatten på arbejde også forbedrer virksomhedernes kon-kurrencevilkår, giver DIs henvendelse ikke grundlag for at ændre forslaget på dette punkt.
Side 3