Skatteudvalget 2008-09
L 202 Bilag 61
Offentligt
690776_0001.png
690776_0002.png
690776_0003.png
690776_0004.png
690776_0005.png
690776_0006.png
690776_0007.png
690776_0008.png
690776_0009.png
690776_0010.png
Til lovforslag nr.L 202
Folketinget 2008 - 09
Ændringsforslag stillet den 25. maj 2009 uden for betænkningen
Ændringsforslagtil 2. behandling afForslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven og forskelligeandre love(Harmonisering af selskabers aktie- og udbyttebeskatning m.v.)[af skatteministeren (Kristian Jensen)]Afskatteministeren:Til § 139)I det undernr. 6foreslåede§ 4 A, stk. 2,ændres »1, 2, 2 e eller 2 f« til: »1-2 a, 2 d-2 g og 3 a-5 b«.[Aktier i alle danske skattepligtige selskaber, der er nævnt i bilaget til moder-/datterselskabs-direktivet, kan være datterselskabsaktier]40)I det undernr. 6foreslåede§ 4 A, stk. 3,indsættes efter »selskabsaktionærer«: »omfattet afselskabsskattelovens § 1 eller § 2, stk. 1, litra a,«.[Bestemmelsen justeres, således at det klart fremgår, at den kun finder anvendelse på selskabsaktio-nærer omfattet af selskabsskattelovens § 1 eller § 2, stk. 1, litra a.]41)I det undernr. 6foreslåede§ 4 B, stk. 2,indsættes efter »selskabsaktionærer«: »omfattet afselskabsskattelovens § 1 eller § 2, stk. 1, litra a,«.[Bestemmelsen justeres, således at det klart fremgår, at den kun finder anvendelse på selskabsaktio-nærer omfattet af selskabsskattelovens § 1 eller § 2, stk. 1, litra a.]Til § 1142)Efter nr. 13 indsættes som nyt nummer:»01.Efter § 31 indsættes:»§ 31 A.Skattepligtige omfattet af § 2, jf. § 9, der har valgt realisationsbeskatning af porteføljeak-tier, jf. aktieavancebeskatningslovens § 9, kan fradrage tab på kontrakter, der indeholder ret ellerpligt til at afstå aktier, der ikke er optaget til handel på et reguleret marked eller på en multilateralhandelsfacilitet, i det omfang det fremgår af stk. 2-4.Stk. 2.Tab på en kontrakt som nævnt i stk. 1 kan fradrages, i det omfang tabet ikke overstiger for-udgående indkomstårs skattepligtige nettogevinster på kontrakten, hvori der ikke er fradraget tab påandre kontrakter som nævnt i stk. 1, dog ikke et tidligere indkomstår end 2002. Tab, der ikke kanfradrages efter 1. pkt., fradrages i indkomstårets nettogevinster på alle kontrakter omfattet af § 29,
2
der indeholder ret eller pligt til at afstå eller erhverve aktier, og derefter i indkomstårets nettogevin-ster på realisationsbeskattede porteføljeaktier, jf. aktieavancebeskatningslovens § 9, stk. 1. Tab i detpågældende indkomstår efter aktieavancebeskatningslovens § 9 og § 43, stk. 3, modregnes før tabefter 2. pkt.Stk. 3.Tab, der ikke kan fradrages efter stk. 2, fremføres til fradrag i de følgende indkomstårs net-togevinster på alle kontrakter omfattet af § 29, der indeholder ret eller pligt til at afstå eller erhverveaktier, og derefter i følgende indkomstårs nettogevinster på realisationsbeskattede porteføljeaktier,jf. aktieavancebeskatningslovens § 9, stk. 1. Uudnyttet tab efter aktieavancebeskatningslovens § 9og § 43, stk. 3, modregnes før tab efter 1. pkt. Fradrag for tab kan kun fremføres til et senere ind-komstår, hvis det ikke kan rummes i skattepligtig nettogevinst i et tidligere indkomstår.Stk. 4.Stk. 1-3 finder ikke anvendelse på kontrakter, der er omfattet af § 31.««[Kildeartsbegrænsning på finansielle kontrakter vedrørende realisationsbeskattede porteføljeaktier]Til § 1243)Nr. 1affattes således:»1.§ 7 Q, stk. 3,affattes således:»Stk. 3.Udgifter til sagkyndig bistand i skatteansættelsessager og skattesager kan ikke fradragesved indkomstopgørelsen. Selskaber m.v. og selvstændigt erhvervsdrivende kan dog fradrage udgif-ter som nævnt i 1. pkt. ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, i det omfang der ikke kanydes godtgørelse efter skatteforvaltningslovens kapitel 19.««[Fradrag for udgifter til sagkyndig bistand, der ikke berettiger til omkostningsgodtgørelse, uanset påhvilket stadium i sagen, udgifterne afholdes]44)Inr. 15indsættes efter den foreslåede§ 16 I:»§ 16 J.Hvis en skattepligtig for et indkomstår har betalt skat af merafkast i en kapital- eller ven-turefond, kan skatten udbetales kontant til den skattepligtige i et senere indkomstår, i det omfangmerafkastet tilbagebetales til de øvrige investorer ved en efterregulering af afkastfordelingen i kapi-tal- og venturefonden.Stk. 2.I det omfang den skattepligtige har modtaget udbytter, som ikke er medregnet til den skat-tepligtige indkomst som følge af § 16 H, stk. 13, eller § 16 I, stk. 9, medregnes den kontante udbeta-ling til den skattepligtige indkomst i det indkomstår, hvor skatten tilbagebetales.«[Tilbagebetaling af for meget betalt skat ved efterfølgende regulering af merafkastet]Til § 1445)Efter nr. 19 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 13, stk. 1, nr. 2, 1. pkt.,ændres »1, 2, 2 e eller 2 f« til: »1-2 a, 2 d-2 g og 3 a-5 b«.«[Udbytte af aktier i alle danske skattepligtige selskaber, der er nævnt i bilaget til moder-/datterselskabsdirektivet, kan være skattefrit]Til § 2246)Stk. 9affattes således:
3
»Stk. 9.Ved beskatning af porteføljeaktier, jf. aktieavancebeskatningslovens § 9, som affattet veddenne lovs § 1, nr. 10, og aktier omfattet af ligningslovens § 16 I, som affattet ved denne lovs § 12,nr. 15, som ejes ved begyndelsen af indkomståret 2010, anvendes som anskaffelsessum:1) Handelsværdien ved begyndelsen af indkomståret 2010, medmindre selskabet er omfattet af nr.2. Hvis et selskabs samlede anskaffelsessummer på porteføljeaktier, jf. aktieavancebeskatnings-lovens § 9, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 10, ved begyndelsen af indkomståret 2010 over-stiger disse aktiers samlede handelsværdi, kan dette nettokurstab fradrages efter reglerne i § 9,stk. 2-5, i nettogevinster efter aktieavancebeskatningslovens § 9, stk.1, i indkomståret 2010 el-ler senere. Ved opgørelsen efter 2. pkt. medregnes anskaffelsessummen henholdsvis afståelses-summen på aktier, som selskabet har afstået den 25. maj 2009 eller senere, og som på afståel-sestidspunktet havde været ejet i 3 år eller mere. Nettokurstabet nedsættes, i det omfang selska-bet i indkomstårene 2007-2009 har været fritaget for at medregne modtagne udbytter af aktiersom nævnt i 2. og 3. pkt. ved indkomstopgørelsen. Hvis den skattepligtige i indkomståret 2010vælger realisationsbeskatning vedrørende porteføljeaktier, der ikke er optaget til handel på etreguleret marked eller en multilateral handelsfacilitet, kan nettokurstab på sådanne aktier efter2. pkt. alene fradrages i gevinster på realisationsbeskattede aktier. 2. og 3. pkt. omfatter ikkenettokurstab på aktier, hvor selskabet i ejerperioden har kunnet modtage skattefrie udbytter ef-ter selskabsskattelovens § 13, stk. 1, nr. 2, og på aktier, der er erhvervet i forbindelse med enskattefri omstrukturering, der er vedtaget den 25. maj 2009 eller senere. Livsforsikringsselska-ber opgør ikke et nettokurstab.2) Den skattemæssige anskaffelsessum, hvis selskabet ikke har påbegyndt indkomståret 2010 den25. maj 2009 og ikke ejer porteføljeaktier på dette tidspunkt, eller hvis selskabet stiftes efterden 25. maj 2009. Hvis handelsværdien ved begyndelsen af indkomståret 2010 er mindre endden skattemæssige anskaffelsessum, skal anskaffelsessummen nedsættes med de modtagne ud-bytter, som selskabet m.v. i ejertiden har været fritaget for at medregne ved indkomstopgørel-sen. Nedsættelsen kan maksimalt udgøre forskellen mellem den skattemæssige anskaffelsessumog handelsværdien.«[Fastsættelse af indgangsværdier for porteføljeaktier og indførelse af adgang til at fradrage nettotabved begyndelsen af indkomståret 2010 i fremtidige gevinster på porteføljeaktier]47)Stk. 13udgår.Stk. 14-19 bliver herefter stk. 13-18.[Konsekvensændring af forslaget under nr. 46]48)Istk. 19,der bliver stk. 18, indsættes efter »Værdien ved begyndelsen af indkomståret 2010«:»og nettokurstab«.[Selvangivelsespligt for det nettokurstab, jf. forslaget under nr. 46]
BemærkningerÆndringsforslagene nr. 2, 18, 24 og 25 i betænkningen til lovforslaget trækkes tilbage. Ændrings-forslagene erstattes af de stillede ændringsforslag nr. 42 og 44.Ved ændringsforslag nr. 18 i betænkningen er foreslået en ny bestemmelse i kursgevinstlovens §31 A, således at adgangen til fradrag for tab på finansielle kontrakter begrænses, når kontraktenvedrører aktier, der ikke er optaget til handel på et reguleret marked eller på en multilateral handels-facilitet. Med ændringsforslag nr. 42 præciseres modregningsrækkefølgen for sådanne tab.
4
Ved ændringsforslag nr. 2, 24 og 25 i betænkningen er der foreslået bestemmelser om efterregule-ring af beskatningen af kapitalfondspartneres merafkast. Med ændringsforslag nr. 44 erstattes disseefterreguleringer af en ny bestemmelse i ligningslovens § 16 J, hvor efterreguleringen af beskatnin-gen af kapitalfondspartneres merafkast gøres generel.Til nr. 39 og 45Det foreslås, at definitionen af datterselskabsaktier omfatter de samme danske selskaber, som eromfattet af moder-/datterselskabsdirektivet. I henhold til bilaget til direktivet, omfatter direktivet:»De selskaber, der i dansk ret benævnes »aktieselskab« og »anpartsselskab«. Andre selskaber, derer skattepligtige i henhold til selskabsskatteloven, forudsat at deres skattepligtige indkomst beregnesog beskattes i henhold til de almindelige skatteregler, der gælder for ”aktieselskaber.«Det indebærer, at selskaber og foreninger m.v., der er skattepligtige i henhold til selskabsskattelo-vens § 1, stk. 1, nr. 1-2 a, 2 d-2 g og 3 a- 5 b, kan være omfattet af moder-/datterselskabs-direktivet,når de som moderselskab modtager udbytte fra et datterselskab eller som datterselskab udlodderudbytte til et moderselskab.Til nr. 40 og 41I ændringsforslag nr. 1 i betænkningen foreslås det bl.a., at værnsreglen alene skal omfatte sel-skabsaktionærer, der er skattepligtige i Danmark. Der burde tillige være foretaget en justering af 1.del af værnsreglens ordlyd. Dette rettes der op på med dette ændringsforslag.Det bemærkes, at værnsreglen tillige omfatter foreninger m.v. omfattet af selskabsskattelovens § 1og § 2, stk. 1, litra a, samt fonde m.v. omfattet af fondsbeskatningsloven. Indkomstopgørelsen forfonde m.v. omfattet af fondsbeskatningsloven sker efter de regler, der gælder for aktieselskaber,hvilket medfører, at de foreslåede værnsregler i § 4 A, stk. 3, og 4 B, stk. 2, gælder tilsvarende forfonde m.v.Til nr. 42Kursgevinstlovens § 31 indeholder regler om tabsfradragsbegrænsning for selskabers tab på fi-nansielle kontrakter, der vedrører aktier. I lovforslaget er det foreslået, at adgangen til fradrag fortab begrænses, når kontrakten vedrører aktier, som for udsteder, erhverver eller et selskab, der erkoncernforbundet med udsteder eller erhverver, har karakter af datterselskabsaktier, koncernsel-skabsaktier eller egne aktier.Baggrunden for den begrænsede fradragsret er et ønske om at undgå de muligheder for skattearbi-trage, som ville kunne opstå ved samspillet mellem reglerne om finansielle kontrakter og aktieavan-cebeskatningslovens regler om skattefrihed af gevinst ved salg af datterselskabsaktier m.v.Der kan imidlertid også være visse muligheder for skattearbitrage ved samspillet mellem lagerbe-skatningen af finansielle kontrakter og realisationsbeskatning af porteføljeaktier.Der foreslås derfor en ny bestemmelse i kursgevinstlovens § 31 A, således at adgangen til fradragogså begrænses, når kontrakten vedrører aktier, der ikke er optaget til handel på et reguleret markedeller på en multilateral handelsfacilitet. Tabsfradragsbegrænsningen indtræder dog kun, hvis denskattepligtige anvender realisationsprincippet ved opgørelse af gevinst og tab på porteføljeaktier.Den foreslåede bestemmelse afviger fra kursgevinstlovens § 31 ved, at tab på kontrakten vil kunnefradrages i skattepligtige aktiegevinster på realisationsbeskattede porteføljeaktier.
5
I det indkomstår, hvor tabet opstår, fradrages den del af tabet, som ikke overstiger tidligere årsnettogevinster på kontrakten. Resterende tab modregnes derefter i årets nettogevinster på andre ak-tiebaserede kontrakter. Hvis der herefter er et uudnyttet tab, kan det fradrages i nettogevinster pårealisationsbeskattede porteføljeaktier. Modregningen i nettogevinster på realisationsbeskattedeporteføljeaktier sker efter modregning af uudnyttede tab efter aktieavancebeskatningslovens § 9 (ogevt. nettotab, jf. ændringsforslaget under nr. 46, der behandles efter reglerne i § 9) og § 43, stk. 3.Eventuelle uudnyttede tab kan herefter fremføres til fradrag i gevinster på aktiebaserede kontrak-ter i senere indkomstår og derefter i nettogevinster på realisationsbeskattede aktier. Ved fremførselmodregnes tabet efter uudnyttede tab efter aktieavancebeskatningslovens § 9 og § 43, stk. 3, ermodregnet fuldt ud.Det foreslås derimod ikke, at tab på realisationsbeskattede aktier kan fradrages i de lagerbeskatte-de gevinster på kontrakterne, idet den skattepligtige kan vælge kun (eller overvejende) at realiseretabene og ikke gevinsterne på porteføljeaktierne.Ved det foreslåede stk. 4 angives, at reglerne i kursgevinstlovens § 31 går forud for reglerne ikursgevinstlovens § 31 A.Til nr. 43Det foreslås, at det præciseres i ligningslovens § 7 Q, stk. 3, at selskaber m.v. samt selvstændigterhvervsdrivende kan fradrage udgifter til sagkyndig bistand i skatteansættelsessager og skattesager,mens andre skattepligtige ikke har fradragsret for sådanne udgifter.Det er en forudsætning for selvstændigt erhvervsdrivendes fradrag, at der ikke er adgang til om-kostningsgodtgørelse for de samme udgifter. Endvidere er det en forudsætning, at sagen vedrørererhvervsvirksomheden.For selskaber m.v., som efter lovforslaget ikke vil kunne få omkostningsgodtgørelse, indebærerpræciseringen, at der vil være fradragsret for udgifter til sagkyndig bistand, uanset på hvilket stadi-um i sagen udgifterne afholdes.Til nr. 44I lovforslaget foreslås det, at kapitalfondspartnere beskattes af deres merafkast som personlig ind-komst.Merafkastet beskattes på det tidspunkt, hvor kapitalfondspartneren (eller evt. dennes selskab) en-delig erhverver ret til merafkastet. Hvornår der opnås endelig ret til merafkastet, afgøres ud fra detalmindelige retserhvervelsesprincip.Kapital- og venturefonde vil ofte være kommanditselskaber, der skattemæssigt behandles påsamme måde som interessentskaber. Højesteret har i SKM2003.389.HR taget stilling til retserhver-velsen i interessentskaber:»Pligten til at betale skat af et interessentskabs overskud påhviler interessenterne direkte, og inte-ressenterne er derfor som udgangspunkt skattepligtige af deres andele i interessentskabets overskudi det år, interessentskabet erhverver endelig ret til de indtægter, der er grundlag for overskuddet.Beskatningen hos interessenterne udskydes ikke, selv om overskuddet som led i en sædvanlig regn-skabsprocedure - først bliver opgjort, fordelt og udbetalt til interessenterne efter udgangen af ind-komståret.Overskudsfordelingen i interessentskabet X var tilrettelagt således, at en del blev fordelt på grund-lag af faste objektive kriterier og en anden del som »individuelle vederlag« på grundlag af skøns-
6
prægede kriterier efter en konkret udmøntning, der blev besluttet af interessenterne hvert år efterudgangen af indkomståret. Det forhold, at en del af overskuddet på denne måde blev fordelt vedbeslutning efter udgangen af indkomståret, kan ikke medføre, at interessenternes skattepligt af den-ne del af overskuddet udskydes.«Udgangspunktet vil således klart være, at deltagerne i kommanditselskabet (kapitalfonden) ansesfor at afstå aktierne på det tidspunkt, hvor kapitalfonden afstår aktierne, samt at deltagerne beskattesaf aktieafståelsen på dette tidspunkt.Hvis kapitalfonden er opbygget således, at der opgøres merafkast på baggrund af de enkelte salg,kan de øvrige investorer have krav på tilbagebetaling af for meget udbetalt merafkast. Der kan f.eks.være udbetalt for meget merafkast, hvis de succesfulde investeringer realiseres først og de sidsteinvesteringer reducerer investorernes samlede afkast. Dette vil medføre, at der sker beskatning afmerafkast, som kapitalfondspartneren reelt ikke får lov til at beholde. Dette forekommer ikke rime-ligt.Det foreslås derfor, at der sker en efterregulering af merafkastbeskatningen, hvis der i kapitalfon-den sker en efterregulering af merafkastet. Det foreslås, at der sker en tilbagebetaling af den formeget betalte skat. Efterreguleringsmekanismen svarer til princippet i den almindelige CFC-beskatning for så vidt angår periodeforskydninger mellem dansk og udenlandsk beskatning, jf. lig-ningslovens § 16 H, stk. 14.Det foreslås, at bestemmelsen gøres generel således, at den finder anvendelse, uanset om der op-rindeligt er sket beskatning af kapitalfondspartneren personligt som følge af aktieavancebeskat-ningslovens § 17 A eller ligningslovens §§ 16 H eller 16 I, eller om der oprindeligt er sket beskat-ning af kapitalfondspartnerens selskab som følge af aktieavancebeskatningslovens § 9 eller sel-skabsskattelovens § 32. Udbetalingen sker til den skatteyder, der oprindeligt betalte skatten.Til nr. 46Lovforslagets § 22, stk. 9, fastsætter den indgangsværdi, der skal anvendes ved beskatningen afporteføljeaktier og aktier, der beskattes efter § 16 I, fra og med indkomståret 2010. Indgangsværdi-erne til brug for den fremtidige beskatning af porteføljeaktier er i lovforslaget udformet på baggrundaf, om aktierne ville være skattepligtige ved realisation ved begyndelsen af indkomståret 2010.Skattepligtige aktier (dvs. aktier ejet i mindre end 3 år) får som udgangspunkt den skattemæssigeanskaffelsessum som indgangsværdi, jf. stk. 9, nr. 1. Skattefrie aktier (dvs. aktier ejet i 3 år ellermere) får en indgangsværdi svarende til handelsværdien ved begyndelsen af indkomståret 2010, jf.stk. 9, nr. 2.Herved sker der ikke beskatning af avancer på porteføljeaktier ejet i mere end 3 år, der hidtil harværet skattefrie, og ligesom der ikke gives fradrag for tab, der hidtil ikke har været fradragsberetti-gede. Fastsættelsen af indgangsværdien på disse aktier til handelsværdien på tidspunktet for begyn-delsen af indkomståret 2010 indebærer, at selskabet vil kunne blive beskattet af avancer, som sel-skabet ikke har haft.Eksempel:Selskabet har anskaffet aktier i 2005 for 100.000 kr. Ved begyndelsen af indkomståret 2010 erværdien af disse aktier faldet til 80.000 kr. Ved udgangen af indkomståret 2010 er værdien steget til95.000 kr. Isoleret set fører den i lovforslaget foreslåede regel i stk. 9, nr. 2, til, at selskabet vil skul-le beskattes af værdistigningen på 15.000 kr.I betragtning af det seneste års udvikling på aktiemarkedet findes dette ikke rimeligt.
7
En løsning, hvor et selskab frit kan vælge mellem anskaffelsessummen og handelsværdien for sineinvesteringer i de enkelte selskaber, anses imidlertid for at være for gunstig, da den ville medføre, atkun tab – og ikke fortjeneste – videreføres til beskatning under de nye regler. I stedet foreslås enløsning, der har til formål at sikre, at der ikke sker beskatning af fortjeneste, som selskabet ikke harhaft, og som også forhindrer, at det ikke kun er på tabsgivende aktier, at anskaffelsessummen an-vendes som indgangsværdi. Samtidig indebærer løsningen, at et selskab ikke beskattes af den sam-lede nettogevinst på porteføljeaktier, der er optjent inden begyndelsen af indkomståret 2010.Det foreslås i den forbindelse, at selskabets investeringer i porteføljeaktier ses samlet, og såledesat indgangsværdien fastsættes på samme måde for alle porteføljeaktier – uanset ejertid. Dervedundgås også, at det får betydning, hvordan den samlede anskaffelsessum for aktier i et selskab viagennemsnitsmetoden fordeles på aktier, der har været ejet i mere end 3 år, og aktier, der har væretejet i mindre end 3 år.Det foreslås på den baggrund, at selskabets porteføljeaktier ved begyndelsen af indkomståret 2010får en indgangsværdi svarende til handelsværdien på dette tidspunkt, jf. dog nedenfor om selskaber,der ikke ejer porteføljeaktier, eller ikke er stiftet på tidspunktet for fremsættelsen af dette ændrings-forslag. Denne værdi betragtes som selskabets anskaffelsessum ved beskatningen i indkomståret2010 og efterfølgende indkomstår.Det foreslås endvidere, at selskabet kan opgøre en samlet nettotabskonto, hvis selskabets samledeanskaffelsessummer på porteføljeaktier overstiger den samlede handelsværdi ved begyndelsen afindkomståret 2010.Det opgjorte nettokurstab kan fremføres til modregning i senere indkomstårs nettogevinster påporteføljeaktier efter reglerne i aktieavancebeskatningslovens § 9, stk. 2-5:Eksempel:Et selskab ejer udelukkende aktier, som er optaget til handel på et reguleret marked eller en multi-lateral handelsfacilitet. Selskabets samlede anskaffelsessummer er 100.000 kr. – værdien ved be-gyndelsen af indkomståret 2010 er 80.000 kr. Nettokurstabet er således 20.000 kr.Ultimo år 2010 er værdien af aktierne 95.000 kr. Der sker ingen beskatning, idet der anvendes15.000 kr. af nettokurstabene til modregning i fortjenesten. Der er herefter en nettotabskonto på5.000 kr.Ultimo år 2011 er værdien af aktierne 70.000 kr. Der gives fradrag for tab på 25.000 kr., sommodregnes i anden skattepligtig indkomst.Ultimo år 2012 er værdien af aktierne 80.000 kr. Der sker beskatning af 5.000 kr., idet de sidste5.000 kr. på nettotabskontoen anvendes.Ved modregning i årets nettogevinster anvendes de nævnte nettokurstab efter kurstab omfattet af§ 43, stk. 3 (kurstab realiseret i indkomstårene 2002-2009), men før fremførte aktietab på realisati-onsbeskattede aktier konstateret i indkomståret 2010 eller senere.Det foreslås, at hvis den skattepligtige i indkomståret 2010 vælger realisationsbeskatning vedrø-rende porteføljeaktier, der ikke er optaget til handel på et reguleret marked eller en multilateral han-delsfacilitet, kan nettokurstab på sådanne aktier alene fradrages i gevinster på realisationsbeskattedeaktier. Der skal således i disse tilfælde ske en opdeling af nettokurstabet.Dette skal ses i sammenhæng med, at der efter forslaget er en tilsvarende kildeartsbegrænsning fortab, der opstår i indkomståret 2010 eller senere, vedrørende aktier, der ikke er optaget til handel, nårder vælges realisationsbeskatning for disse aktier. Tab vedrørende realisationsbeskattede aktier, der
8
fremføres via den foreslåede overgangsregel, bør derfor ikke kunne fradrages i gevinster på lagerbe-skattede aktier.Nettokurstabene behandles også i relation til andre regler på samme måde som tab omfattet af § 9.Det indebærer eksempelvis, at tabene vil være omfattet af fusionsskattelovens § 8, stk. 8, og derforeksempelvis ikke vil kunne videreføres i det modtagende selskab efter en skattefri fusion.Det foreslås, at nettokurstabet nedsættes, i det omfang selskabet i indkomstårene 2007-2009 harværet fritaget for at medregne modtagne udbytter af de pågældende aktier ved indkomstopgørelsen.Der burde egentlig ske en nedsættelse for så vidt angår alle udbytter i ejerperioden, hvor selskabethar været fritaget for at medregne udbytter ved indkomstopgørelsen. Selskaberne vil imidlertid ikkealtid være i besiddelse af disse oplysninger, hvorfor der foreslås en tillempet version, hvor der alenesker nedsættelse med de seneste års udbytter.Det foreslås til gengæld, at der ikke kan ske fremførsel af nettokurstab på aktier, hvor selskabet iejerperioden har kunnet modtage skattefrie (datterselskabs)udbytter efter selskabsskattelovens § 13,stk. 1, nr. 2. Denne begrænsning indsættes af værnshensyn, idet der ellers kan opnås fradrag for tab,der skyldes udlodninger af formuen, hvor udlodningerne har været skattefrie. Gevinst på sådanneaktier medregnes derimod ved opgørelsen af nettokurstabet.Den samlede opgørelse af nettokurstabet giver umiddelbart et selskab incitament til at realisereskattefrie aktieavancer på aktier ejet i tre år eller mere inden begyndelsen af indkomståret 2010.Derved kan selskabet reelt få fradrag for alle tab, der er opstået inden 2010, mens alle fortjenesteropstået inden 2010 ikke beskattes. Den foreslåede overgangsregel har imidlertid kun til formål atgive mulighed for at føre selskabets samlede nettotab på porteføljeaktier over i de nye regler.På den baggrund foreslås, at anskaffelsessummen henholdsvis afståelsessummen for porteføljeak-tier, som selskabet afstår i perioden fra fremsættelsen af dette ændringsforslag til begyndelsen afindkomståret 2010 medregnes ved opgørelsen af nettokurstabet. Det vil sige, at anskaffelsessum-men for de afståede aktier tillægges den samlede anskaffelsessum for de porteføljeaktier, som stadigejes ved begyndelsen af indkomståret 2010, og at afståelsessummen tillægges handelsværdien af deaktier, som stadig ejes ved begyndelsen af indkomståret 2010. Det gælder dog kun, hvis aktierne erafstået skattefrit, dvs. de på afståelsestidspunktet har været ejet i 3 år eller mere. Derved sikres, atselskabet ikke får opgjort et uberettiget stort nettokurstab ved sælge gevinstgivende porteføljeaktierskattefrit inden begyndelsen af indkomståret 2010. Omvendt mindskes selskabets nettokurstab hel-ler ikke, hvis selskabet sælger tabsgivende aktier ejet i mere end 3 år inden begyndelsen af ind-komståret 2010.Man kan imidlertid også forestille sig, at selskabet opsplitter tabsgivende og gevinstgivende porte-føljeaktier ved en skattefri omstrukturering. Det foreslås derfor som en værnsregel, at nettokurstabpå aktier, som selskabet har erhvervet som led i en skattefri omstrukturering, der er vedtaget efterfremsættelsen af ændringsforslaget, ikke kan fremføres under de nye regler. Denne regel forhindrereksempelvis, at et selskab, der har porteføljeaktier med både tab og gevinst, ophørsspaltes, hvorefterde tabsgivende aktier placeres i det ene modtagende selskab, mens aktierne med fortjeneste placeresi det andet modtagende selskab. Er der fortjeneste på aktier, der er erhvervet ved en skattefri om-strukturering efter fremsættelsesdagen, medregnes disse aktier ved opgørelsen af nettokurstabet.Værnsreglen vil også kunne ramme aktier, som er erhvervet i forbindelse med omstruktureringer,som ikke fører til en opdeling af tabsgivende og gevinstgivende porteføljeaktier. Det vurderes imid-lertid ikke umiddelbart at være muligt at udforme reglen, så dette undgås og samtidig skabe sikker-hed for, at det ikke bliver muligt at føre mere end selskabets samlede nettotab på porteføljeaktierover i de nye regler. Sidstnævnte hensyn er således vægtet højest. Det bemærkes i den forbindelse,at det vil være forholdsvis få tilfælde, hvor værnsreglen vil finde anvendelse.
9
Der foreslås i ændringsforslaget til stk. 9, nr. 2, en særlig undtagelse fra ovennævnte regler omfastsættelse af en indgangsværdi til handelsværdien og opgørelse af nettotab. Undtagelsen gælderfor fastsættelsen af indgangsværdier i to tilfælde:1) selskaber, der på tidspunktet for fremsættelsen af ændringsforslaget ikke har påbegyndt ind-komståret 2010 og ikke ejer porteføljeaktier på dette tidspunkt, og2) selskaber, der ikke er stiftet på tidspunktet for fremsættelsen af ændringsforslaget.For sådanne selskaber fastsættes indgangsværdien til den skattemæssige anskaffelsessum. Hvishandelsværdien ved begyndelsen af indkomståret 2010 er mindre end den skattemæssige anskaffel-sessum, skal anskaffelsessummen dog nedsættes med de modtagne udbytter, som selskabet m.v. iejertiden har været fritaget for at medregne ved indkomstopgørelsen. Nedsættelsen kan maksimaltudgøre forskellen mellem den skattemæssige anskaffelsessum og handelsværdien.Uden denne undtagelse ville der være en asymmetri i beskatningen af porteføljeaktier for disseselskaber i perioden, indtil selskabet påbegynder indkomståret 2010. Nettogevinst på porteføljeakti-erne i denne periode ville således ikke være skattepligtig, når indgangsværdien fastsættes til han-delsværdien, mens et nettotab ville være fradragsberettiget efter den foreslåede regel i stk. 9, nr. 1.Ændringsforslaget indebærer, at der ikke er behov for den særlige overgangsregel for forsikrings-selskaber i lovforslagets § 22, stk. 13. Overgangsreglen i stk. 13 havde til formål i et vist omfang at»synkronisere« opgørelsen af skattefri aktieavancer og udbytter (finanskontoen) under de særligefradragsbegrænsningsregler med den værdi af aktierne, som anvendes ved indkomstopgørelsen. Detskete ved at regulere for urealiseret gevinst og tab på aktier ejet i mindre end 3 år.Ændringsforslaget indebærer imidlertid, at porteføljeaktierne alt andet lige vil få en indgangsvær-di svarende til handelsværdien ved begyndelsen af indkomståret 2010. Dermed bliver værdien pri-mo 2010 den samme ved opgørelsen af fradragsbegrænsningsreglerne og ved indkomstopgørelsen.I det omfang de selskaber, hvis aktier medregnes ved opgørelsen af fradragsbegrænsningsregler-ne, anvender lagerprincippet ved indkomstopgørelsen, vil værdiændringen på aktierne således ikkelængere påvirke finanskontoen, idet beskatningen af gevinst og tab sker løbende.Det er kun livsforsikringsselskaber, som har pligt til at anvende lagerprincippet på alle aktier.Livsforsikringsselskabets datterselskaber og skadeforsikringsselskaber (inkl. datterselskaber) kananvende realisationsprincippet på aktier, der ikke er optaget til handel. Hvis et selskab, hvis aktiermedregnes ved opgørelsen af fradragsbegrænsningsreglerne, anvender realisationsprincippet vedindkomstopgørelsen, vil værdiændringen på de realisationsbeskattede aktier således fortsat påvirkefinanskontoen, fordi der ikke udløses en tilsvarende skattepligtig fortjeneste på de pågældende akti-er.Det nettokurstab, som opgøres efter stk. 9, nr. 1, er et tab, som har været fradraget ved opgørelsenaf finanskontoen og som derfor skal medregnes, hvis det udnyttes til modregning i skattepligtigeaktiegevinster. For et livsforsikringsselskab vil anvendelsen af et nettokurstab derfor automatiskføre til fradragsbegrænsning med et tilsvarende beløb. På den baggrund foreslås det, at livsforsik-ringsselskaber ikke kan opgøre et nettokurstab.Skadesforsikringsselskaber og datterselskaber, hvis aktier medregnes under fradragsbegræns-ningsreglerne, opgør efter forslaget et nettokurstab på samme måde som andre selskaber. Når netto-kurstabet modregnes i skattepligtige gevinster, medregnes det anvendte nettokurstab til fradragsbe-grænsningen, jf. selskabsskattelovens § 13, stk. 8, 4. pkt. (der bliver stk. 3, 4. pkt.) – på samme må-de, som når realiserede kildeartsbegrænsede tab efter aktieavancebeskatningslovens § 9 og § 43, stk.3, udnyttes af disse selskaber.
10
Der foreslås ingen særlige regler i relation til fradragsbegrænsningsreglerne for forsikringsselska-ber i de særlige tilfælde, hvor indgangsværdien fastsættes til anskaffelsessummen, jf. forslaget tilstk. 9, nr. 2.Provenumæssige forholdDet er overordentligt vanskeligt at skønne over de provenumæssige konsekvenser af den foreslåe-de ordning med fradrag for nettokurstabet på porteføljeaktier ultimo 2009. Det vil blandt andet af-hænge af den fremtidige kursudvikling, herunder hvad kursniveauet vil være ultimo 2009. Endvide-re vil aktiernes anskaffelsessummer være af afgørende betydning. Hvis det lægges til grund, at ord-ningen indebærer, at provenuet i det første år vil udgøre ca. 40 pct. af normalprovenuet og gradviststiger til normalprovenuet over en 10-årig periode, vil det varige provenutab i forhold til lovforsla-get udgøre ca. 0,1 mia. kr. årligt.I Tabel 1 nedenfor er vist den korrigerede provenuvirkning af lovforslaget og af ændringsforsla-get.Tabel 1. Provenuvirkning af forslag om harmonisering af selskabers udbytte og avance.Umiddelbar provenuvirkningMia. kr.Varigvirk.Korrigeret provenuvirk-ning af harmonisering afselskabers og fondes ud-bytte- og avance-beskatning1)Nyt ændringsforslag ved-rørende indgangsværdierLovforslag inkl. ændrings-forslagProvenuvirkning efter til-bageløb1)
2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019
2,33-0,102,231,80
1,90
1,93
1,95
1,99
2,03
2,07
2,12
2,17
2,22
2,27
-0,99 -0,92 -0,83 -0,74 -0,65 -0,55 -0,46 -0,35 -0,24 -0,130,910,731,010,821,120,901,251,011,381,121,521,221,661,341,821,471,981,602,141,73
I lovforslaget er indregnet et varigt provenutab ved adgangen til realisationsbeskatning af unoterede aktier mv. på ca. 0,2 mia. kr.årligt. Det er efterfølgende blevet klarlagt, at der ved beregningen af den varige virkning ud fra det angivne provenuforløb er an-vendt en for høj diskonteringsrente. Med den lavere diskonteringsrente bliver det varige provenutab ca. 0,08 mia. kr. årligt.
Til nr. 47Den særlige overgangsregel for forsikringsselskaber i lovforslagets § 22, stk. 13, foreslås fjernetsom en konsekvens af ændringsforslaget vedrørende indgangsværdier. Der henvises i øvrigt til be-mærkningerne til ændringsforslag nr. 46.Til nr. 48Efter lovforslagets § 22, stk. 19, skal værdien ved begyndelsen af indkomståret 2010 for aktiersom nævnt i stk. 9 selvangives og udgør en del af skatteansættelsen for indkomståret 2010. Det fo-reslås, at det nettokurstab, som opgøres efter stk. 9, jf. ændringsforslag nr. 46, tilsvarende skal selv-angives og udgøre en del af skatteansættelsen for indkomståret 2010.