Skatteudvalget 2008-09
L 202 Bilag 68
Offentligt
J.nr. 2009-511-0038Dato: 27. maj 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 202 - Forslag til Lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven ogforskellige andre love.Hermed sendes svar på henvendelse af 26. maj 2009 fra direktør ErikMøller, Formueplejeselskaberne.
Kristian Jensen/ Lise Bo Nielsen
Direktør ErikMøller, Formueplejeselskaberne, har i et brev af 26. maj 2009 foreslået at ændreovergangsreglen i aktieavancebeskatningslovens § 46, stk. 15, som blev gennemført ved lov nr. 98af 10. februar 2009 (lovforslag L 23).Erik Møller nævner, at § 46, stk. 15, medfører, at tab, der ellers er omfattet af § 8, indgår som tillægtil værdien ved overgangen til lagerbeskatning, hvorved der gives fradrag for tab. § 8 omfatter dogkun aktier ejet under 3 år.Imidlertid har nogle aktionærer investeret i Formueplejeselskaberne via et selskab, der vedovergangen til lagerbeskatningen havde ejer aktier i Formueselskaberne i 3 år eller mere. Detteselskab kan ikke anvende § 46, stk. 15.Erik Møller foreslår derfor, at § 46, stk. 15, udvides til også at omfatte aktier ejet i over 3 år.
Jeg vil hertil først bemærke, at Erik Møllers forslag ikke vedrører dette forslag, men de alleredevedtagne overgangsregler vedr. lovforslag L 23.Den gældende § 46, stk. 15, medfører, at hvis et selskab i mindre end 3 år har ejet aktier i en andetselskab, der skifter status til investeringsselskab, og førstnævnte selskab i forbindelse med den deraffølgende overgang til lagerbeskatning beregner et tab, indgår dette tab som et tillæg til aktiernesværdi ved begyndelsen af det første år med lagerbeskatning. Tabet nedsætter således enskattepligtig værdistigning eller forøger et fradragsberettiget tab i dette år.Hvis reglen blev udvidet til også at omfatte et selskabs beregnede tab på aktier ejet i mindst 3 år, vildette efter min opfattelse være for gunstigt. Der er tale om tab, der efter de tidligere gældende reglerikke var fradragsberettigede. Hvis aktier med mere end 3 års ejertid blev omfattet af reglen, vil dervære mulighed for at dette tab vil kunne fradrages i selskabets anden indkomst. Det mener jeg ikkeer rimeligt.At anvende en overgangsregel svarende til den foreslåede regel i mit supplerende ændringsforslagtil 2. behandlingen, jf. L 202 – bilag 60, nr. 46, vil modsat kunne medføre en stramning afvirkningerne af den nuværende § 46, stk. 15, for nogle selskaber, afhængigt af hvilke aktier, deenkelte selskaber ejer og afhængig af, hvorvidt der er gevinst eller tab på disse aktier.Jeg kan derfor ikke gå ind for Erik Møllers forslag.
Side 2