Skatteudvalget 2008-09
L 202
Offentligt
681634_0001.png
681634_0002.png
681634_0003.png
J.nr. 2009-511-0038Dato: 12. maj 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 202 - Forslag til Lov omændring af aktieavancebeskatningsloven og for-skellige andre love. (Harmonisering af selskabers aktie- og udbyttebeskatningm.v.).Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 11 af 3. maj 2009. Spørgsmålet er stilletefter ønske af Klaus Hækkerup (S).
Kristian Jensen/ Lise Bo Nielsen

Spørgsmål 11:

Det ønskes oplyst, hvad provenuet fra tonnageskatten har været de sidste 10 år, og hvadoverskuddet ved rederivirksomhed har været for de af tonnageskatteloven omfattede virk-somheder i samme periode.

Svar:

Tonnageskatteordningen blev indført i foråret 2002 med mulighed for at vælge ordningenfra og med indkomståret 2001.Tabellen nedenfor angiver den selskabsskat, der skulle betales af tonnageindkomst (skala-indkomst), hvis selskaberne ikke havde anden indkomst, underskud fra sambeskatning ellerunderskud fra tidligere indkomstår.Rederiernes faktiske betalte skat i indkomståret kan således afvige i både opad- eller ned-adgående retning fra skatten af ovennævnte ”rene” tonnageindkomst, jf. tabellen nedenfor.Til denne kan komme skat af ikke-omfattet aktivitet i rederiet samt avancer og positiv net-tofinansindkomst. Omvendt kan fremførte underskud reducere skattebetalingen i forhold tiludgangspunktet.

Tabel: Indkomstskat af tonnageindkomst, faktiske betalte skat og resultat før skat for

rederier omfattet af tonnageskatteordningen. 2001-2007, mio. kr.

2001Indkomstskat af tonnageindkomst1)Rederiernes faktiske betalte skatRegnskabsmæssigt resultat før skat2)7-800
200237614.500
20033713310.500
2004392315.000
20054618312.500
200662165800
20079317512.000
Kilde: SKAT1)Note: Er udtryk for den selskabsskat, der skulle betales af tonnageindkomst (skalaindkomst), hvis selskaberne ikke hav-de anden indkomst, underskud fra sambeskatning eller underskud fra tidligere indkomstår.2)
Note: For rederiaktiviteten hos A.P. Møller – Mærsk er anvendt andel af årets resultat henført til dansk og udenlandsktonnagebeskatning, jf. årsregnskabet for 2003, side 41, note 6, årsregnskabet for 2005, side 75, note 3 og årsregnskabet for2007, side 95 og note 3.
Tabellen ovenfor angiver også et skøn over det regnskabsmæssige resultat før skat af rede-rivirksomhed for rederierne omfattet af tonnageskatteordningen. Det bemærkes dog, at detregnskabsmæssige resultat før skat kan omfatte andet end rederivirksomhed.For det første kan rederiet indgå i en koncern, hvor rederiets eget regnskabsmæssige resul-tat før skat ikke vises selvstændigt i koncernregnskabet. For det andet kan rederiaktivitetenindgå i et selskab, der også udfører andre aktiviteter (f.eks. skibsmæglervirksomhed ellerlandtransport), der ikke omfattes af tonnageskatteordningen og i stedet beskattes efter dealmindelige regler. For det tredje kan rederiet have tilknyttede eller associerede virksomhe-der, hvis resultat indgår i rederiets årsregnskab og dermed i det viste regnskabsmæssige re-sultat.
Side 2
For rederiaktiviteten hos A.P. Møller – Mærsk er ovenstående problemer søgt løst ved istedet at anvende den del af årets resultat i årsregnskaberne, som henføres til dansk ogudenlandsk tonnagebeskatning.Sammenfattende vurderes, at det anførte regnskabsmæssige resultat før skat må anses for atvære en grov tilnærmelse til det regnskabsmæssige resultat for rederivirksomhed omfattetaf tonnageskatteordningen.Tabellen viser, at rederierne omfattet af tonnageskatteordningen har en meget beskedenskattebetaling set i forhold til deres regnskabsmæssige resultat før skat. Det er derfor vigtigtat være opmærksom på, at rederiernes skattebetaling også under de almindelige regler –som rederierne jo har haft mulighed for at fortsætte med at anvende, hvis de ønskede det –ville være meget beskeden, jf. svar på spørgsmål S 1637 af 21. december 2004.Hensigten med ordningen er at fastholde en betydelig rederiaktivitet i Danmark ved at til-byde en lempeligere beskatning end den almindelige selskabsbeskatning. Det er således til-sigtet, at danske rederiers skattebetaling er relativ beskeden for, at den danske tonnageskat-teordning kan være konkurrencedygtig i forhold til lignende ordninger, der tilbydes i andrelande i og uden for EU.Et af formålene ved indførslen af tonnageskatteordningen var, at ordningen skulle væreprovenuneutral. Det er vurderingen, at de danske rederier samlet set betaler omtrent detsamme i skat, som før tonnageskatteordningen blev indført.
Side 3