Skatteudvalget 2008-09, Boligudvalget 2008-09, Erhvervsudvalget 2008-09
L 203 Bilag 20, BOU Alm.del Bilag 85, ERU Alm.del Bilag 209
Offentligt
684793_0001.png
684793_0002.png
Folketingets Skatte – og afgiftsudvalgChristiansborg(sendes elektronisk)14. maj 2009Dokumentnr.: 23113

Vedr. L203, indførelse af moms på levering af fast ejendom

Denne henvendelse skal ses i forlængelse af Dansk Byggeris foretræde for Skatte- og af-giftsudvalget den 6. maj, samt det materiale der blev fremsendt i den forbindelse, udvalgsbi-lag 9, 11 og 13 til L203.Henvendelsen sendes i kopi til orientering for Erhvervsudvalget, da forslaget også har be-tydning for banksektoren.Det er ejendomsudviklingsbranchens opfattelse, at konsekvenserne i den periode der vil gå,indtil de varige effekter vil indfinde sig – det vil sige indtil markedet har overkommet den ak-tuelle konjunkturelle nedtur, og ydermere opslugt forslagets strukturelle virkninger – er util-strækkeligt belyst. Således forholder forslagets bemærkninger sig fx ikke til, hvilke ejere derligger inde med fast ejendom, der bliver ramt.Den henvisning, der er i skatteministerens svar, bilag 11, til at branchen kan nyde godt afmomsfritagelsen frem til 1. januar 2011 ved at igangsætte byggerier inden denne dato, vid-ner yderligere om et helt utilstrækkeligt kendskab til branchen og byggeprocesser.Under foretrædet blev der spurgt til de økonomiske konsekvenser for branchen. Under fore-trædet blev der fremlagt eksempler på tre konkrete projekter, der belyser disse konsekven-ser.Dansk Byggeri har forsøgt at udarbejde en opgørelse af det antal m2byggeretter, der er ibehold hos betydende, seriøse ejendomsudviklere, hvor byggeriet først vil kunne påbegyn-des efter den 1. januar 2011, og byggeretterne dermed vil blive fuldt momsbelagt ved salg.De seriøse ejendomsudviklere er i stor udstrækning kendetegnet ved, at de gennem lang-sigtet planlægning og sammenlægning af mindre grundstykker til byområder skaber mulig-hederne for at gennemføre de intentioner, der efterfølgende udmønter sig i kommuneplanermed efterfølgende lokalplaner og byggetilladelser, før nybyggeri kan påbegyndes.En forespørgsel hos 12 af disse ejendomsudviklerselskaber viser, at der hos disse aleneligger byggeretter på 1.724.000 m2til lejligheder og rækkehuse, svarende til ca. 15.500 boli-ger, der ved salg vil blive pålagt en ekstraordinær, og formentlig, utilsigtet byrde.Forsigtigt anslås en gennemsnitlig anskaffelsesværdi pr. m2-pris til 3.000 kr. Det betyder ensamlet værdi på ca. 5,2 mia. kr., hvortil lægges liggeomkostninger i form af finansielle om-kostninger og betydende ejendomsskatter fra anskaffelse til salg.
Nørre Voldgade 106
Postbox 21251015 København K
Telefon 72 16 00 00Telefax 72 16 00 10
www.danskbyggeri.dk[email protected]
Lægges det konkrete regnestykke, der blev fremlagt under foretrædet, jf. bilag 13, til grund,vil gennemførelse af L203, i uændret form og uden overgangsordning, påføre de 12 virk-somheder en samlet afgift i forhold til den nugældende lovgivning på ca. 3,1 mia. kr., sva-rende til 200.000,- kr. i gennemsnit pr. solgt lejlighed, idet der må antages nedvæltning afden fulde momsbelastning og forøgede liggeomkostninger.Dette dækker alene de forespurgte 12 virksomheder. Hertil kommer så grunde til enfamilie-huse, grunde og byggeretter i behold hos den del af branchen, der ikke indgår i undersøgel-sen, samt sommerhusgrunde, hvoraf der ekstraordinært, på baggrund af Miljøministerietslandsplandirektiv, blev udstykket 5.000 stk. i 2005, og som blev salgsklare, samtidig med atomsætningen gik næsten i stå.Udover at der ligger grunde i behold hos ejendomsudviklere, jf. ovenstående, er der medstor sikkerhed også et betydeligt antal grunde og byggeretter, der indehaves af banker, ellersom ligger til sikkerhed for lån optaget i bankerne. Dette forhold er ikke belyst i forslagetsbemærkninger, men Dansk Byggeri vil henlede opmærksomheden på, at en nedskrivning afværdien med 30-40 %, som følge af momsnedvæltning og forøgede liggeomkostninger, vilkunne have yderst alvorlige konsekvenser for den finansielle sektor. Hertil skal lægges til-svarende væsentlige reduktioner i værdien af boligudviklingsgrunde, der for nærværendeejes af kommuner, staten eller andre offentlige grundindehavere.Disse alvorlige forhold bør efter Dansk Byggeris opfattelse belyses, og ovenstående belast-ning af udviklingsvirksomhederne tages i betragtning, før forslaget vedtages, hvis det skeruden en af tre følgende overgangsordninger:1. Grunde erhvervet før fremsættelsen af L203 friholdes.2. Der lægges kun moms på avancen.3. Momsen erstattes i en overgangsperiode, frem til 2019, af en midlertidig afgift påsalgssummen på 1 – 1½ % ved salg af færdige boligenheder, hvor opførelsen er på-begyndt efter 1. januar 2011, og grunden er erhvervet før forslagets fremsættelse iFolketinget.En overgangsordning, med en midlertidig afgift på salgssummen, vil givetvis medvirke til atfastholde en beskæftigelse i byggesektoren, og vil samtidig ikke reducere det forventedeprovenu ved L203, hverken på kort eller langt sigt.Da forslaget som nævnt med stor sandsynlighed også vil have betydning for virksomheder-ne i den finansielle sektor, fremsendes denne henvendelse i kopi til Erhvervsudvalget.Dansk Byggeri står naturligvis til rådighed for besvarelse af uddybende spørgsmål og kon-sultationer, hvor der kan fremlægges supplerende dokumentation.Med venlig hilsen
Torben LiboriusErhvervspolitisk chefDansk Byggeri
2