Skatteudvalget 2008-09
L 205 Bilag 11
Offentligt
682789_0001.png
682789_0002.png
682789_0003.png
J.nr. 2009-231-0021Dato: 13. maj 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 205 - Forslag til lov om ændring af lov om afgift efter brændstofforbrug forvisse personbiler, registreringsafgiftsloven og forskellige andre love (Grønomlægning af bilbeskatningen)
Hermed sendes kommentarer til Dansk Taxi Råds henvendelse af 28. april2009, bilag 5.
Kristian Jensen/ Jeanette Rose Hansen

Dansk Taxi Råd

hævder, at bundgrænsen på 230.000 kr., som er angivet i lovforslaget, er forlav, idet vognmænd herved tvinges til at fravælge biler med udstyr som ergonomiske sæder, ha-stighedskontrol eller systemer, der begrænser biles partikeludslip. Som eksempel anføres, at enMercedes Benz 250 CDI BlueEfficiency ifølge Dansk Taxi Råds beregninger efter forslaget vilkoste 514.996 kr. Dansk Taxi Råd angiver prisen i dag til at være 474.754 kr.Dansk Taxi Råd foreslår herefter at hæve bundgrænsen til 265.000 kr.Vedrørende partikelfiltre anfører Dansk Taxi Råd, at vognmændene vil fravælge disse, hvis af-giftsgrænsen på 230.000 kr. opretholdes.

Kommentar:

Der er i afgiftssystemet en tilskyndelse til at købe relativt store hyrevogne viaden såkaldte frikørselsordning. Det medfører typisk et højere brændstofforbrug og en højeremiljøbelastning end, hvis branchen købte lidt mindre og mere miljøvenlige biler. IForårspakke2.0forhøjes registreringsafgiften for hyrevogne fra 20 pct. til 70 pct., og samtidig forhøjesbundgrænsen for registreringsafgiften fra 12.100 kr. til 230.000 kr.Lovforslaget indebærer, at mindre hyrevogne bliver billigere end i dag, mens større hyrevognebliver dyrere.Eksemplet, som er fremført af Dansk Taxi Råd, illustrerer, at en vognmand ved valg af en rela-tiv dyr Mercedes vil skulle betale ca. 40.000 kr. mere i afgift end tilfældet er i dag.Vognmanden vil imidlertid have mulighed for at vælge et andet og mere prisbilligt mærke somf.eks. Skoda, VW eller Ford. Her vil der være mulighed for at vælge en bil, der størrelses- ogudstyrsmæssigt er på linie med Mercedes Benz, men til en pris, der ligger under eller omkringafgiftsgrænsen på 230.000 kr. Tilsvarende har vognmanden også mulighed for at vælge enmindre og dermed billigere Mercedes C- eller D-klasse.Ovenstående illustrerer således, at vognmanden ved uændret adfærd, dvs. ved fortsat indkøb afrelativt dyre biler, vil skulle betale øget afgift som følge af lovforslaget. Derimod kan vogn-manden vælge at tilpasse sit købsmønster til de nye regler, og således fremover indkøbe billige-re og biler. Derved har vognmanden mulighed for at betale omtrent det samme i afgift, som idag, eller måske endda opnå en afgiftsfordel.Vedrørende partikelfiltre skal bemærkes, at mange dieselbiler, eksempelvis alle modeller fraMercedes Benz og VW, i dag sælges med partikelfiltre som standardudstyr. Endvidere bliverde EU-retlige krav til bilers udstødning i løbet af de næste år skærpet, således at der i praksisherefter ikke vil kunne sælges dieselbiler uden partikelfiltre.Dansk Taxi Råds anmodning om, at bundfradraget for registreringsafgift hæves fra 230.000 kr.til 265.000 kr. anses herved for ubegrundet.

Dansk Taxi Råd

foreslår herefter, at der indføres grønne incitamenter i afgiftsberegningen, så-ledes at bundfradraget hæves med 10.000 kr., hvis man som vognmand vælger at investere i demest miljø- og klimavenlige biler.

Kommentar:

Som Dansk Taxi Råd selv anfører, har man fra politisk side allerede sikret, at ta-xierhvervet fremover kører i miljøvenlige biler. Dette er gjort ved at stille krav om, at taxier fraog med 1. juli 2009 skal tilhøre energiklasse C, dvs. køre mindst 16,1-17,2 kilometer pr. literbenzin.Lovforslaget giver i sin nuværende form vognmanden et ekstra incitament til at investere i bil-ligere og derved relativt mindre miljøbelastende biler.Dansk Taxi Råds ønske om at give vognmændene et ekstra incitament til at købe miljøvenligebiler, anses derved allerede for opfyldt.Side 2
Endelig hævder

Dansk Taxi Råd,

at lovforslaget vil betyde, at færre vognmænd vil investere ibiler, der kan udføre opgaver som eksempelvis handicap- og ældrekørsel, samt give kommu-nerne flere udgifter og færre udbydere til befordring af skolebørn, handicappede og ældre.Som eksempel fremhæver Dansk Taxi Råd storvognen Mercedes Sprinter, som i dag koster540.804 kr. Den vil efter forslaget stige til 608.568 kr.

Kommentar:

Som nævnt ovenfor vil relativt dyre biler blive dyrere efter forslaget. Således vilen Mercedes Sprinter, som må anses som en dyr storvogn, blive dyrere.Vognmanden har dog mulighed for at købe en billigere storvogn, eksempelvis en Ford Transit,hvor priserne for en minibus med plads til 17 personer starter på 250.900 kr. ekskl. moms, ogprisen for en vogn, der kan anvendes til handicapkørsel starter på 164.900 kr., ekskl. moms ogekstraudstyr. Med hensyn til handicapkørsel skal det ligeledes anføres, at vognmanden har mu-lighed for at indrette sin vogn til befordring af kørestolsbrugere, og herigennem opnå fuld af-giftsfritagelse.
Side 3